noorah skrev 2016-12-19 16:33:49 följande:
Efter en jobbig höst är det nu dags för jullov och jag och maken har blivit otroligt sugna på att lämna allt här hemma och dra med ungarna till en varmare plats. Efter lite sök på internet fick jag fram lite bra sista-minutenresor till Hurghada och undrar vad man kan vänta sig där?
Hur känns vädret såhär års? Prisnivå på kläder, smycken, utflykter o.s.v?
Vilka utflykter passar för familj med små barn?
Alla tips välkomnas!
Är i Hurghada just nu. Vädret är en 22-23 grader och blåser ganska mycket. På dagarna kan man gå i tunnare kläder men på kvällen faller temperaturen till en 16-17 grader och du behöver nån kofta eller tunnare jacka.
Just nu ligger kursen väldigt bra , och det är väldigt billigt. Men du måste vara beredd att pruta ordentligt, ner till hälften av vad de från början säger. Och köp inte från första bästa utan gå runt och diskutera med de olika försäljarna.
När det gäller att ta sig fram med taxi så står det mycket om att man ska diskutera priset innan man sätter sig i taxin , men jag brukar göra så att jag talar om var jag ska och betalar när jag kommer fram. Man kan ta sig runt hela Hurghada för en 20 pound. Annars finns det vita microbussar, som kostar en 1,5 pound.
Finns många utflykter att välja på , och vet inte åldern på dina barn men det finns båtutflykter där du nästan garanterat kan simma med delfiner , dykutflykter men som sagt är det ganska kallt så det beror på vad du tycker är ok badtemperatur . Det finns glasboats där golvet är av glas så man kan se under vattnet och submarines där man går ner under vattnet och där väggarna är av glas.
Safari med bil eller fyrhjuling där ni kan rida på dromedarer, Hurghada Aquarium är väldigt uppskattat och fint , dagsutflykter till Kairo eller Luxor och det finns ett stort badland som heter Tusen och en Natt eller Alf Leila wa Leila som är riktigt roligt och du får äta lunchbuffé för entrepriset.
Googla själva på adresserna , och ta er dit själva istället för att gå via guide som tar dubbla priset.
På sheratonstreet hittar ni turistbyråerna , tror det blir billigare än att gå via hotellen , men jag brukar inte bo på hotell när jag är här så är lite osäker på det.
Nedanför sheratonstreet ligger marinan och där är det fint att promenera och de har små caféer längsmed vattnet. De brukar ha ett litet tivoli där också .
Senzomall är ett innecentrum där de har fasta priser , en stor lek/spelhall för barn och 3-d bio.
Maten är helt ok , tycker mest om att äta i Dahar som är den gamla delen av staden och du äter mer traditionell mat , men det finns KFC , mc Donalds och Pizza Hut.
Maten i Hurghada är billig .
Fråga gärna om du undrar över något.