• sofia007

6-månaders bebis vägrar napp, flaska och vaknar hela tiden

Hej alla mammor därute!

Hoppas någon har något gott råd att dela med sig av. Min 6-månaders lilla flicka har aldrig tagit napp, trots timmars trugande av oss föräldrar, hon har dock tidigare tagit flaskan då vi gett henne en omgång ersättning på kvällarna. Nu har hon helt plötsligt börjat totalvägra flaskan, varken ersättningen eller välling (som vi ville introducera för att skapa längre sovintervaller på nätterna) duger. Hon får panik, gallskriker och spyr i princip när vi försöker med flaskan. Hon somnar enbart vid tutten, vare sig hon är hungrig eller ej. Detta resulterar i att enbart jag kan lägga henne samt få henne att somna om alla de gånger hon vaknar på nätterna. Hon har den sista månaden börjat vakna extremt mkt oftare än vad hon gjort tidigare. Ca 5-6 ggr innan kl. 00 (vi försöker lägga henne mellan 20-21) och därefter sover hon på sin höjd två-tre timmar i sträck. VARJE gång hon vaknar är det bara bröstet som gäller dvs det går varken att ligga nära (hon sover i egen säng precis intill vår), att gå och vagga henne eller klappa henne. Detta tar så sinnessjukt mkt på krafterna eftersom hon även dagtid enbart sover i vagnen ute och gåendes eller på mitt bröst. Därmed kan jag inte heller tillämpa devisen med att passa på att sova när bebisen sover. Vad göra?????

• Svar på tråden 6-månaders bebis vägrar napp, flaska och vaknar hela tiden
  • Miriami

Får hon smakportioner?

När vår flicka vägrar flaskan så sätter jag henne i matstolen och ger henne klämmis gröt och hon blir mätt och nöjd och sover vidare sedan.

Förstår att det är jobbigt när hon är så van nu att få bröstet. Det kan bli mycket skrik innan hon vänjer sig av med det. Du måste ju få sova. Kanske det går med gröt eller annat så småningom istället för bröstet.

• Paincake

Håller hon på att få tänder? Det kan ju vara därför hon vaknar så ofta. Om så är fallet kan det behövas lite alvedon inför natten.

Du kan ju alltids fråga på Bvc också. Hoppas det löser sig för er. Lycka till.

• Stårschan

Det låter ju som om hon är hungrig. Har ni provat med gröt innan läggning?

Svar på tråden 6-månaders bebis vägrar napp, flaska och vaknar hela tiden