• hamishhamish

Barnens tandläkare är nyexaminerad, vanligt?

Hej!
    Jag undrar hur vanligt det är att barn får en nyexaminerad tandläkare som sköter allt (även lagningar)?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-12-19 16:50
    (frågan gäller folktandvården alltså) :)

• Svar på tråden Barnens tandläkare är nyexaminerad, vanligt?
  • Valkyria75

Alla tandläkare har varit nya någon gång...

Och för att få erfarna tandläkare så måste de ju börja någonstans.

Eller menar du att de inte ska behandla just barn? Om det inte fungerar ordentligt så kanske du kan be om någon annan. Men rent generellt tror jag inte nödvändigtvis att hur bra man hanterar barn har att göra med hur länge man jobbat, utan ligger nog mer i personligheten.

• Vickan I

Mina barn har också en nyexaminerad tandläkare. Nu har hon iofs inte gjort annat än undersökt barnen. Men då var hon toppen och tog sig tid med femåringen. Sjuåringen ska dra ut en tand som inte vill lossna efter jul och känner ingen oro (mer än vad man ändå gör när det gäller ens barn och ingrepp) över att hon är ny. Kan tom se fördelar med det då de lär sig nya metoder och sätt som kan vara bättre.

• äldreochklokare

Är det nåt problem? Lagningar är ju en mkt vanlig del av tandläkaryrket så vem ska annars ta hand om det? 
    Alla är ju nya i sitt yrke från början. 

• Maddi

Alla har varit ny på jobbet oavsett yrke. Jag förstår inte vart du vill komma. 

• Carabellis kusp

Lagningar gör vi ett stort antal varje dag! Vissa är otroligt lätta, andra mer komplicerade. Det man inte gör självständigt från början är operationer. (Fast ofta ganska tidigt om man är intresserad)

Mvh /tandläkaren som är 28 år, men ofta får motivera sina kunskaper till patienterna

Svar på tråden Barnens tandläkare är nyexaminerad, vanligt?