• Anonym (Skamsen)

Skäms över att röka

Jag skäms något oerhört mycket över att jag är rökare och det hänger ihop med att jag hållit uppe i nästan åtta år och börjat igen och ingen, inte ens jag själv, identifierar mig med att vara rökare. Det gjorde jag förr, men inte nu.

När jag började inse att jag fastnat i rökningen igen smög jag för de flesta i början, men undan för undan har jag varit tvungen att blotta mig (för att kunna röka). Familjen, jobbarkompisarna, vännerna osv osv. "Va? Röker du?", "Har du börjat röka?", "Har du börjat röka igen?", "Hur kan du vara så dum?". Ja, det är några av kommentarerna jag får. Minns att jag fick så mycket beröm när jag slutade en gång i tiden och jag var så stolt, men nu är jag tillbaka på ruta 1.

Nu ska vi åka till mina föräldrar i jul och de kommer bli så sjukt besvikna. Jag har inte berättat för dem ännu att jag rökt sedan slutet av sommaren.

Jag behöver inga tips om hur man slutar, just nu vill jag röka trots skammen. Har dessutom fixat att sluta tidigare. Däremot undrar jag om det finns fler rökare som verkligen skäms för detta?

• Svar på tråden Skäms över att röka
  • Anonym (Rund)

Oj vad jag känner igen mig i det du skriver. Men för mig handlar det inte om rökning utan om att jag äter för mycket. Jag kan inte dölja min viktuppgång på över en kg och skäms som en hund.

Omgivningen som tidigare gett mig komplimanger och uppmuntran rynkar nu på näsan åt mig.

Jag vet inte heller hur jag ska förhålla mig till detta, men du är inte ensam.

• Anonym
    Anonym (Rund) skrev 2016-12-23 14:48:03 följande:

Oj vad jag känner igen mig i det du skriver. Men för mig handlar det inte om rökning utan om att jag äter för mycket. Jag kan inte dölja min viktuppgång på över en kg och skäms som en hund.

Omgivningen som tidigare gett mig komplimanger och uppmuntran rynkar nu på näsan åt mig.

Några kilon hit eller dit ser ingen. Övervikt skadar inte omgivningen, så du kan ha rent samvete.
  • Anonym (Skamsen)
    Anonym (Rund) skrev 2016-12-23 14:48:03 följande:

Förstår hur du känner. Missbruk som missbruk och omgivningen dömer snabbt. Oavsett om vi röker eller har svårt att hålla vikten så har vi massor av bra sidor och borde inte behöva bli så hårt dömda av omgivningen.
  • Anonym (blää)
    Anonym (Skamsen) skrev 2016-12-23 18:37:08 följande:
    Förstår hur du känner. Missbruk som missbruk och omgivningen dömer snabbt. Oavsett om vi röker eller har svårt att hålla vikten så har vi massor av bra sidor och borde inte behöva bli så hårt dömda av omgivningen.
    Fast det är två helt olika saker.

Din rökning skadar ALLA omkring dig, en annan persons övervikt skadar bar den som är drabbad.
  • Anonym (Skamsen)
    Anonym (blää) skrev 2016-12-23 18:52:07 följande:

Fast det är två helt olika saker.

Din rökning skadar ALLA omkring dig, en annan persons övervikt skadar bar den som är drabbad.

Nu har ju du ingen aning om hur mycket hänsyn jag tar till omgivningen när jag röker.
  • Anonym (Rund)
    Anonym (Skamsen) skrev 2016-12-23 18:37:08 följande:

Exakt, missbruk som missbruk. Och dömda av omgivningen blir vi båda. Hade jag startar en tråd om min viktuppgång hade jag fått hårda och negativ kritik. Så försök att göra som jag, veta att vi inte är ensamma.

Jag försöker låta bli att tänka att min omgivning funderar kring huruvida jag "verkligen ska ha en portion till" och du får försöka låta bli att tänka på att de anser att du "inte borde ta den där ciggen".
  • Anonym (Kille)

Jag förstår att du skäms. Du vet att det är dumt, men gör det i alla fall.

Rökning är det allra sämsta sättet att förse hjärnan med nikotin. Om du väljer att behålla ditt beroende, överväg att gå över till snus eller ecigaretter, inte bra men bättre än cigg.

• Aniiee
    Anonym skrev 2016-12-22 22:03:53 följande:

Ja, skämmas som en hund ska du, så att du därmed slutar röka.
    Bättre för din hälsa om du börjar kedjegöka istället.

Och det fick mig osökt att tänka på Mannen som slutade röka.

TS kanske borde se den.
    Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • Queennr1
    Anonym skrev 2016-12-22 22:03:53 följande:

Ja, skämmas som en hund ska du, så att du därmed slutar röka.

Bättre för din hälsa om du börjar kedjegöka istället.

Ingen i världshistorien har nånsin slutat missbruka vare sig cigg eller heroin pga skam...Helt andra mekanismer. Skam är ångestskapande och ångest driver på ett missbruk.
  • Anonym (Skamsen)
    Aniiee skrev 2016-12-23 20:24:23 följande:

Och det fick mig osökt att tänka på Mannen som slutade röka.

TS kanske borde se den.

Har sett den
  • Anonym (Skamsen)
    Queennr1 skrev 2016-12-23 20:53:46 följande:

Ingen i världshistorien har nånsin slutat missbruka vare sig cigg eller heroin pga skam...Helt andra mekanismer. Skam är ångestskapande och ångest driver på ett missbruk.

Nej, jag har aldrig tänkt mig att sluta pga att jag skäms (se trådstarten). Konstaterar bara ATT jag skäms och frågade ifall någon annan känner samma. Imorgon ska jag konfrontera min skam med mina föräldrar, sen har jag väl klarat av alla som dömer mig och får mig att skämmas...
  • Anonym (N)
    Queennr1 skrev 2016-12-23 20:53:46 följande:

Fast det där är ju lögn. Att ingen i världshistorien har slutat pga skam. Det är verkligen inte en bra grej med skam men man behöver ju inte ljuga för det... för de flesta driver det bara på ett missbruk dock.

Ts jag hoppas att de inte dömer dig för det hjälper ju inte ett dugg. Försök att inte skämmas, vi har alla våra brister och jag är säker på att du kommer fixa att sluta röka igen i framtiden. Vi får kämpa på så gott det går med våra brister :) god jul.
  • Anonym (Skamsen)
    Anonym (N) skrev 2016-12-23 22:24:22 följande:

Fast det där är ju lögn. Att ingen i världshistorien har slutat pga skam. Det är verkligen inte en bra grej med skam men man behöver ju inte ljuga för det... för de flesta driver det bara på ett missbruk dock.

Ts jag hoppas att de inte dömer dig för det hjälper ju inte ett dugg. Försök att inte skämmas, vi har alla våra brister och jag är säker på att du kommer fixa att sluta röka igen i framtiden. Vi får kämpa på så gott det går med våra brister :) god jul.

Tack snälla! God Jul!
  • Anonym (Skamsen)
    Anonym (Rund) skrev 2016-12-23 19:54:58 följande:

Exakt, missbruk som missbruk. Och dömda av omgivningen blir vi båda. Hade jag startar en tråd om min viktuppgång hade jag fått hårda och negativ kritik. Så försök att göra som jag, veta att vi inte är ensamma.

Jag försöker låta bli att tänka att min omgivning funderar kring huruvida jag "verkligen ska ha en portion till" och du får försöka låta bli att tänka på att de anser att du "inte borde ta den där ciggen".

Bra idé att försöka tänka så även om det är lättare sagt än gjort. Jag är ju exakt samma människa som tidigare, förutom att jag numera vill/behöver röka en cigarett då och då under dagen. Min man är för övrigt underbar och han lyckades snabbt lyfta bort min känsla av skam och misslyckande inför honom trots att han naturligtvis först blev oerhört besviken.
  • Anonym (Ciggan)
    Anonym (Skamsen) skrev 2016-12-25 13:14:37 följande:

Bra idé att försöka tänka så även om det är lättare sagt än gjort. Jag är ju exakt samma människa som tidigare, förutom att jag numera vill/behöver röka en cigarett då och då under dagen. Min man är för övrigt underbar och han lyckades snabbt lyfta bort min känsla av skam och misslyckande inför honom trots att han naturligtvis först blev oerhört besviken.

Inte ska du skämmas, du röker ju för att du vill röka. Jag var rökfri i 4 år och började röka igen. Det var samma sak med att folk ska hålla på och bråka. Det hjälper inget och är bara irriterande. Jag röker så mycket jag vill. Blir oftast 5-10 cigg per dag och det kan man få unna sig om man vill. Jag är dessutom en rökare som aktar mig för andra avsiktligt. Jag tycker du ska må bra med ditt beslut. Det angår ingen annan vad du gör med din kropp och ditt liv!
  • Anonym (Skamsen)

Tack snälla för de peppande orden.

Svar på tråden Skäms över att röka