• Solstråle0001

Grönsaker på julbordet

Vilka grönsaker ställer ni fram på julbordet?
    Förutom såklart potatis och rödbetssallad (Ja, jag vet att det är rotfrukter) blir det:
    Rödkål
    Brysselkål
    Grönkålschips
    Vad kan mer bjuda på?

• Svar på tråden Grönsaker på julbordet
  • Solstråle0001
    Klickerträna skrev 2016-12-19 11:35:14 följande:

Jag funderar på att göra en sallad på rödkål och ruccola med citron/apelsin + honung som dressing och valnötter på. Kanske granatäpple?
    Vad tror ni om det?

Tycker det låter jättegott! Ska nog prova nåt liknande!
  • Aniiee
    Klickerträna skrev 2016-12-19 11:05:08 följande:
    Kryddig citrus skulle jag vilja veta mer om

Jag skulle vilja göra nåt grönt och syrligt, men utan frukt. Som dressing går fruktsaft bra, men inte bitar i. Med undantag för granatäpple. Det kan jag tänka mig ha i. Tips?
    Citrus-salladen är det just bitar i (grapefrukt och apelsin). Tyvärr, kanske. Plus avokado, röd sallat, pinjenötter, röd lök, granatäpple, jalapeno, färsk rosmarin, senap, olja och citronsaft.

Du kan göra en sallad på gröna blad (typ spenat, grönkål, el. så, mörkgröna), rödlök, nötter (el. frön), smulig ost och granatäpple eller tranbär, men en vinägrett på citronsaft och -skal, apelsinsaft, senap, honung, färsk timjan och olja. 
    Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • Aniiee
    i-o skrev 2016-12-19 03:23:06 följande:
    berätta mer om den här tack.
    Sure.

Picklade saker:
    Skär en gurka (utan kärnhus), 1-2 morötter och 1 röd paprika i tunna stavar (typ tändsticksstorlek)

Vispa ihop och koka upp 1,2 dl (eller 1 dl + 1 msk + 1 tsk) risvinäger*, 2 msk sesamolja**, 2 msk soja, 1 msk farinsocker, 1 msk färsk, riven ingefära och 1 msk fisksås. Häll i en salladsskål modell större (och som inte spricker av värme....) Häll i grönsaksstavarna. Ställ undan i minst en timme. Inte i kylen om den ska ätas inom 4 timmar, ska den stå längre så in i kylen när det svalnat ordentligt. Ta ut igen minst 1 timme innan den ska ätas.

När den ska ätas: Finstrimla kinakål/salladskål så det blir ca 1 liter (1 litet huvud, ungefär) och blanda med resten.

Klart.

*Risvinägern kan ersättas med 2/3 vitvinsvinäger och 1/3 vatten.
    **Sesamoljan kan bytas mot en neutral olja.
    Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • sharatec
    Aniiee skrev 2016-12-19 14:48:43 följande:
    [ - - - ]

Vispa ihop och koka upp 1,2 dl (eller 1 dl + 1 msk + 1 tsk) risvinäger*

[ - - - ]
    Ingen fråga, men det här var det mest pedagogiska jag har läst på tid och evighet! Glad Tack för tydligheten mot oss som knappt kan räkna...
  • Gryntroll
    Hararochkaniner skrev 2016-12-19 15:20:53 följande:

Halländsk grönkål
    Brunkål
    Janson utan fisk
    coleslaw
    rödbetssallad

Just ja, har tidigare haft coleslaw på rödkål, det var gott och blev juligt i färgen hade jag glömt bort, men det ska nog göras även i år.
  • Aniiee
    sharatec skrev 2016-12-19 15:09:07 följande:
    Ingen fråga, men det här var det mest pedagogiska jag har läst på tid och evighet! Glad Tack för tydligheten mot oss som knappt kan räkna...
    =P Jag tycker att det kan vara svårt att mäta ibland, beroende på måttens utformning, så jag tänker så där automatiskt. Kul om det kan vara till hjälp.
  • AnkiC

Halländsk grönkål! Stek i smör, karamellisera med sirap och stuva till med grädde.

• pica pica

Vi brukar ha coleslaw på julbordet, uppfriskande och gott till det mesta!

• Anonya

Morotslåda och kålrotslåda hör till det finländska julbordet. De är goda alternativ om man vill ha mer grönsaker och rotfrukter istället för kött, men inte om man vill ha ett lätt alternativ, för morotslådan innehåller både grädde och sirap. Men så är det också mycket gott. :)

• mammalovis

Jag kan tycka julmaten blir lite mastig, så hemma brukar jag ta fram coctailtomater, vindruvor, physalis och skivad carambole som smakbrytare. 

• i-o
    Aniiee skrev 2016-12-19 14:48:43 följande:
    Recept
    Tack!
  • EnGladPingvin

Vi kommer ha kokta rödbetor med ädelost samt långkål (förvälld grönkål fräst och sedan ihopkockad med grädde och kryddor).

• Klickerträna
    Aniiee skrev 2016-12-19 14:28:13 följande:
    Citrus-salladen är det just bitar i (grapefrukt och apelsin). Tyvärr, kanske. Plus avokado, röd sallat, pinjenötter, röd lök, granatäpple, jalapeno, färsk rosmarin, senap, olja och citronsaft.

Du kan göra en sallad på gröna blad (typ spenat, grönkål, el. så, mörkgröna), rödlök, nötter (el. frön), smulig ost och granatäpple eller tranbär, men en vinägrett på citronsaft och -skal, apelsinsaft, senap, honung, färsk timjan och olja. 
    Tack!
Svar på tråden Grönsaker på julbordet