efternamnsbyte, enkelt?
Min son har sin pappas efternamn. Idag ångrar jag det mycket då pappan i dagsläget är missbrukare (eller har vart i 3,5 år ca. Och är förmodligen än) och namnet har bara hans familj på ena sidan. Med det så förknippas min fina lilla son med det packet och den missbrukarfamiljen. Jag vill byta till mitt efternamn.
(Pappan har haft folk efter sig. Jag har blivit uppringd och indragen i hans affärer/skulder . Blivit påhälsad och hotad. Så för Min sons säkerhet och framtid vill jag göra ett namnbyte, alltså efternamnet )
Idag ska vi på mötet om avtal att ge mig gemensam vårdnad. Därefter ska familjerätten se till att drt sker för sonens bästa. Sen är det klart.
Men jag undrar då- behöver jag pappans tillåtelse att byta efternamn? Eller går det SEn med ensam vårdnad?
Pappa kommer tycka jag överreagerar och bara är larvig om han får veta VARFÖR jag vill byta efternamn. Men han förstår (uppenbarligen!) inte allvaret i vad han utsätter folk omkring sig(eller sig själv) för.
Hjälp! OBS!! Inte pga namnbyte jag ska ha enskild vårdnad. Det är pga pappans icke-intresse i sonen, samt hans missbruk osv. Han är med på det själv