• Anonym (Ellie)

Sex under graviditwt

Jag har för ca en vecka sedan plussat. Otroligt lycklig efter att vi försökt ca 1 års tid.

Nu är mitt problem att jag inte klarar av att ha sex. Dels är jag orolig för missfall så jag är livrädd att få orgasm. Pga detta kan jag inte slappna av och njuta. Är inte heller speciellt kåt. I vanliga fall har vi sex iaf 2-3 gånger i veckan men nu blir det ingenting. Har pratat med min sambo och han förstår och accepterar att vi tar en paus ett tag. Jag ger honom lite njutning då och då (vilket jag inte har något emot!) Men det känns så konstigt och ledsamt. Någon annan här som är/varit i samma situation? Hur länge höll det i sig? Ska man fortsätta försöka så kanske jag kommer över det? Eller går det över av sig själv?

• Svar på tråden Sex under graviditwt
  • Fia 28

Man får inte missfall av sex eller orgasm. Det är bara kvinnor med riskgraviditeter som råds avstå från sex. 

• Anonym (Ellie)
    Fia 28 skrev 2016-12-20 11:30:24 följande:

Man får inte missfall av sex eller orgasm. Det är bara kvinnor med riskgraviditeter som råds avstå från sex. 

Det vet jag rent intellektuellt. Dock förmår inte min hjärna slappna av ändå. Börjar tänka tankar som "ingen vet ju om jag har en riskgraviditet eller ej" "jag har aldrig varit gravid förut, jag kanske har en benägenhet för missfall" osv osv. Detta gör att jag inte kan njuta. Riktigt besvärligt och det är därför jag funderar på om jag bara ska fortsätt försöka så kanske jag inser att jag inte får missfall =p
  • Anonym (Gravid)

Jag är i vecka 40 och har kanske haft sex två gånger under hela graviditeten. Jag har verkligen försökt men det har inte gått. Mannen har accepterat det och förstår.

Svar på tråden Sex under graviditwt