• LHUF

kan man bli återsmittad av samma kräksjuka i familjen? om alla haft samma bacill?

Allmän fråga om magsjuka/kräksjuka.

Sonen blev sjuk i torsdags efter fsk och kräktes några gånger på kvällen. Lite lös i magen på fredagen. Ok sedan. Dottern blev sjuk natten mellan lördag och söndag. Var över på några timmar. Min man var lite risig j magen igår morse men inget kräk.

Vi tvättar, kokar nappar och sanerar hemma, men min fråga är nu, kan man bli återsmittad av samma bacill som florerar i familjen? Då kan det ju hålla på i evigheter? I våras hade vi det också men då ett varv bara..

Tilde 080319, Hugo 110203
  • Svar på tråden kan man bli återsmittad av samma kräksjuka i familjen? om alla haft samma bacill?
  • LHUF

Ok. Men då är det ju omöjligt att bli av med det då ju..

• Fru Ve

Jag har ändå förstått att man är immun ett kortare tag efteråt, typ ett par veckor. Så visst kan man bli av med det. Jag tror faktiskt också man kan bli lite mer immun på längre sikt om man fått kräksjuka många gånger. Jag hade det 1-3 gånger varje vinter i typ 7 år. Fick varenda gång barnen hade det. Men de senaste gångerna har jag klarat mig helt eller bara blivit lite sjuk med orolig mage.

Svar på tråden kan man bli återsmittad av samma kräksjuka i familjen? om alla haft samma bacill?