• Bmwz34

tredje gången gillt - mot en lyckad graviditet!!

Efter ett missfall och ett ma senaste året (skrapades för 3 veckor sedan) är det dags för tredje gången gillt. Det känns som alla runt om kring lägger upp bilder på sina fina ultraljud just nu och jag försöker fortfarande skicka såren.. Hoppas så himla mycket på en liten bebis denna gången, och att slippa utredningar och sånt.. vi har försökt i två år men första året blev ingenting alls. Jag är 29 och min fästman 30. Är någon i samma sits med två missfall eller ma bakom sej och vill hjälps åt att kämpa vidare och hålla humöret och inställningen uppe? :) hur gamla är ni och hur länge har ni försökt? Hur ser er bakgrund ut? :)

• Svar på tråden tredje gången gillt - mot en lyckad graviditet!!
  • GrönaDruvan

Jag ska iaf ge dig lite hopp!
    Vi hade försökt i nästan 2 år..
    Blev gravid efter lite mer än 1 år, det slutade i missfall vecka 9. Blev gravid några månader senare igen och det blev missfall nästan direkt... Körde på direkt och nu sitter jag här gravid med tvillingar och gick idag in i vecka 12!

• Bmwz34
    GrönaDruvan skrev 2016-12-17 18:24:37 följande:

Jag ska iaf ge dig lite hopp!
    Vi hade försökt i nästan 2 år..
    Blev gravid efter lite mer än 1 år, det slutade i missfall vecka 9. Blev gravid några månader senare igen och det blev missfall nästan direkt... Körde på direkt och nu sitter jag här gravid med tvillingar och gick idag in i vecka 12!

Åh vilken underbar läsning, stort grattis!! Du fick dubbel kompensation, för båda dina missfall! :) så fint. Jag hoppas verkligen att jag kan få samma tur om någon månad eller två :)
  • GrönaDruvan
    Bmwz34 skrev 2016-12-17 18:40:53 följande:
    Åh vilken underbar läsning, stort grattis!! Du fick dubbel kompensation, för båda dina missfall! :) så fint. Jag hoppas verkligen att jag kan få samma tur om någon månad eller två :)
    Tack! Ja, det blev verkligen dubbelt...väldigt blandade känslor för det, men går allt bra så ska det givetvis bli väldigt kul.
    Vi hade precis gett upp nästan och tänkte precis söka hjälp privat..
    Jag håller mina tummar stenhårt för er!!!
  • November83

Jag kunde skrivit detta själv.....

Försökt i 1 år nu. 2 tidiga mf. Nr 4 å 6.

Nu har äl nr 12 passerat. Sex blev det å bim 28/12.

Snälla låt det bli tredje gången gillt nu! Aldrig kommit längre än vecka 6 (6+2)

• Bmwz34
    November83 skrev 2016-12-17 23:13:14 följande:

Jag kunde skrivit detta själv.....

Försökt i 1 år nu. 2 tidiga mf. Nr 4 å 6.

Nu har äl nr 12 passerat. Sex blev det å bim 28/12.

Snälla låt det bli tredje gången gillt nu! Aldrig kommit längre än vecka 6 (6+2)

Åh jaa, kan man få önska sej bara det i julklapp tro? Vi har inga barn sedan innan här, mitt missfall var i ungefär samma tid som dina men mitt senaste MA i vecka 10. Då hade fostrets hjärta slutat slå samma morgon trodde dom :( är ändå tacksam över att ultraljudet inte var dagen innan, så vi hade gått ett par veckor till i godan ro..

Jag håller tummarna för ett plus på nyårsafton för dej då kanske?! Här säger dom att man är extra fertil efter en skrapning och att det som egentligen inte ska fästa kan fästa ändå, så vi väntar med fler försök till januari!
  • 3 mf/halvar

Jag hade 2 riktigt tidiga spontana missfall, så mensen knappt blev sena, en ofostrig graviditet som fick skrapas vecka 11 och en som slutade utvecklas och skrapades efter misslyckad medicinsk abort, också i vecka 11. Allt inom ett år, och då hann vi också göra utredning och låta bli att försöka bli gravida en tid... Blev plus i stickan på försök 1, 2, 4, 6 och 7. Försök 3 var direkt efter första skrapningen och jag var rejält förkyld vid ägglossning (ifall jag ens hade äl, är lite osäker) och försök 5 var mannen rejält förkyld vid ägglossning så sista gången vi hade sex var flera dagar innan. Så har blivit gravid typ varje gång vi försökt.

På utredningen hittades inget fel, förutom att jag hade lite mer än vanligt TPO antikroppar. TSH värden har efter det kollats upp flera gånger, men allt har varje gång varit riktigt prima (0,8-1,2).

Så 5 graviditeter, och är nu 26+6 veckor med en liten flicka i magen. Den här graviditeten har iaf än så länge varit fullständigt problemfri. Förutom att jag just nu är rejält förkyld för andra gången, inte något roligt alls...

Lycka till alla ni som kämpar med missfall! Otroligt tufft psykiskt det där med att gå mellan att få sin stora önskan uppfylld ("vi ska få barn, jag ska bli mamma!") till att få den krossad.

• Mila

Jag går gärna med här.

Är dock inte gravid igen, fick andra mf i torsdags som fortfarande håller på. Första mf var i juni.

Både verkar ja varit ofostriga :(

Just nu känner jag att jag vill bli gravid så fort som möjligt, dock undrar jag samtidigt hur fasen man ska orka en gång till. Oron som var denna gång lär ju vara extrem nästa gång :(

Resan till ett gemensamt kärleksbarn ~ Missfall i juni ~ blogg.alltforforaldrar.se/livetslycka/
  • Bmwz34
    Mila skrev 2016-12-18 14:57:17 följande:

Jag går gärna med här.

Är dock inte gravid igen, fick andra mf i torsdags som fortfarande håller på. Första mf var i juni.

Både verkar ja varit ofostriga :(

Just nu känner jag att jag vill bli gravid så fort som möjligt, dock undrar jag samtidigt hur fasen man ska orka en gång till. Oron som var denna gång lär ju vara extrem nästa gång :(

Resan till ett gemensamt kärleksbarn ~ Missfall i juni ~ blogg.alltforforaldrar.se/livetslycka/
    Hej Mila!! Är precis "färdig" med efterdyningarna av min skrapning så inte heller gravid igen.. jag kände som du efter första missfallet, det enda viktiga var att bli gravid igen direkt. Det kändes som det var det enda som skulle göra mej glad igen. Denna senaste gången var kände jag knappt någon lycka eller glädje alls, jag kände en olust att prata med folk om det, för jag gick bara och väntade på att det skulle gå fel igen. Nu fick jag ju vatten på kvarn, och känner som du, hur ska man någonsin kunna känna glädje nästa gång man blir gravid..? Jag funderar på om man kanske kan få gå och prata med någon när det blir igen och "rätta ut" sina tankar så att graviditeten inte tas över av oro och ångest? Hur känner du?
  • Mila
    Bmwz34 skrev 2016-12-18 17:17:29 följande:

Hej Mila!! Är precis "färdig" med efterdyningarna av min skrapning så inte heller gravid igen.. jag kände som du efter första missfallet, det enda viktiga var att bli gravid igen direkt. Det kändes som det var det enda som skulle göra mej glad igen. Denna senaste gången var kände jag knappt någon lycka eller glädje alls, jag kände en olust att prata med folk om det, för jag gick bara och väntade på att det skulle gå fel igen. Nu fick jag ju vatten på kvarn, och känner som du, hur ska man någonsin kunna känna glädje nästa gång man blir gravid..? Jag funderar på om man kanske kan få gå och prata med någon när det blir igen och "rätta ut" sina tankar så att graviditeten inte tas över av oro och ångest? Hur känner du?

Jag beklagar :( Var precis iväg med min 5,5 åring på hennes dansavslutning medans blodet rann.. Usch!

Vi blev erbjudna nu när vi var på vul och fick bekräftat o veckan att få prata med en kurator. Det blev vi inte sist. Så kontakta gyn eller vad som finns hos dig och se vad som finns? Vet även att hos mvh har de psykologer..

Vet ärligt inte vad jag känner om nästa gång. Jag kommer nog låtsas som ingenting och inte ens ringa barnmorska. Har fått mf några dagar innan första besöket hos bm, båda gångerna :(

Tror ärligt talat att jag inte kommer känna någon lycka alls förns man förhoppningsvis kommer så långt så man känner sparkar.
  • Breathe Me

Hej! 
    Hoppar också in här. 

Blev gravid direkt efter jag slutade med p-piller hösten 2015. Eftersom jag inte fattat att jag var gravid förrän rätt sent (hann inte få mens mellan) skulle jag enl BM göra ett tidigt ultraljud. Där konstaterades MA och cytotec behandling. 

Två månader senare plussade jag igen. Var på tidigt UL allt såg bra ut. Va på KUB allt såg bra ut. På RUL fick vi se att hjärtat inte slog. Var då i V 19. Fick läggas in två dagar senare och föda ut mitt döda barn, en hemsk upplevelse. Anledning till att denna lilla tjej inte klarade sig var att navelsträngen var så snurrad så hon inte fick syre. 

Nu är jag gravid igen....Gick in i V. 11 i fredags och oron släpper verkligen inte. Har varit på två ultraljud och sett hjärtat slå men man vågar inte hoppas liksom. Dessutom har jag knappt några grav symtom alls (borde väl egentligen njuta av det.. )  

Håller tummarna för oss nu tjejer, tredje gången gillt :) :) 

Har sen tidigare en dotter på 7 år och hon vill så gärna ha ett syskon! 

• November83
    Bmwz34 skrev 2016-12-18 12:39:03 följande:

Åh jaa, kan man få önska sej bara det i julklapp tro? Vi har inga barn sedan innan här, mitt missfall var i ungefär samma tid som dina men mitt senaste MA i vecka 10. Då hade fostrets hjärta slutat slå samma morgon trodde dom :( är ändå tacksam över att ultraljudet inte var dagen innan, så vi hade gått ett par veckor till i godan ro..

Jag håller tummarna för ett plus på nyårsafton för dej då kanske?! Här säger dom att man är extra fertil efter en skrapning och att det som egentligen inte ska fästa kan fästa ändå, så vi väntar med fler försök till januari!

Tack! Jo bim 28/12 så får hoppas på nykter nyår. Lite frestad att testa på lördag å om det är positivt slå in det å ge sambon som extra julklapp men vette fan om jag vågar!

Vårt första barn också.

Äh fy vad hemsk med MA så nära vecka 12! Men håller med att hellre upptäcka det då än vid rul. Känner en som nyss upplevde detta.... Fy fan!

Håller tummarna förs oss alla!
  • Emmsan89

Hoppar med här! Fick MA konstaterat i vecka 12 i augusti16... cytotec (?) Behandling och världens infektion så blev inlagd 3dygn samt skrapning.. tog sig på första försöket efter det och fick missfall i v.6 ... gick två månader och nu till nyår plussade jag igen...vilken total jävla lycka:) går in i v.6 imorrn och håller tummarna så jädrans hårt att denna gång ska min bebis överleva hela vägen! Så vet vad du går igenom. Att inte lyckas "få till det" på två månader (det tog sig inte) kändes för mig helt hopplöst, så till alla er som kämpar på något vis, all respekt och kärlek till er. Det är en ständig kamp som vi alla ska vinna! Kram till er

• ESEP

Hoppar också in ????

Försökt bli gravida i två år, hann lämna första provet för utredning då jag fick positivt grav test. Total lycka! Dock missfall en vecka senare. Trodde såklart det skulle ta jättelång tid till nästa positivt men redan två månader senare blev vi gravida igen..

Så oerhört nojig för missfall, och jag VET att man inte ska googla och läsa och oroa sig men betydligt lättare sagt än gjort. Är några st här som skrivit att man ska få barn inte missfall, försöker hålla mig till det!

Önskar lycka till oss alla, nu jäklar ska de små pyrena överleva! Och att vi dessutom ska hitta lite ro för att njuta av graviditeterna ????????????

• Oro och längtan

Hej! Jag har 2 MA bakom mig där graviditeterna stannat av i v8 samt v9.

Plussade på nytt nu i förra veckan och har ett vul på onsdag.. nervositeten är brutal.

Har inga direkta symptom heller vilket gör att jag oroar mig ännu mer .. :(

• Emelille

Jag fick i augusti 2016 missfall i vecka 11. Blev en seg historia med skrapning där de missade rester så hade mycket blödningar och gjorde en ny skrapning där de lyckades sticka hål på livmodern och så fick jag en infektion på det...

Plussade i november igen och lyckan var total. Gjorde tidigt vul 6+4. Allt såg bra ut och hjärtat slog. Mått skit sen dess med mycket gravidsymtom så var ganska lugn, men på kub 12+2 visade det sig att fostret dött runt mitt vul så i lördags skrapades jag igen. Känner mig så fruktansvärt arg och bitter. Hur ska man våga försöka en gång till?

• Silvo

Kan säga att jag kände mig innan ensammast i världen om att vara med om ett missfall för ingen pratar om de öppet. Jag var förra tisdagen och hade bokat privat ultraljud för att säkert få se vilken vecka pvg oregelbunden mens alla gravid symptomer och att allt stod rätt till. Jag insåg snabbt att inget hjärta slog och blev snabbt orolig och BM letade förbrilt eftersom utveckling och allt såg så fint ut , jag är i vecka 9+2 . vart på 3 ul nu och inga hjärtljud eller rörelser på något av dom. Jag har alltså ett pågående MA missfall och jag kännde att allt bara rasa och min barn morska som vifta bort allt om missfall . Hoppas att min kropp stöter ut fostret på 2cm snart annars får jag göra en planerad abort. Min värld rasa men konstigt nog är jag så inne på att bli mamma att jag vill försöka igen så fort jag är läkt från detta. Fint att ni andra delar med er om era erfarenheter.

• Snuttis2

Känner igen mig i flera erfarenheter här! Barnlös sedan snart 4 år o idag knuten till Rmc. Blev gravid på egen hand för några år sedan som slutade i missfall v 5 '!det fixade kroppen på egen hand. Sen utredning efter något år o ivf omgång 1 som slutade i ett MA som upptäcktes vid kontrollen i v 11. Chock chock chock!!!

Fick vänta någon vecka för kontroll ultraljudet men jag visste direkt att det var kört! Dubbla cytotec behandlingar för första funkade inte o sedan en livmoder infektion som grädde på moset!

Sen väntade vi ett antal månader så kroppen och hjärtat fick återhämta sig ! Ivf 2 utan + , nu avslutat ivf 3 och är gravid på nytt! Avvaktar kontroll o kub nästa v med stark oro! Är då i v 13!

Har dock en fantastisk man, familj o vänkrets där vi öppet diskuterar allt! Flera nära o kära har haft tuffa resor på egen hand o vi har kunnat stöttat varandra vilket är guld värt! Börjar man öppna upp om utmaningarna o önskan om en familj så kommer ofta andra efter! Jag säger inte att man måste berätta om man inte vill eller orkar men ibland känns det Sorgligt att det verkar vara tabu belagt när så många drabbas?!

• Oro och längtan

Nu har jag varit på vul, supertidigt men hon såg ett tickande hjärta. V5+ är jag i. Fick en ny tid om 3 veckor så nu är det bara försöka få dagarna att gå fram tills dess! :)

• Mila

Tänkte kolla hur det går för alla? Om vi ska börja skiva här igen?

Jag fick ett tidigt MF i juni 2016, MA i december och nu är jag gravid igen. Super tidigt. Är i vecka 4. Men hoppas av hela mitt hjärta att detta är tredje gången gillt.

Resan till ett gemensamt kärleksbarn ~ MF i juni, MA i december ~ blogg.alltforforaldrar.se/livetslycka/
Svar på tråden tredje gången gillt - mot en lyckad graviditet!!