Mola/druvbörd eller tvillingar
Hej, jag är i en väldigt märklig situation. Jag plussade för några veckor sedan, vårt tredje barn som är mycket efterlängtat.
Men för ca 2 veckor sedan hade jag lite växtvärk i livmodern och "myste" åt tanken på att det var ett nytt liv på gång. Men så började jag blöda färskt blod och blödde ca 10h. Men det räckte med en binda och den blev knappt full, så det var inte ett fullgånget missfall. Men jag blev ändå orolig och fick komma till min gynekolog för vul. Han sa att det var ett påbörjat missfall, han såg blod både i livmodern och i buken och sa att jag kommer nog blöda mer. Han ville att jag skulle lämna blodprov 2 grr och sen komma på återbesök. Då hade mitt hcg stigit från 5000 till 13000 på 4 dagar. Men han såg inget foster på vul utan skickade mig till gyn akuten.
Där hittade de heller inget liv i livmodern, men de såg en risk för utomkvedshavandeskap. De ville egentligen lägga in mig för akutoperation men de hade ont om platser och jag mådde bra i övrigt så jag fick komma tillbaka dagen efter (i fredags) då hade mitt hcg stigit ytterligare till 30'000. Det är tydligen vanligt vid en "normal graviditet". Läkaren jag fick träffa då sa att äggstockarna såg bra ut så nu var det INTE utomkveds. Men antagligen mola/druvbörd.
Men precis innan hon skulle avsluta vul så hittade hon två skuggor i livmodern. Hon stod länge och funderade högt "vad är det här.....?"
Tillslut sa hon, det kan vara hinnsäckar och du väntar tvillingar, eller så är det mola. Kom tillbaka nästa vecka.
De hittade alltså inga foster eller hjärtan utan hon såg enbart två skuggor.
Enligt läkaren är jag i vecka 6 eller 7. Enligt sista mens är jag i vecka 8 idag.
Finns det någon som varit med om en liknande resa? Finns det en chans till att det är liv?
Jag vet att "det är vad det är" men det är skönt att kunna prata om det.
Bilden visar det vul som läkaren gjorde där hon hittade ev. Två hinnsäckar (eller mola?)