• charlie1231

Ska jag ta Lutinus efter bekräftad graviditet?

Hej! Jag har genomgått fyra stycken ivf behandlingar och äntligen plussade jag i morse! Jag är överlycklig efter all stress och tårar men nu när jag ringer IVF kliniken har de stängt till 9e januari.
    Jag vet inte om jag ska fortsätta ta Lutinus vaginaltablett med progesteron i eller inte. Någon som vet? Livrädd att göra fel.
    Jag har bara tabletter till som räcker några dagar.
    Tacksam för alla svar :)

Mvh, Pia

• Svar på tråden Ska jag ta Lutinus efter bekräftad graviditet?
  • charlie1231

Nej, jag fick bara Lutinus till testdagen, men nu när jag skulle ringa så har de stängt till 9e januari... har läst en del om att man ska trappa ner den från tre tabletter om dagen till två, och sedan en. men det är inget de sagt, det har jag bara googlat fram. Trodde att jag skulle kunna ringa dem efter testet.

• Harvester

Du ska fortsätta ta tre ggr per dag fram till de öppnar iaf. 2-3v efter plus.

• Jag är bara jag

Går inte göra fel för de kan aldrig skada. Ta dom tills de är slut helt enkelt oavsett vilken dag det än blir. Har aldrig trappat ner progesteron nån av mina 9 insättningar och 4 graviditeter.

• charlie1231

Jag gjorde på Kungsholmen nära St Göranssjukhuset. Bra idé! Jag ska ringa gynkliniken på sjukhuset och hoppas att de har öppet. tack snälla för svar. Är fortfarande helt skakig och kan inte tänka. Eller ska man ringa och "anmäla" någonstans att man är gravid? Haha, förlåt för konstiga nybörjarfrågor.

• charlie1231

Tack! Alltså jag är sån rookie... vad är VUL? jag ringer runt nu till olika sjukhus och gynmottagningar men alla har stängt.

• KristinaJ
    Det varierar kraftigt mellan kliniker. Jag har gjort ivf både privat och via landsting. Hos landstinget skulle jag sluta på testdag (fick inte ens recept längre) medan privata sa att jag kunde fortsätta tills de var slut (cirka två veckor ytterligare). Dock har kroppen, vid en normal graviditet, producerat tillräckligt med hormon vid testdag på egen hand - så lutinus är då överflödigt. Det ska alltså inte vara någon fara att sluta då :)

Finns dock undantag såklart, där läkare av anledning ordinerar längre doser. 
  • charlie1231

Jag fick svar nu från Huddinge. De var så snälla och engagerade massa läkare, och de sa att jag kunde sluta att ta. Och de tyckte det var väldigt konstigt att man inte kunde ringa upp sin klinik när man är patient där. Jag håller med.

• KristinaJ
    charlie1231 skrev 2016-12-30 14:49:46 följande:

Jag fick svar nu från Huddinge. De var så snälla och engagerade massa läkare, och de sa att jag kunde sluta att ta. Och de tyckte det var väldigt konstigt att man inte kunde ringa upp sin klinik när man är patient där. Jag håller med.

Samma hände mig. Hade testdag 21 dec (som jag ju fått av kliniken) men när jag ska ringa och meddela resultat har kliniken stängt till 15 januari. Jahapp!? Fint planerat av dem! Haha! 
  • charlie1231

Åh grattis till dig! Men ja, visst är det märkligt! Hur gör du då med Lutinus och VUL? Jag pausar efter helgen tänkte jag.

• Snuttis2

Har gjort tre ivf (rmc)och fått direktiv om att avsluta lutinusen samma dag som test dag, ordinationen har ofta räckt till en tabl sista dagen! Ingen nedtrappning vid något tillfälle , känns skumt men har funkat bra ????!

Olika kliniker verkar ge lite olika direktiv men det kan ju vara de individuella förutsättningarna som avgör?

Grattis till graviditeten !!!

• Snuttis2

Spännande att höra hur olika det verkar vara runt om på klinikerna!

Var tvungen att tänka till hur vi haft det...,,...här är det testdag 22 efter äggplock som gäller och receptet skrivs ut för tre kartonger *21 tabl vilket precis räcker!

Frysförsök har jag bara provat i naturlig cykel!

• Snuttis2

Visst är det skillnad, väntan till dag 22 är pest!!! Men det gick bra denna gång är i v 10 nu så nu hoppas hoppas hoppas vi att graviditeten fortskrider som planerat!

Stort grattis till dig också acinnaleh!

• snorklan
    charlie1231 skrev 2016-12-30 12:47:33 följande:

Hej! Jag har genomgått fyra stycken ivf behandlingar och äntligen plussade jag i morse! Jag är överlycklig efter all stress och tårar men nu när jag ringer IVF kliniken har de stängt till 9e januari.
    Jag vet inte om jag ska fortsätta ta Lutinus vaginaltablett med progesteron i eller inte. Någon som vet? Livrädd att göra fel.
    Jag har bara tabletter till som räcker några dagar.
    Tacksam för alla svar :)

Mvh, Pia

Hej

Vi har också gått på St Göran. För oss har det varit olika beroende på vilken typ av stimulering man har gjort. 

1. Färsk IVF: Sluta med lutinus efter plus
    2. Stimulerad FET med tabletter (fembest + lutinus) Fortsätt med lutinus
    3. Stimulerad FET med sprutor (menopur) Sluta med lutinus efter plus

Vilken typ av IVF har du gjort?
  • charlie1231

Tack för allt engagemang! Jag har gjort färsk ivf. Tyvärr klarade sig ingen av de fyra gångerna några ägg att frysa in. Det är därför jag blev så paff att jag var gravid. Trodde inget överlevt i magen heller.

Jag gjorde den långa behandlingen med både Synarela nässpray och fostimon sprutor.

Svar på tråden Ska jag ta Lutinus efter bekräftad graviditet?