• CinnamonGirl

Smör istället för ghee?

Har hittat ett par recept som innehåller ghee. Ska visst vara nyttigt, men så hiskeligt dyrt! Jag vill köra med vanligt smör istället? Någon som vet om man kan använda samma mängd?

Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
  • Svar på tråden Smör istället för ghee?
  • i-o
    AnnaStjärnhök skrev 2016-12-23 19:19:17 följande:
    ett kontrollerat biokemiskt experiment! 
    Matlagning i vetenskaplig terminologi. :p
  • AnnaStjärnhök
    i-o skrev 2016-12-23 19:29:34 följande:
    Matlagning i vetenskaplig terminologi. :p
    Ja man kan nästan tro det ibland! Själv går jag lite på en höft, och det brukar bli så bra så.
  • i-o
    AnnaStjärnhök skrev 2016-12-23 19:36:41 följande:
    Ja man kan nästan tro det ibland! Själv går jag lite på en höft, och det brukar bli så bra så.
    Låter som att du är bra på att utnyttja tillgängliga former med andra ord, måhända inte bara i köket? ;)
  • i-o
    AnnaStjärnhök skrev 2016-12-23 19:36:41 följande:
    Låter som att du är bra på att utnyttja tillgängliga former med andra ord, måhända inte bara i köket? ;)
  • AnnaStjärnhök
    i-o skrev 2016-12-23 19:46:16 följande:
    Ja, det är jag nog. Jag hakar inte upp mig så mycket.
  • CinnamonGirl

Men man måste kunna ersätta det med vanligt smör? Samma mängd?

Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
  • Tusselina
    AnnaStjärnhök skrev 2016-12-23 19:16:56 följande:
    Ghee är ju inget annat än klarat smör. Smält smöret i en kastrull, låt det stå en stund, dekantera (häll över i ett annat kärl) det därefter försiktigt, så att det vita "grumlet" du ser inte kommer med. Då har du ghee! Det är ren smörolja, inte konstigare än så! 
    Ghee är inte detsamma som klarar smör, smaken är inte densamma. 
    CinnamonGirl skrev 2016-12-23 22:41:58 följande:
    Jo troligen kan du det, men det blir inte samma smak
  • Carambolan
    Tusselina skrev 2016-12-24 06:01:49 följande:

Jo det är samma, men smaken blir förstås olika beroende på vilken sorts smör man utgår från.
  • flygrl

Instämmer helt. Smör e gott i sig men ghee smakar rejält nötaktigt, karamelliserat. Både olivolja och rapsolja e fina produkter och visst kan man väl ersätta tex oliv med rapsolja MEN det blir ju annan smak då. Lite samma som med smör vs ghee.
  • AnnaStjärnhök
    CinnamonGirl skrev 2016-12-23 22:41:58 följande:
    Vad är det för skillnad då?
  • Sthlmsthlm
    CinnamonGirl skrev 2016-12-23 10:06:22 följande:

Har hittat ett par recept som innehåller ghee. Ska visst vara nyttigt, men så hiskeligt dyrt! Jag vill köra med vanligt smör istället? Någon som vet om man kan använda samma mängd?

Det bästa är att tillverka en sats ghee av 0,5-1 kg smör så har du för all matlagning. Förvara i burk med lock. Inte svårt att göra.

Klarat smör finns också i arlas sortiment för restauranger. Du kan alltid be din mataffär beställa en liten hink.
  • Tusselina
    Carambolan skrev 2016-12-24 10:34:56 följande:
    Jo det är samma, men smaken blir förstås olika beroende på vilken sorts smör man utgår från.
    Nej skillnaden ligger inte i vilket smör man utgår ifrån.
    Lite på samma sätt som kokt och stekt kött inte smakar lika, visst gör det en smakskillnad beroende på t ex rasen ko det kommer ifrån men inte lika stor skillnad som huruvida det är kokt eller stekt (med det inte sagt att vare sig det ena eller andra matlagningsfettet smakar kött) - ghee och klarnat smör är samma lika mycket eller lite som både kokt och stekt kött är samma sak då de båda är tillagat kött. 
    AnnaStjärnhök skrev 2016-12-24 12:02:45 följande:
    Lite liknande skillnaden mellan bara smält och karamelliserat socker. 

Värt att notera här är också att väldigt många faktiskt finner de inte gillar smaken av ghee alls, det smakar ganska annorlunda jämfört med vanligt smält eller klarnat smör vilka de flesta svenskar känner igen och gillar smaken av. Så ingen värdering i vad som är "bättre" i det här fallet, bara att det inte kommer smaka lika om man byter. Beroende på ens egna smak kan byte vara att föredra till och med. 
  • AnnaStjärnhök
    Tusselina skrev 2016-12-28 02:33:07 följande:
    Nej skillnaden ligger inte i vilket smör man utgår ifrån.
    Lite på samma sätt som kokt och stekt kött inte smakar lika, visst gör det en smakskillnad beroende på t ex rasen ko det kommer ifrån men inte lika stor skillnad som huruvida det är kokt eller stekt (med det inte sagt att vare sig det ena eller andra matlagningsfettet smakar kött) - ghee och klarnat smör är samma lika mycket eller lite som både kokt och stekt kött är samma sak då de båda är tillagat kött. 
    AnnaStjärnhök skrev 2016-12-24 12:02:45 följande:
    Lite liknande skillnaden mellan bara smält och karamelliserat socker. 

Värt att notera här är också att väldigt många faktiskt finner de inte gillar smaken av ghee alls, det smakar ganska annorlunda jämfört med vanligt smält eller klarnat smör vilka de flesta svenskar känner igen och gillar smaken av. Så ingen värdering i vad som är "bättre" i det här fallet, bara att det inte kommer smaka lika om man byter. Beroende på ens egna smak kan byte vara att föredra till och med. 
    Jag menar: vad är skillnaden i tillverkning?
  • Tusselina
    AnnaStjärnhök skrev 2016-12-23 19:19:17 följande:
    Och nu läste jag det här. Så där himla omständlig måste man inte vara, om det är en maträtt man ska ha det till - och inte till ett kontrollerat biokemiskt experiment! 

Du hade ju ett recept där, så svaret är jo man behöver vara så omständig om det är ghee du vill ha ut och inte bara klarnat smör. Sen blandar skipper ihop det lite i inledning där med att kalla det så. 
    AnnaStjärnhök skrev 2016-12-28 06:05:05 följande:
    Jag menar: vad är skillnaden i tillverkning?

Svar på tråden Smör istället för ghee?