• Liljekonvalj

Mola/druvbörd eller tvillingar

Hej, jag är i en väldigt märklig situation. Jag plussade för några veckor sedan, vårt tredje barn som är mycket efterlängtat.

Men för ca 2 veckor sedan hade jag lite växtvärk i livmodern och "myste" åt tanken på att det var ett nytt liv på gång. Men så började jag blöda färskt blod och blödde ca 10h. Men det räckte med en binda och den blev knappt full, så det var inte ett fullgånget missfall. Men jag blev ändå orolig och fick komma till min gynekolog för vul. Han sa att det var ett påbörjat missfall, han såg blod både i livmodern och i buken och sa att jag kommer nog blöda mer. Han ville att jag skulle lämna blodprov 2 grr och sen komma på återbesök. Då hade mitt hcg stigit från 5000 till 13000 på 4 dagar. Men han såg inget foster på vul utan skickade mig till gyn akuten.

Där hittade de heller inget liv i livmodern, men de såg en risk för utomkvedshavandeskap. De ville egentligen lägga in mig för akutoperation men de hade ont om platser och jag mådde bra i övrigt så jag fick komma tillbaka dagen efter (i fredags) då hade mitt hcg stigit ytterligare till 30'000. Det är tydligen vanligt vid en "normal graviditet". Läkaren jag fick träffa då sa att äggstockarna såg bra ut så nu var det INTE utomkveds. Men antagligen mola/druvbörd.

Men precis innan hon skulle avsluta vul så hittade hon två skuggor i livmodern. Hon stod länge och funderade högt "vad är det här.....?"

Tillslut sa hon, det kan vara hinnsäckar och du väntar tvillingar, eller så är det mola. Kom tillbaka nästa vecka.

De hittade alltså inga foster eller hjärtan utan hon såg enbart två skuggor.

Enligt läkaren är jag i vecka 6 eller 7. Enligt sista mens är jag i vecka 8 idag.

Finns det någon som varit med om en liknande resa? Finns det en chans till att det är liv?

Jag vet att "det är vad det är" men det är skönt att kunna prata om det.

Bilden visar det vul som läkaren gjorde där hon hittade ev. Två hinnsäckar (eller mola?)

• Svar på tråden Mola/druvbörd eller tvillingar
  • GrönaDruvan
    Liljekonvalj skrev 2016-12-18 21:25:51 följande:
    Kunde man se fostret och hjärta när du gjorde ditt vul?

Kände du något annorlunda i gravid symtom?

På sistone har jag haft lätt för uppstötningar och mycket växtvärk.. känns dock tidigt för uppstötningar!

Tror du det kan vara som läkaren sa, att det kan ta lite längre tid att upptäcka tvillingar på vul?

På tisdag när jag ska tillbaka till gyn är jag enligt sista mensen 8+3. Hoppas!
    Ja, när jag gjorde i 8+2 såg vi bådas hjärta och även att de rörde på sig.
    Svårt att säga med symptom, men jag mådde sjukt illa mellan vecka 7-11 och mår fortfarande illa men mer ok..
  • GrönaDruvan

Bilden hamnade snett....

Men jag tycker din bild ser ut som tidigare graviditet, och tvåäggs tvillingar.

Jag har ju enäggs...

• Liljekonvalj
    GrönaDruvan skrev 2016-12-18 21:31:01 följande:

Bilden hamnade snett....

Men jag tycker din bild ser ut som tidigare graviditet, och tvåäggs tvillingar.

Jag har ju enäggs...

Vad fint att få ha sett dem :) grattis!

Men om du var 8+2 där så kan inte jag ha gått lika långt, på ditt vul är det ju super tydligt:)

Jag hoppas att det är tvillingar jag bär på.

Jag mår också en del illa. Inte så att jag fått upp något, men det är ständigt ett illamående som gnager...

Men man har ju gravid symtom med mola också..

Känner att denna ovisshet tär väldigt, jag vill helst bara snabbspola tills jag vet. Men försöker se det som karaktärsdanande :)

Hur långt har du gått nu?
  • blaa

Lycka till imorgon, jag håller tummarna för digð??¸

• GrönaDruvan
    Liljekonvalj skrev 2016-12-18 21:51:09 följande:
    Vad fint att få ha sett dem :) grattis!

Men om du var 8+2 där så kan inte jag ha gått lika långt, på ditt vul är det ju super tydligt:)

Jag hoppas att det är tvillingar jag bär på.

Jag mår också en del illa. Inte så att jag fått upp något, men det är ständigt ett illamående som gnager...

Men man har ju gravid symtom med mola också..

Känner att denna ovisshet tär väldigt, jag vill helst bara snabbspola tills jag vet. Men försöker se det som karaktärsdanande :)

Hur långt har du gått nu?
    Nu är jag i vecka 11+2.
    Jag håller tummarna för dig att det är två små frön du har i magen!!!
  • Liljekonvalj

Tack vad snällt för alla lyckönskningar!

Jag har haft ihållande molvärk hela helgen, mycket illamående och idag kom en liten blödning. 
    Jag längtar själv efter lite klarhet i detta.
    Om jag visste att jag faktiskt var gravid på riktigt hade jag ju stått ut med illamående och värk, men nu blir jag mest retlig tycker jag. Tur att min man är så förstående. 
    Ja vi håller tummarna! :)

• Anonym (FourSouls)

Följer och önskar dig lycka till! Uppdatera om du orkar :)

• Liljekonvalj

Nu ligger jag på sjukhuset och ska på operation i eftermiddag. Det var alltså en mola och inte ett barn.

Jag hade såklart blivit jätte glad om det hade varit ett barn. Men känns som att sorgeprocessen tog jag itu med för ett par veckor sedan då gynekologen först sa att det var ett missfall. Så jag är mest lättad över att de kunde se vad det var och att de gör något åt det innan jul.

Det tråkigaste är att vi måste vänta med att bli gravida i minst 6 månader. När jag och min man pratade om att försöka få nr 3 så ville vi att barnet skulle födas 2017. Vi vill inte dra ut på småbarnsåren för mycket och att det inte ska bli för stort glapp i åren.

Våra barn blir 3 och 5 nästa år.

Så, vi får väl se om vi bestämmer oss för att försöka med en nr 3. Annars gläds jag åt de underbara barn jag redan fått.

Positivt i allt detta är att vi i te måste flytta till ett större hus :)

Finns det någon som gjort en akutskrapning? Det är ju med narkos. Hur ska jag må efteråt? Sjukskriven något?

• Anonym (FourSouls)
    Liljekonvalj skrev 2016-12-20 13:18:00 följande:

Nu ligger jag på sjukhuset och ska på operation i eftermiddag. Det var alltså en mola och inte ett barn.

Jag hade såklart blivit jätte glad om det hade varit ett barn. Men känns som att sorgeprocessen tog jag itu med för ett par veckor sedan då gynekologen först sa att det var ett missfall. Så jag är mest lättad över att de kunde se vad det var och att de gör något åt det innan jul.

Det tråkigaste är att vi måste vänta med att bli gravida i minst 6 månader. När jag och min man pratade om att försöka få nr 3 så ville vi att barnet skulle födas 2017. Vi vill inte dra ut på småbarnsåren för mycket och att det inte ska bli för stort glapp i åren.

Våra barn blir 3 och 5 nästa år.

Så, vi får väl se om vi bestämmer oss för att försöka med en nr 3. Annars gläds jag åt de underbara barn jag redan fått.

Positivt i allt detta är att vi i te måste flytta till ett större hus :)

Finns det någon som gjort en akutskrapning? Det är ju med narkos. Hur ska jag må efteråt? Sjukskriven något?

Beklagar verkligen! Kram!
  • GrönaDruvan

Men åh vad tråkigt att höra! Men skönt att du äntligen fått svar!!
    Jag önskar er all lycka till i framtiden med vad ni än beslutar er för!
    Stor kram

• Anonym (mammantillmånga)

Hej!

Jag är (tror ja!?!) gravid.. 
    plussade starkt 5 dagar innan mens (9-10 dagar  efter ÄL)
    Dock fick jag en rejäl blödning 3 dagar efter BIM... Men bara under några timmar  sen inte minsta blod....och inte alls så som mitt tidigare missfall var i samma v i våras...

Fick som "vatten" sen en klump och sen blod.. är dock fortfarande sjukt illamående, brösten ömmar och grav test visar starkt + en vecka efter blödning.

Har själv funderat på om de kanske kan va en av 2 som valde lämna min kropp... eller om de är nått helt annat på g.

Ska ringa MVC i morgon och be dem kolla upp detta för ja är väldigt förvirrad i hela situationen. 

• Liljekonvalj
    Anonym (mammantillmånga) skrev 2017-01-01 20:47:49 följande:

Hej!

Jag är (tror ja!?!) gravid.. 

plussade starkt 5 dagar innan mens (9-10 dagar  efter ÄL)

Dock fick jag en rejäl blödning 3 dagar efter BIM... Men bara under några timmar  sen inte minsta blod....och inte alls så som mitt tidigare missfall var i samma v i våras...

Fick som "vatten" sen en klump och sen blod.. är dock fortfarande sjukt illamående, brösten ömmar och grav test visar starkt + en vecka efter blödning.

Har själv funderat på om de kanske kan va en av 2 som valde lämna min kropp... eller om de är nått helt annat på g.

Ska ringa MVC i morgon och be dem kolla upp detta för ja är väldigt förvirrad i hela situationen. 

Hej, hur har det gått?

Det värsta är ju ovissheten! Hoppas du inte behöver gå och undra för länge
Svar på tråden Mola/druvbörd eller tvillingar