• Anonym (olkien)

Är det här en vegan eller vegetarian?

Personen äter inget kött, inga ägg och inga mjölkprodukter. Bryr sig dock inte om ifall produkten innehåller honung eller bivax. Har inte gjort sig av med läderstövlar eller silkesblusar, denne säger dock att den inte kommer inhandla läder igen.

Är detta en vegan eller vegetarian?

• Svar på tråden Är det här en vegan eller vegetarian?
  • Anonym (T)

När det gäller att ge information till den som ska laga mat åt en så är det mest praktiskt att kalla sig vegan i det läget, annars blir det lätt missförstånd. Men många som kallar sig veganer skulle nog absolut inte tycka att personen är vegan.

• Anonym (B)

Om man ska vara noga så är ju den personen en vegetarian. Folk som bara utesluter kött men fortfarande äter mjölkprodukter och ägg är lakto-ovo-vegetarianer (äter man bara ägg så ovo-vegetarian och bara mjölk så lakto-vegetarian). Finns ju andra varianter också om man äter vissa sorters kött, såsom fisk t.ex. Men det du beskriver är alltså en vegetarian, de äter oftast honung också. En vegan är någon som utöver att utesluta produkter gjorda på djur (kött, mejeri, ägg osv.) i sin kost även utesluter produkter som på något sätt tillverkats av djur eller testas på djur (alltså läder, andra skinn och pälsar, smink och andra hudvård/skönhetsprodukter som testats på djur m.m.). 

Men håller nog med ovanstående om att ska man äta borta någonstans och beställa mat så är det nog ändå mer lämpligt att säga att man är vegan, då de flesta tror att vegetarian innebär lakto-ovo-vegetarian. 

• Anonym (olkien)

Tack för svaren. Min vän brukar säga "jag är vegan, typ", och jag har alltid undrat lite över det. Själv äter jag ju kött, men har en viss inblick i vegan-kulturen, eller vad man nu ska kalla det. Det verkar ju vara en livsstil och inte bara ett val av mat.
    Men då är det alltså främst honungen som gör henne till vegetarian och inte vegan?

• Anonym (B)
    Anonym (olkien) skrev 2017-01-03 11:39:56 följande:

Tack för svaren. Min vän brukar säga "jag är vegan, typ", och jag har alltid undrat lite över det. Själv äter jag ju kött, men har en viss inblick i vegan-kulturen, eller vad man nu ska kalla det. Det verkar ju vara en livsstil och inte bara ett val av mat.
    Men då är det alltså främst honungen som gör henne till vegetarian och inte vegan?

Delvis. Precis som du skriver så är vegan mer en livsstil. Så dels honungen, men också om din vän använder produkter som testats på djur, eller mediciner som innehåller djurprodukter trots att det finns djurfria alternativ osv. Och avstå från alla sorts kläder som kommer från djur, alltså mer än läder. 
Svar på tråden Är det här en vegan eller vegetarian?