• mamma 86

Vad kan detta vara??

Min dotter snart 9 år fick feber och ont i halsen i tisdags. Ingen feber och bara lite ont i halsen dagen efter. Igår kom en liten febertopp igen sen på natten blev det istället väldigt låg temp.

Konstigaste är utslagen som jag såg för några dagar sen. Hon har haft vattkoppor för. De sitter främst ner mot rumpan och en del på mage och rygg. Läkaren visste inte vas det var, pratade mest om virusprickar. Hittar inget om att man kan få det vid förkylning.

Hon är väldigt täppt i näsan (ingen snuva) och var lite svullen i halsen annars såg det fint ut.

• Svar på tråden Vad kan detta vara??
  • mamma 86

Ska tillägga att hon säger att det kliar men bara väldigt lite. Inget som verkar direkt besvära henne alltså men som mamma blir jag ändå orolig.

• enanna

Det finns så många olika virus så man kan inte längre räkna med att få svar på exakt vad alla olika prickar är. Det är troligen ett relativt ofarligt virus som går om av sig själv :)

• mamma 86

Men kan man verkligen få såna utslag av virus? Typ förkylning. Har aldrig hört om det och hittar ingen info på nätet.

• mamma 86

Jag är ju så orolig att jag börjat tänka på leukemi pga att hon ofta klagat på ont i benen också (dagtid)

• kixan

Bältros? Ovanligt hos barn, men inte omöjligt.

A -03, F -05, V -10, S -14
  • mamma 86

Ja jag funderade också på det men läkaren sa inget om det.

Hon har badat badtunna för en vecka sen, kan det ha med utslagen att göra?

• Ilon
    mamma 86 skrev 2017-01-01 15:28:32 följande:

Jag är ju så orolig att jag börjat tänka på leukemi pga att hon ofta klagat på ont i benen också (dagtid)

Men nejdå!

Vår son fick också såna pricar nu i veckan i samband m en förkylning. Gick aldrig t läkare f han mådde rätt okej i övrigt. Prickarna e borta nu.

Han har också ont i benen emellanåt, liksom många av hans kamrater. Växtvärk bara!
  • mamma 86
    Ilon skrev 2017-01-01 20:54:01 följande:

Men nejdå!

Vår son fick också såna pricar nu i veckan i samband m en förkylning. Gick aldrig t läkare f han mådde rätt okej i övrigt. Prickarna e borta nu.

Han har också ont i benen emellanåt, liksom många av hans kamrater. Växtvärk bara!

Men även dagtid? Växtvärk är ju typiskt nattetid.
  • Ilon
    mamma 86 skrev 2017-01-01 21:36:43 följande:

Men även dagtid? Växtvärk är ju typiskt nattetid.

Jag minns faktiskt inte riktigt. Men sånädär prickar är ju jättevanliga och säkert inte kopplade till värken i benen.
  • kixan
    mamma 86 skrev 2017-01-01 20:32:32 följande:

Ja jag funderade också på det men läkaren sa inget om det.

Hon har badat badtunna för en vecka sen, kan det ha med utslagen att göra?

Hen kanske inte tänkte på det, är ju inte så vanligt hos barn direkt.. Finns inget att göra åt det heller om det nu är bältros..
    A -03, F -05, V -10, S -14
  • enanna

Man kan ju faktiskt få vattkoppor en gång till också, även om det är ovanligt! Och ja, det är jättevanligt med virusprickar som aldrig riktigt får nån förklaring!

• mamma 86
    enanna skrev 2017-01-02 14:02:44 följande:

Man kan ju faktiskt få vattkoppor en gång till också, även om det är ovanligt! Och ja, det är jättevanligt med virusprickar som aldrig riktigt får nån förklaring!

Enligt läkaren kan man absolut inte få det
  • enanna

Om du fortfarande är orolig för att du inte hittar något om det på nätet så kan jag rekommendera att helt enkelt googla virusprickar.

Här är en jättebra sida om prickar:

http://www.barnakuten.nu/barnsjukdomar/prickar_och_utslag_hos_barn-en_guide/

"En mycket vanlig form av utslag är vad vi, något ospecifikt, ofta kallar virusprickar. Med det menar vi att barnet har en vanlig, snäll virusinfektion som inte behöver behandling utan kommer läka av sig själv. Ofta har barnet feber, ibland även snuva och hosta innan utslagen dyker upp. Virusprickar kan se ut lite hur som helst men oftast är de små, röda, släta eller lite upphöjda, lätta att trycka bort och brukar sällan klia kraftigt. Tredagarsfeber är ett vanligt exempel."

• mamma 86

Hon har troligtvis fått det efter badet då fler av de som badade har fått prickar visade det sig.

Svar på tråden Vad kan detta vara??