• Linnis92

Årets fattigaste månad - vilka storkok gör ni?

Då var -för många- årets fattigaste månad här! Vilka storkok gör ni för att hålla nere matkostnaderna?

Själv gör jag dubbla uppsättningar av

Korvstroganoff

Pastagratäng

Thaiwok

Lassange

In i frysen och upp vid behov!

• Svar på tråden Årets fattigaste månad - vilka storkok gör ni?
  • Solstråle0001
    iMitera skrev 2017-01-05 09:46:16 följande:
    Hur gör du lasagne med broccoli och linser? Lätt både gott och billigt :)
    mittgoda.blogspot.se/search&m=1

Gör ungefär såhär. Linserna står inte med i receptet men jag brukar ha i valfri mängd som kokar med!
  • Linnea1994
    fjanten skrev 2017-01-04 12:48:11 följande:
    *heller

I vår familj är inte januari en fattig månad, som jag redan skrivit, men jag är inte helt verklighetsfrånvänd för den skull. Många har problem i januari, statistiskt sett.
    Vad duktig du är som hittade ett slarvfel jag skrev.
    Tänk om du varit lika duktig på att göra upp och hålla en budget under året, då hade du sluppit att hamna i en situation som gör att januari blir knaper....
  • Anonym (Ekonom)
    iMitera skrev 2017-01-05 09:46:16 följande:
    Hur gör du lasagne med broccoli och linser? Lätt både gott och billigt :)
    Men köttfärs är ju ännu billigare samt godare i en lasagne.....
  • Solstråle0001
    Anonym (Ekonom) skrev 2017-01-05 10:29:42 följande:
    Det är väl bra med variation? Smaken är som baken! :) Tycker det kan vara bra att äta vegetariskt ibland! Sen är linser inte alls dyrt!
  • Anonym (40+)

Linssoppa med lite potatis i... mättande, näringsrikt och väldigt billigt. Cremig morotssoppa. Rårakor el raggmunkar. Kall tonfiskröra med lite rödlök majs créme fraiche till pasta. Lök- och tomatlasagne med keso och fetaost.

Fräs lite lök, vitlök (ev svamp och kanske selleri eller bladspenat, ta vad du gillar) i olivolja, slå över och koka kamutvete med buljongtärning. Rör efteråt ner riven parmesan en klick smör och lite persilja, voilà en liten risotto på matvete. Till det stekt halloumi, eller stekt kyckling kanske. Been poor all my life :))

• fjanten
    Linnea1994 skrev 2017-01-05 10:28:09 följande:

Vad duktig du är som hittade ett slarvfel jag skrev.

Tänk om du varit lika duktig på att göra upp och hålla en budget under året, då hade du sluppit att hamna i en situation som gör att januari blir knaper....

Återigen, inga problem med pengar i vår familj under januari månad.
  • Anonym (Foodie)

Linser är ju billigare än köttfärs.
  • iMitera

Det är trevligt med variation vettu
  • lillterror
    Solstråle0001 skrev 2017-01-05 10:16:55 följande:

Å den här lasagnen hade jag glömt! Billigt och gott! mittgoda.blogspot.se/search&m=1

Åh vad gott det verkade! Ska absolut testas!! Försöker få sambon att förstå att vegetariskt är gott, men han är svårflirtad:)
  • iMitera
    Solstråle0001 skrev 2017-01-05 10:09:59 följande:

mittgoda.blogspot.se/search&m=1

Gör ungefär såhär. Linserna står inte med i receptet men jag brukar ha i valfri mängd som kokar med!

Verkar jättegott! Tack, det ska provas.
  • iMitera
    Anonym (40+) skrev 2017-01-05 10:49:24 följande:

Linssoppa med lite potatis i... mättande, näringsrikt och väldigt billigt. Cremig morotssoppa. Rårakor el raggmunkar. Kall tonfiskröra med lite rödlök majs créme fraiche till pasta. Lök- och tomatlasagne med keso och fetaost.

Fräs lite lök, vitlök (ev svamp och kanske selleri eller bladspenat, ta vad du gillar) i olivolja, slå över och koka kamutvete med buljongtärning. Rör efteråt ner riven parmesan en klick smör och lite persilja, voilà en liten risotto på matvete. Till det stekt halloumi, eller stekt kyckling kanske. Been poor all my life :))

Vi brukar också göra kall tonfiskröra till pasta ibland, gott. Morotssoppa ska jag testa.
  • Anonym (40+)
    iMitera skrev 2017-01-05 15:02:00 följande:

Vi brukar också göra kall tonfiskröra till pasta ibland, gott. Morotssoppa ska jag testa.

Supergott, utmärkt frysrätt! Stekta laxtärningar som "topping" blir det ibland.
  • Anonym (40+)

Sällan vi bakar bröd längre - gör ni?

• Anonym (I'lands)

Shit...oxfilé, ostpajer, hummer, lax o matkassar..vilka fattiglappar som hänger här. Bor i ett land där majoriteten av invandrad arbetskraft tjänar runt 2000 sek i månaden (om de ens får ut lönen). De äter ris med linser och böner frukost, lunch och middag året runt. Sorry for being a party pooper..jag är glad att ni har råd med det ni har...tro bara inte att ni har dåligt med pengar med såna maträtter som ni gör.

• iMitera
    Anonym (40+) skrev 2017-01-05 15:16:57 följande:

Supergott, utmärkt frysrätt! Stekta laxtärningar som "topping" blir det ibland.

Bra ide!
  • iMitera
    Anonym (I'lands) skrev 2017-01-05 16:26:12 följande:

Shit...oxfilé, ostpajer, hummer, lax o matkassar..vilka fattiglappar som hänger här. Bor i ett land där majoriteten av invandrad arbetskraft tjänar runt 2000 sek i månaden (om de ens får ut lönen). De äter ris med linser och böner frukost, lunch och middag året runt. Sorry for being a party pooper..jag är glad att ni har råd med det ni har...tro bara inte att ni har dåligt med pengar med såna maträtter som ni gör.

Ja, allt är ju relativt.
  • Lena

Skinkgratäng brukar vi göra efter jul på rester av julskinkan

• modsey
    Anonym (I'lands) skrev 2017-01-05 16:26:12 följande:

jag tror inte alls att majoriteten som är i tråden ser sig som fattiga, däremot tycker jag det är en kul tråd att få lite ekonomisk matinspiration till.

Till tråden; jag har köpt massa matjessill på halva priset. Perfekt att göra gubb eller nubberöra med alternativt sill o potatis 
Svar på tråden Årets fattigaste månad - vilka storkok gör ni?