• Anna H

Starkvin till 12-åring!

Jag separerade från min man i somras. Vi har tre barn, 15, 12 och 9. 15-åringen vill nästan aldrig träffa sin pappa och 9-åringen vill helst vara med mig men vill ändå träffa sin pappa några gånger i veckan. 12-åringen är mest hos pappan för det är bättre internet och han får spela hur mycket han vill. Han har två vuxna barn sedan tidigare som han inte har mycket kontakt med men som jag har bra kontakt med. Jag och de stora barnen har börjat misstänkta att mannen har Aspergers eller är narcissist eller båda. Något är det som inte stämmer med honom.

Idag när 12-åringen kom till mig berättade han att pappan bjudit honom på starkvin (15%) i går kväll. Visserligen bara ett litet glas men jag tycker ändå inte att det är okej. Jag vill inte att det ska hända igen men det fungerar verkligen inte med kommunikationen mellan mig och mannen just nu och jag vet inte hur jag ska hantera det här. Sonen berättade också att han spelat dataspel till tre på morgonen tidigare i veckan.

Vi har gått på familjerådgivningen, men han vägrar att gå sedan några månader tillbaka. Vad kan jag göra?

• Svar på tråden Starkvin till 12-åring!
  • Silfra

Du kan göra en orosanmälan för det där låter verkligen som bristande föräldraansvar och ett otroligt korkat agerande av pappan! Var det på en skoldag eller helg/lov som han var uppe till 03?

Det är dock inte enkelt men man kan ju hoppas att det hjälper.

• Anna H

Det var nu under jullovet åtminstone, men jag tycker ändå inte att det är okej. Skolan har gjort en orosanmälan över 15-åringen för att han skolkat så mycket. Han och jag var där på möte och pojken berättade att han mår dåligt över sin pappas beteende (han visar inget genuint intresse för barnen och får aggressiva utbrott ibland). Handläggaren verkade mest intresserad av vad skolan kunde göra för att pojken skulle gå på lektionerna. Sedan sa hon att eftersom pappan också är vårdnadshavare så måste hon prata med honom och berätta att skolan gjort en anmälan. Detta trots att både jag och pojken så att det kunde bli värre för oss om hon berättade. Jag fick en massa skit av pappan över det som väntat. Någon hjälp fick vi dock inte. Jag känner inte något större förtroende för socialen efter det här.

• Silfra

Kruxet är att dom inte får göra så mycket, helst vill dom att man ska lösa det genom familjerätten. Men det är frivilligt att träffa familjerätten... men om socialen får många anmälningar så är det lättare för dom att ingripa

Svar på tråden Starkvin till 12-åring!