• erijon

efternamnsbyte, enkelt?

Min son har sin pappas efternamn. Idag ångrar jag det mycket då pappan i dagsläget är missbrukare (eller har vart i 3,5 år ca. Och är förmodligen än) och namnet har bara hans familj på ena sidan. Med det så förknippas min fina lilla son med det packet och den missbrukarfamiljen. Jag vill byta till mitt efternamn.

(Pappan har haft folk efter sig. Jag har blivit uppringd och indragen i hans affärer/skulder . Blivit påhälsad och hotad. Så för Min sons säkerhet och framtid vill jag göra ett namnbyte, alltså efternamnet )
    Idag ska vi på mötet om avtal att ge mig gemensam vårdnad. Därefter ska familjerätten se till att drt sker för sonens bästa. Sen är det klart.

Men jag undrar då- behöver jag pappans tillåtelse att byta efternamn? Eller går det SEn med ensam vårdnad?

Pappa kommer tycka jag överreagerar och bara är larvig om han får veta VARFÖR jag vill byta efternamn. Men han förstår (uppenbarligen!) inte allvaret i vad han utsätter folk omkring sig(eller sig själv) för.

Hjälp! OBS!! Inte pga namnbyte jag ska ha enskild vårdnad. Det är pga pappans icke-intresse i sonen, samt hans missbruk osv. Han är med på det själv

• Svar på tråden efternamnsbyte, enkelt?
  • Långbenopluto

Pappan måste skriva på om ni har gemensam vårdnad.

Har du enskild vårdnad kan du byta utan hans inblandning.

• Dixie
    Tofflans skrev 2016-12-21 09:31:28 följande:

Pappan måste skriva på om ni har gemensam vårdnad.

Har du enskild vårdnad kan du byta utan hans inblandning.

Det stämmer inte.... läs länken från Skatteverket ovan!
  • erijon

Tillägg:

När jag flyttade och gjorde adressändring skrev pappa aldrig på så Skatteverket fick "utreda" och folkbokföras sonen på min adress ändå. Trots pappan aldrig godkänt. Sonens ansökan om skola är godkänt trots att pappa aldrig skrev under (för han gör det inte bara. Han motsätter sig inte. Men han skriver aldrig under något)

Kan det bli samma med efternamn då? Så trött på att behöva be och tjata på underskrifter av någon som säger "jag fixar det" eller ännu värre "jag har fixat det nu" men det är bara lögner. VARJE GÅNG.

Vi har en ganska lång historia med familjerätten och soc pga pappa som inte samarbetar och väljer sitt privatliv med droger och fest framför sonen. Har dock bara blivit rådd att stämma på vårdnaden - men inte orkar ta fighten då han ställer till världskrig och är fruktansvärt manipulativ.

• blairw
    Dixie skrev 2016-12-21 09:33:59 följande:
    Det stämmer inte.... läs länken från Skatteverket ovan!
    Om man ska vara noga då så kan det räcka för TS att få godkänt av tingsrätt om hon har ensam vårdnad. Gissar att det baseras på om hon anses ha en bra anledning, vilket hon ju faktiskt verkar ha.

"Om en förälder är ensam vårdnadshavare och barnet bär den andra förälderns namn krävs antingen samtycke från den föräldern eller ett beslut av tingsrätten.
  • blairw
    erijon skrev 2016-12-21 09:54:57 följande:

Tillägg:

När jag flyttade och gjorde adressändring skrev pappa aldrig på så Skatteverket fick "utreda" och folkbokföras sonen på min adress ändå. Trots pappan aldrig godkänt. Sonens ansökan om skola är godkänt trots att pappa aldrig skrev under (för han gör det inte bara. Han motsätter sig inte. Men han skriver aldrig under något)

Kan det bli samma med efternamn då? Så trött på att behöva be och tjata på underskrifter av någon som säger "jag fixar det" eller ännu värre "jag har fixat det nu" men det är bara lögner. VARJE GÅNG.

Vi har en ganska lång historia med familjerätten och soc pga pappa som inte samarbetar och väljer sitt privatliv med droger och fest framför sonen. Har dock bara blivit rådd att stämma på vårdnaden - men inte orkar ta fighten då han ställer till världskrig och är fruktansvärt manipulativ.

Om du får ensam vårdnad så ska det gå att byta namn utan pappans medgivande utan istället med beslut från tingsrätt. Vet inte riktigt vad processen för det är, men du kan förmodligen få det att gå igenom då du verkar ha en tillräckligt bra anledning för att motivera ett namnbyte trots avsaknad av pappans medgivande. Kanske ringa Skatteverket eller googla runt och höra efter?
Svar på tråden efternamnsbyte, enkelt?