• Svar på tråden Vad dricker du helst till maten på nyårsafton?
  • Anonym (Va)

Pommac. Jag dricker inte alkohol, men vi kommer att bjuda gästerna på groggar och vin, säkerligen champagne till tolvslaget.

• AnnaStjärnhök
    Domesticgoddess skrev 2016-12-29 07:16:32 följande:

En lite ot reflektion; jag är överraskad över hur pass många absolutister det tycks finnas här. Missförstå mig inte - jag lägger VERKLIGEN ingen värdering i det och tycker tanken på att man ska behöva "rättfärdiga" eller förklara varför man valt att inte dricka är barock ; det är som så mycket annat ett personligt val som inte på något sätt behöver förklaras.

Det jag vill ha sagt är helt enkelt att jag i verkliga livet - stor bekantskapskrets, jobb och släkt - har stött på exakt en person som valt att helt avstå alkohol. Trodde att det var ett väldigt ovanligt val men tänker nu att det kanske snarare är så att min omgivning är ganska homogen..

Fast den huvudsakliga målgruppen för Familjeliv är ju ändå småbarnsmammor och kvinnor som är gravida, eller försöker att bli det. Det kan ju vara så att de skålat i något HELT annat för några år sedan, och kommer att göra det igen om ytterligare några år!
  • modsey

Moet blir det i år genomgående.
    Kanske ett glas rött om vi väljer kött ( vi får se vad det blir när vi är i affären i morgon) I så fall ett rött vin som passar till kalv, troligen en Pinot Noir av något slag

• Bella1000

Det blir Cola zero hela kvällen på nyår! Bästa!

• Lussekatta

Cola eller typ champis/Pommac som måltidsdryck om man är med kidsen , annars funkar champagne väldigt bra.

• Spaceman

Öl duger väl alltid. Onödigt att fjolla till det med annat bara för att det är ett speciellt datum....

• Tindraz

Vi kommer nog börja med varm choklad med rom utomhus sen lite bubbel, till förrätten så blir det nog en riesling och till varmrätten blir det amarone, till desserten blir det kaffe och avec. Lite beroende på hur lång tid det sen är mellan middag och tolvslaget så blir det nog öl för de som vill och vin eller bubbel till de andra och sen såklart bubbel medan raketerna smäller :)

• Fredriik

Ett kallt glas Pepsi till maten.

Till 00.00 slaget blir det pommac .

Här vaknar man nykter och ingen alkohol i kroppen både 2016 och 2017. Betongkeps är ute för länge sen men den klär vissa så man kan umgås med dom har jag hört.

• Anonym (X)
    Fredriik skrev 2016-12-31 03:25:03 följande:

Ett kallt glas Pepsi till maten.

Till 00.00 slaget blir det pommac .

Här vaknar man nykter och ingen alkohol i kroppen både 2016 och 2017. Betongkeps är ute för länge sen men den klär vissa så man kan umgås med dom har jag hört.

Betongkepsen lämnade jag på hyllan sen många år tillbaka. Tricket är att inte dricka så många glas ;).

Här blir det vad som passar till maten. En smörig chardonnay till förrätten, en lättare Pinot Noir till varmrätten och torr cider till ostbrickan. Champagne till fördrink och tolvslag.
  • KarlssonsKalle

Ett gott Amarone om det är nyår eller något som ska firas. Annars ett annat gott italienskt rött vin.
    Att som vuxen inte dricka ett glas rött till oxfilé är för mej en hädelse.

Svar på tråden Vad dricker du helst till maten på nyårsafton?