• Anonym (Oroad)

Anmälda av BVC pga missförstånd!

Vi fick idag veta att BVC anmält oss till soc på grund av vår alkoholkonsumtion. Jag fattade först ingenting. Visst tar vi oss nåt glas vin eller en drink ibland, men det är verkligen ingen större konsumtion det rör sig om. Dessutom fattade jag inte hur BVC blivit varse detta.

Då slog det mig att det måste bygga på ett missförstånd. Vi hade mammagrupp strax innan jul och en av mammorna och jag talade om boende. Vi bor nämligen i en nyproducerad fastighet där något är fel med värmen. Vi har lätt 25-26 grader inomhus stora delar av året. Ibland högre. Därtill har vi också väldigt torrt. Det gör att vi vaknar varje morgon och känner oss bakfulla. Mitt i vår diskussion kom vår sköterska för att dra igång gruppen.

Istället för att kolla med mig vad vi pratade om har hon alltså anmält oss. Och nu undrar jag så klart vad som händer? Intellektuellt förstår jag att det borde lösa sig utan större problem, men med en fyramånaders hemma är det svårt att tänka klart. Hur löser vi det här på bästa sätt? Hur bevisar vi att vi inte dricker oss fulla i tid och otid liksom? Vi har ett snyggt vinställ på väggen med flaskor i och min man samlar på viner som han har låtit lagra på ett ställe här i stan. Det är ju svårt att bevisa att vi inte dricker menar jag?

• Svar på tråden Anmälda av BVC pga missförstånd!
  • matben

Det låter som att sköterskan onekligen är lite märklig. Låter inte som att det kommer hjälpa stt diskutera med henne - skulle gissa på att det är bättre att du väntar på att soc hör av sig och du diskuterar direkt med dem istället.

• Miriami

Fy vilken obehaglig situation. Häxjakt är vad de håller på med. De har inga bevis på att ni dricker och har inget att gå på för att socialen ska kunna göra något. Era barn mår bra och har kläder och är mätta. Det kommer förmodligen göras en utredning och de kommer att ha ett samtal med er. Säg som det är att ni inte dricker och berätta om missförståndet.

Vi har valt bort bvc och det är vi glada för. Bvc är frivilligt att gå på.

• cdt2

Vid cdt prov så ges den exakta nivån, inte bara positivt eller ej. Ifall nivån är låg och konstant tyder det ändå på en låg och konstant konsumtion av alkohol, speciellt i kombination med andra tester. Alkoholister som återfaller i missbruk kan t.ex. upptäckas av att nivån ökar även om den inte överstiger gränsnivån. Jag skulle rekommendera att ni erbjuder er att ge regelbundna prover och att ni gör det hos en privat läkare även om det kan bli dyrt. Anledningen är att de gratis test-tjänster som ofta erbjuds tyvärr ofta görs av människor som arbetar med missbrukare och hellre fäller än friar. En privat läkare arbetar för er, gratisläkaren arbetar för staten. Jag talar av egen erfarenhet då en familjemedlem blev falskt anklagad för alkoholmissbruk trots att hen är nykterist och blev tvungen att lämna blodprov i flera månaders tid.

• Anonym (B)
    cdt2 skrev 2016-12-28 15:25:37 följande:

Vid cdt prov så ges den exakta nivån, inte bara positivt eller ej. Ifall nivån är låg och konstant tyder det ändå på en låg och konstant konsumtion av alkohol, speciellt i kombination med andra tester. Alkoholister som återfaller i missbruk kan t.ex. upptäckas av att nivån ökar även om den inte överstiger gränsnivån. Jag skulle rekommendera att ni erbjuder er att ge regelbundna prover och att ni gör det hos en privat läkare även om det kan bli dyrt. Anledningen är att de gratis test-tjänster som ofta erbjuds tyvärr ofta görs av människor som arbetar med missbrukare och hellre fäller än friar. En privat läkare arbetar för er, gratisläkaren arbetar för staten. Jag talar av egen erfarenhet då en familjemedlem blev falskt anklagad för alkoholmissbruk trots att hen är nykterist och blev tvungen att lämna blodprov i flera månaders tid.

Vadå kan man bli tvingad av staten att lämna prov? Hade din släkting barn och staten använde det som en hållhake?

Själv dricker jag för mkt i perioder (festar ute med kompisar, är 22) och var inlagd på sjukhus för två veckor sen. Där tog de massa prover men allt såg fint ut...
  • Aweoroo

Jag försöker komma ihåg att anmälningsplikten är för barnens bästa och den gör att många fångas upp och får hjälp i tid. Men visst är det frustrerande när skola/dagis/bvc kan fantisera ihop vad som helst man måste bevisa sin oskuld snarare än att de faktiskt måste visa att något är fel. Omvänd bevisbörda hör inte hemma i ett rättssamhälle (även om jag inte vill vara så drastisk att jag påstår att vi är riktigt där)

• cupcakemom

Men alltså har bvc Sköterskan aldrig hört talas om gula fläcken eller? Ett av ögonvärldens störta mysterier varför får man problem. Med gula fläcken typ.. Vadå trodde hon du drogat.. Ja jo.. För då går man till BVC istället för att boka om.. *suck* och surfar ska inte mannen kunna gå själv liksom... Jäkla märklig sköterska kan du byta bvc? Tror inte du behöver oroa dig för soc men förstår att det känns hemskt att bli anmäld...

• cdt2 igen

I min släktings fall så vägrade hen först ge blodprov eftersom hen är mycket nålrädd och alkoholmissbruk kan tydligen inte mätas på något annat sätt. Då fick hen höra att i så fall kommer socialen att kontakta bvc, förskola, skola, grannar m.fl. och göra många hembesök under lång tid. Eftersom detta var på en liten ort där alla kände alla och så hade detta tyvärr inneburit att hela orten hade börjat prata bakom ryggen på henom. Ingen rök utan eld. Efter flera månader av prover och flera intyg av läkare om att det är högst osannolikt att min släkting missbrukar alkohol så avslutades fallet, men vid det laget hade all stress tyvärr redan lett till att min släkting drabbades av en depression som tog något år att komma över. Hen mådde utmärkt innan den falska anklagelsen.

Nu behöver det absolut inte gå likadant för ts och kommer troligen inte heller att göra det. Troligen görs bara ett samtal och eventuellt ett hembesök. Men precis som du fått uppleva att det finns märkliga bvc sköterskor som misstolkar vad du säger, så finns det även sådana socialsekreterare och om ni har extrem otur får ni en sådan. För säkerhets skull är det alltid bra att ha med ett vittne och få allt viktigt i skriftlig form. Tänk på att de som arbetar med barnskyddsärenden är vana vid att alla ljuger åt dem och förminskar sitt eventuella alkoholbruk, så det finns en stor risk att hen anser er vara skyldiga tills motsatsen bevisas.

• Gina43

Vad är det för märklig BVC-ssk som gör en grej av att pappan tar barnet till BVC? Varför kan inte han ensam hantera vägning och mätning? Det är ju dessutom frivilligt att gå till BVC. Ingen är tvingad att inställa sig..

Vad gäller anmälan så är det nog bara att sakligt berätta hur det ligger till. Det löser sig nog!

...och det låter inte trevligt med 25-26 grader varmt i lägenheten!

• Litet My
    Gina43 skrev 2016-12-28 22:55:53 följande:

Vad är det för märklig BVC-ssk som gör en grej av att pappan tar barnet till BVC? Varför kan inte han ensam hantera vägning och mätning? Det är ju dessutom frivilligt att gå till BVC. Ingen är tvingad att inställa sig..

Vad gäller anmälan så är det nog bara att sakligt berätta hur det ligger till. Det löser sig nog!

...och det låter inte trevligt med 25-26 grader varmt i lägenheten!

Vår fd BVC sköterska gjorde också en stor grej av att pappan gick till BVC. Vi bor 2 min bort så jag lämnade bebis nyammad och nöjd med sin pappa och la mig och sov. Allt flöt på med vikt, amning osv så jag hade inga frågor (tredje barnet). BVC tanten blev tokig andra gången och sa till sambon att antingen följer jag med eller så besöker hon mig hemma vare sig jag vill eller inte. Eftersom alla nyblivna mammor behövde stöd från BVC och hade frågor tyckte hon. Kan ju säga att hon var den sista jag skulle känt stöd i även om jag haft några problem/frågor efter det.
  • Anonym (B)
    Litet My skrev 2016-12-28 23:17:36 följande:

Vår fd BVC sköterska gjorde också en stor grej av att pappan gick till BVC. Vi bor 2 min bort så jag lämnade bebis nyammad och nöjd med sin pappa och la mig och sov. Allt flöt på med vikt, amning osv så jag hade inga frågor (tredje barnet). BVC tanten blev tokig andra gången och sa till sambon att antingen följer jag med eller så besöker hon mig hemma vare sig jag vill eller inte. Eftersom alla nyblivna mammor behövde stöd från BVC och hade frågor tyckte hon. Kan ju säga att hon var den sista jag skulle känt stöd i även om jag haft några problem/frågor efter det.

Usch vilken otäck människa. Hur löste du det?

Jag hade blivit så arg att jag ringt och bytt BVC sköterska.
  • Litet My
    Anonym (B) skrev 2016-12-29 14:20:57 följande:
    Usch vilken otäck människa. Hur löste du det?

Jag hade blivit så arg att jag ringt och bytt BVC sköterska.
    Kapitulerade och pallrade mig dit. Hon slutade sedan och den vi har nu är jättebra. Jag vågade faktiskt inget annat göra då jag inte var sugen på en socanmälan.
  • Anonym (B)
    Litet My skrev 2016-12-29 15:52:36 följande:

Kapitulerade och pallrade mig dit. Hon slutade sedan och den vi har nu är jättebra. Jag vågade faktiskt inget annat göra då jag inte var sugen på en socanmälan.

Nej jag förstår dig. Usch så får det ju inte gå till. Skönt att det löste sig iaf!
Svar på tråden Anmälda av BVC pga missförstånd!