• mammadjuret

Vad gör ni när ni inte orkar umgås med era barn?

Min man fyllde i ledighetsansökan för julen och här sitter jag nu, medan han är på jobbet! Två minst sagt kreativa, spralliga barn med stark egenvilja.

Vad gör ni när ni inte orkar engagera er i barnen men tvingas umgås med dem? Mina barn är snart 3 och 5 år. Jag vill mest skjuta mig i huvudet.

• Svar på tråden Vad gör ni när ni inte orkar umgås med era barn?
  • Anonym (Nmnn)

De gånger jag inte orkar och känner att jag måste få en stund för mig själv så sätter jag dem framför tvn.

• Eveelina89

Skicka ut dem? Du kan väl sitta å titta medans de springer av sig sätt sedan på En film när dom kommer in. De e trötta och vill mysa å du får göra vad du vill...

• mammalovis

Ja, nu har jag mina på 3,5 och 6 år samt en ettåring som vaknar många gånger per natt just nu p g a förkylning och ev annat. De två äldre barnen leker stundtals jättebra och stundtals är de som hund och katt. Ena stunden på rummet, nästa med legot. Det som räddat den äldre är att hon fått flera stora legopaket i julklapp/på födelsedagen så hon har haft ett att bygga varje dag sedan den 28:e när julen var över. Sedan var vi borta över nyår så vi fick ett avbrott. Då spelade vi en del spel med den äldre och pusslade med den yngre.

Min energi går åt till att försöka hålla ordning, laga mat och hålla efter disken samt få något mer gjort. Nu har ju vårt dygn förskjutits så de två yngre kan sova till framåt halv tio och den äldre ser på barnkanalen när hon vaknar, annars väcker hon systern för hon har tråkigt. Sedan är det frukost och morgonsysslor som känns som att de tar halva dagen då de hellre springer iväg och leker. Igår tänkte jag gå iväg innan lunch, men det hanns inte med. Idag har jag jagat lilleman som lärt sig klättra upp och blir överlycklig när han står på soffbordet om han inte hittar fjärrkontroller, paddan mm som sambon gömt för slarvigt. Så efter lunch gick vi till återvinningen, skoaffären och klädaffären för att avsluta i lekparken. Tack och lov klarade 6-åringen för första gången av att gå utan att bryta ihop på hemvägen, så nu finns det hopp om fler utflykter. Tyvärr är bilen på service någon dag till, så vi kan inte göra något utanför hemmaplan.

Det svåra är att bryta perioderna när de ska hålla på att retas. Så det blir skönt när vardagen rullar igång och de träffar andra barn igen och inte går på varandra lika mycket. Visst vore en kompis ett alternativ, men då blir den yngre helt förstörd att hon hamnar utanför.

• scanmia

Förmiddagen i pulkabacken och eftermiddagen på skridskobanan samt en halvtimme-timme i poolen innan sänggång. De dagar vi inte har ärenden, kompislek eller annan aktivitet inplanerad så måste mina få rasa av sig annars är de helt odrägliga. Gör de väl av med allt spring i benen så kan de sitta och gosa, pyssla, baka, läsa, spela och mysa hur bra som helst däremellan. Sover gott på natten gör de med. Ja och så måste jag hålla bra koll på att de får sig något till livs var 3-4:e timme annars blir det psykbryt med.

• Anonym (tvillingmamma)

Jag tackar gud för youtube

• Aileen Allannah

Mina får sitta i soffan med varsin platta, med hörlurar, när det blir för jobbigt. Annars är det skitbra att gå på en promenad, provleka lite lekplatser i området om man bor så till. Gå till affären och låta ungarna välja varsin frukt.

• Anonym (Tufft ibland)

Jag har 4 barn. Söner på 7 & 6, 2,5 &1,5 år

Idag har vi snöstorm men har ändå varit ute minst 30 minuter. Nu spelar de två stora Playstation till lunch. De små kollar på film.

Efter lunch sover de små iallafall minsta. När de vaknat äter vi mellis. Sedan spelar vi spel eller bara är.

De ritar, målar, lägger pärlor, bygger koja, brottas

• Anonym (Ebbot)

Gå ut funkar för det mesta. Till närmsta lekpark (ring dit en kompis och be hen ta med en stor termos kaffe och stå där och snacka!) eller en promenad i skogen.
    Besök biblioteket, ofta en hit i vår familj. Gör en spontan utflykt med buss till farmor/mormor/kusinen.

Eller om barnen gillar det, sätt på en film. När min son var 4-5 år kunde han se Hitta Nemo 20 gånger i veckan om han hade fått. Så mysigt att krypa upp i soffan och vila medan filmen gick.

• Anonym (Martine)

Fantasilek där du kan inta en ganska passiv roll som patient eller som törnrosa som sover i 100 år? 

Bygg koja och sedan ligger ni och myser där? Helst med varsin bok...

Något pyssel eller ett spel som även du kan tycka är lite kul?

Med mina vildingar brukar det vara ett bra recept att göra en ute-aktivitet (gärna på fm när jag fortfarande har ork) och sedan har jag noll ambitioner på eftermiddagen och kvällen då jag medvetet "glömmer" bort våra regler om skärmtid.

Kan du skicka dem till sina kompisar för att leka på en "playdate"?

• Amanda84

Är jag riktigt, riktigt trött och inte orkar göra något annat med min 2,5-åring, så tar jag med mig en termos med kaffe och går till närmaste lekplats och sätter mig i sandlådan medan han gräver. Annars så läser vi böcker, massor med böcker, medan han har en hel skål med frukt, grönsaker eller, i undantagsfall, popcorn bredvid sig. Då kan vi lätt sitta och läsa i en timme eller så, alternativt tvingar jag mig till att titta på en film som JAG också uppskattar: typ barnen i Bullerbyn på svtplay eller liknande och så tittar vi tillsammans.

Är jag sjuk eller är riktigt, riktigt sömnig så tar jag fram iPaden och lägger mig sedan i soffan och sover en stund, men det efter ganska noga övervägande, eftersom ungen blir som en galen duracellkanin efter att han suttit med den en stund.

• Anonym (A)

Jag är också jättetrött nu faktiskt efter flera veckors ledighet med två barn på 9 och 5 år. Har varit ensam också i stort sett hela tiden eftersom mannen har praktik och inte kan vara ledig. Utöver detta är jag höggravid med foglossning =/ Så just nu är det lite sådär....

Det bästa tycker jag är att man tvingar ut sig minst en gång per dag, eller gärna både förmiddag och eftermiddag med barnen. Man kan ju vara ute bara 30-45 minuter, men det hjälper mot den värsta rastlösheten. Sen när man är inne kanske barnen då blir nöjda med att se på TV eller surfplattan en stund. Huvudsaken är att man gör något även om man är trött. Mina barn blir bara osams och slåss om vi är inne sysslolösa. Lekrum på typ IKEA eller ICA Maxi är jättebra någon timme som en aktivitet. Man kan kombinera det med att fika/äta mellis på IKEA så har flera timmar gått. Eller gå på biblioteket kombinerat med att fika/äta mellis någonstans brukar vi också göra. Eller ta med smörgåsar till lekparken/annan plats och äta mellis ute, om man har dåligt med pengar. 

Göra egen play-doh är också bra sysselsättning, mina gillar det bägge två. Googla på recept.

• Anonym (A)
    mammalovis skrev 2017-01-03 22:06:53 följande:

Ja, nu har jag mina på 3,5 och 6 år samt en ettåring som vaknar många gånger per natt just nu p g a förkylning och ev annat. De två äldre barnen leker stundtals jättebra och stundtals är de som hund och katt. Ena stunden på rummet, nästa med legot. Det som räddat den äldre är att hon fått flera stora legopaket i julklapp/på födelsedagen så hon har haft ett att bygga varje dag sedan den 28:e när julen var över. Sedan var vi borta över nyår så vi fick ett avbrott. Då spelade vi en del spel med den äldre och pusslade med den yngre.

Min energi går åt till att försöka hålla ordning, laga mat och hålla efter disken samt få något mer gjort. Nu har ju vårt dygn förskjutits så de två yngre kan sova till framåt halv tio och den äldre ser på barnkanalen när hon vaknar, annars väcker hon systern för hon har tråkigt. Sedan är det frukost och morgonsysslor som känns som att de tar halva dagen då de hellre springer iväg och leker. Igår tänkte jag gå iväg innan lunch, men det hanns inte med. Idag har jag jagat lilleman som lärt sig klättra upp och blir överlycklig när han står på soffbordet om han inte hittar fjärrkontroller, paddan mm som sambon gömt för slarvigt. Så efter lunch gick vi till återvinningen, skoaffären och klädaffären för att avsluta i lekparken. Tack och lov klarade 6-åringen för första gången av att gå utan att bryta ihop på hemvägen, så nu finns det hopp om fler utflykter. Tyvärr är bilen på service någon dag till, så vi kan inte göra något utanför hemmaplan.

Det svåra är att bryta perioderna när de ska hålla på att retas. Så det blir skönt när vardagen rullar igång och de träffar andra barn igen och inte går på varandra lika mycket. Visst vore en kompis ett alternativ, men då blir den yngre helt förstörd att hon hamnar utanför.

Ja usch detta med kompisar är svårt. Det är samma för oss att om 9-åringen ska ha en vän hemma så får lillebror inte vara med = skrik och gråt större delen av dagen. Då måste jag hela tiden ägna 100 % åt lillebror, tex. spela spel med honom eller så för att han inte ska reta och störa de större barnen =/ Inte alltid båda har kompis hemma samtidigt heller. Så ofta är det enklare att bara mina egna barn är hemma för då leker de tillsammans delar av dagen i alla fall.
  • Anonym (Gör sånt du gillar)

Jag brukar försöka entusiasmera barnen för mina intressen ;) . Ex dansa, läsa eller baka. Då finner vi varandra på ett annat plan. Inte bara det där "jag leker för din skull " planet.

Ibland gör vi sånt som är tråkigt men måste göras typ städar. Det känns rätt skönt efteråt.

Hoppas du hittar på något bra!

• Felina

De flesta borde väl ha någon uppfattning om hur jobbiga barn är, även innan de skaffar egna. Om inte annat innan de skaffar nummer två.

Jag var helt förberedd på hur jobbigt det skulle bli, tyvärr kanske man överskattar sin egen ork ibland.

• tvillingmammaVastmanland

Tvingas umgås med mina barn? Så har jag aldrig känt. Men visst har jag varit trött ibland. Men då kan man ju låta barnen se en film en stund. Är det akut får du väl åka till

Ikea, där har de gratis barnpassning.

Svar på tråden Vad gör ni när ni inte orkar umgås med era barn?