• syster yster

Svårt att bli sjukskriven i v33?

Hejsan!

Någon som blivit sjukskriven i vecka 33? För vad i så fall? Godkände försäkringskassan det ?

• Svar på tråden Svårt att bli sjukskriven i v33?
  • ITpappan

Det låter som du fiskar efter sjukskrivning.

Bättre är väl att berätta vad det är för besvär du har, så kan du hitta andra med samma besvär.

God jul!

• syster yster

Jag tänkte mer på om det är ens är möjligt att bli sjukskrivnen för jag har fått uppfattningen om att det är väldigt svårt.
    Ska till min BM i veckan och tänkte om det ens är värt att ta upp sina problem och försöka att få en tid hos en läkare.

Min problem är:
    Väldigt illamående med kräkningar sen ett par veckor tillbaka
    har jätteproblem med foglossning, hade det förra graviditeten med och har haft stora problem även efter med läkarbesök, besök hos sjukgymnaster och magnetröntgen. Nu är det värre än på länge och jag har svårt att resa mig upp på jobbet och skulle jag stå på jobbet med ståbord blir jag svimfärdig och helt slut men har då svårt att sitta.

Min tanke har varit att arbeta fram till några dagar innan BF för så gjorde jag med min första för två år sedan. Men nu börjar situationen bli ohållbar för mig.

• lollip0p

Det finns ju en anledning till att man kan börja ta ut föräldraledighet upp till två månader innan BF. Det låter som att du har en väldigt bra anledning att göra det.

• syster yster

Men om man gör det så ska dottern jag har vara hemma från dagis? Eller vad gäller då? Problemet är att jag klarar inte för tillfället att leka med henne från 06.00-19.00 pga foglossningen och illamåendet.

• basio

Jag blev utan problem sjukskriven för foglossning från v25, först bara halvtid och sen heltid från v30. Förvisso var det för 8 år sedan men det var inga som helst problem.

Med dina besvär borde det inte vara några problem. En kollega till mig blev sjukskriven pga ischias någon gång omkring v35. Sen beror det lite på vad du jobbar med också förstås.

• snorklan
    syster yster skrev 2016-12-24 11:03:21 följande:

Hejsan!

Någon som blivit sjukskriven i vecka 33? För vad i så fall? Godkände försäkringskassan det ?

Jag blev sjukskriven ungefär då. Jag hade placenta previa dvs föreliggande moderkaka med stor risk för blödningar. De ville egentligen sjuskreva mig tidigare, men jag ville fortsätta jobba ett tag till. Blev sedan snittad planerat i 37+0. Inget knorr från FK.
  • snorklan
    lollip0p skrev 2016-12-24 12:17:45 följande:

Det finns ju en anledning till att man kan börja ta ut föräldraledighet upp till två månader innan BF. Det låter som att du har en väldigt bra anledning att göra det.

Jag tycker att det är helt orimligt att behöva ta ut föräldradagar om man är för sjuk för att kunna jobba. Då ska man väl ändå bli sjukskriven, oavsett om det är pga brutet ben eller extrem foglossning. Graviditet ÄR inte en sjukdom men kan LEDA till sjukdom som omöjliggör arbete. 
  • lollip0p
    snorklan skrev 2016-12-29 10:25:15 följande:
    Jag tycker att det är helt orimligt att behöva ta ut föräldradagar om man är för sjuk för att kunna jobba. Då ska man väl ändå bli sjukskriven, oavsett om det är pga brutet ben eller extrem foglossning. Graviditet ÄR inte en sjukdom men kan LEDA till sjukdom som omöjliggör arbete. 
    Att vara illamående och ha foglossning som gör att man inte kan jobba STÅENDES fram till beräknat förlossningsdatum får väl ändå räknas till ett normalt graviditetsförlopp?
  • Annelie 76
    lollip0p skrev 2016-12-29 10:39:25 följande:
    Att vara illamående och ha foglossning som gör att man inte kan jobba STÅENDES fram till beräknat förlossningsdatum får väl ändå räknas till ett normalt graviditetsförlopp?
    Hon kan ju inte jobba sittandes heller, läste du inte ordentligt? Kan man inte varken sitta eller stå och kräks ska man inte behöva jobba.
  • snorklan
    lollip0p skrev 2016-12-29 10:39:25 följande:
    Som sagt, graviditet i sig är inte en sjukdom. Men om man pga sin graviditet får symtom som omöjliggör jobbande så ska man bli sjukskriven. Om man har tur kanske man kan omplaceras till andra arbetsuppgifter på arbetsplatsen, men om det inte går tycker jag man ska bli sjukskriven. 
Svar på tråden Svårt att bli sjukskriven i v33?