Tigermamsen skrev 2017-03-18 10:46:42 följande:
@Flertalet av er som kommenterat i denna tråd: Att ni inte skäms över att inte kunna förstå andra människors situationer bättre än såhär och döma utan att ens Försöka förstå problematiken med bristen på respekt av människor som egna vuxna individer.
@TS: Jag håller helt med i dina funderingar. Till alla som överfaller en med en nyfödd - back off! Jag minns att jag tog upp det på bvc med vår förstfödda som sa att denna problematik är väldigt vanlig och att det bästa är om var och en kan säga till sina respektive föräldrar. Men jag fick till slut ett mindre utbrott själv och deklarerade för de jag upplevde hade svårt att respektera detta att Ingen håller i bebisen om den inte blir tillfrågad. Därefter slutade jag dessutom att fråga de parter där jag upplevde denna problematik och dessa har dessutom därefter backat en smula för kritiken upplevdes väl som så personlig. Tråkigt att behöva deala med det när man har så mycket hormoner som nyförlöst och den nya tiden i livet med en bebis och allt man vill är att få komma till ro som familj och lära känna varandra först - men det är ännu tråkigare att andra försätter en i det läget. Tycker att vuxna människor borde respektera ens familjeliv mer och låta oss göra det som vi anser vara bäst för vår familj även om det är på andra sätt än vad andra gör.
Nu väntar vi nästa barn och denna gång kommer jag vara desto tydligare kring vad som gäller. Inga besök efter förlossningen förrän vi bjuder in och ingen håller i bebisen om inte vi frågar. Punkt slut. Vi har som föräldrar faktiskt vår rätt att göra det vi tycker passar oss och barnet bäst. Mor-/farföräldrar har faktiskt ingen rättighet till en relation utan får ta den relation de får och jobba på den - om de vill vara delaktiga. Varför tror en del att det är en rättighet att lägga beslag på andras barn? Suck...
Hoppas du får lite energi av min kommentar iallafall - du är inte ensam!
Känner precis samma! Ni som kommenterar med att TS ska skämmas etc, ni sitter ju verkligen och eldar upp varandra i den här tråden. Tagga ner lite och försök sätta er in i hennes situation.
Jag förstår dig helt TS, min svärmor nämnde att hon skulle hänga på dörren så snart vi skulle få komma hem från BB med första barnet men vi sa bestämt nej och bad henne backa undan. Lite andrum vill man ha och få landa hemma som familj innan.