• norbottenstös

Vad krävs?

Hej alihopa, för ungefär ett år sedan ringde jag till Gyn och frågade vad jag och min sambo skulle göra vi hade då haft oskyddad sex i två år och försökt få barn i ett år, hon svarade att man måste vara minst 21 år och ha försökt i två år.

Okej jag höll ut men inget barn blev, nu för en vecka sedan ringde jag igen, fick pata med en barnmorska, jag sa att jag är 21 år nu och vi har försökt i två år och jag har slutat med p piller för tre år sedan. Då säger hon att jag har en månad kvar till 21 men att man egentligen måste vara 23 år. Sedan ska man helst ha försökt aktivt i tre år.

Vad är det flr skitsnack? Är sjukt less på att inte få hjälp över huvudtaget.

Är det någon som vet en sida där jag kan skriva ut regler om vilka som ska få hjälp och vad som krävs så jag kan trycka upp det under näsan på dom *irro*

Tror ni att jag har blivit för överviktig nu? Jag har varit lite deppig över det här och stressad, just när jag har eget och så nu väger jag ca 79 kilo och är 175 lång? Förut vägde jag ca 68 kilo, cirka två år sedan.

Vad tror ni?! Vore gulligt om någon skulle veta vem som har rätt....

En väldigt ledsen och besviken tjej, iblandönskar jag verkligen att jag vore äldre än vad jag är då skulle man bli tagen på allvar ialla fall.

• Svar på tråden Vad krävs?
  • Lovebug

Konstigt att man måste ha uppnått en viss ålder för att få hjälp? Tycker rent spontant att det är fel att det ska vara så. När jag sökte hjälp för att mensen strulade efter p-piller stoppet så var det inget prat om att jag var för ung (var ungefär i din ålder då) däremot fick jag ingen hjälp eftersom vi inte försökte skaffa barn. Nu när vi har börjat försöka aktivt så vill det sig inte...jag önskar verkligen att jag hade stått på mig då när jag sökte hjälp för några år sedan och KRÄVT att de skulle ta mig på allvar.

• Fommpen

Jag tycker verkligen att du ska stå på dig. Det står överallt att efter 1 års försök har man rätt till en utredning, och man ska ha fyllt 19 år (helst). Hur tusan har ni klarat av att gå i 3år utan att fått nån hjälp?
    Din vikt är inte nåt problem alls. Det brukar vara BMI 35 som gäller i de flesta landsting, men i vissa är det BMI 30, å du har ju inte ens det.

Ringer du till samma ställe hela tiden?

• norbottenstös

Tack så mycket tjejer det behövdes lite peppprat.

Ja, jag har ringt till samma ställe hela tiden, ska testa ringa till en annan ort nu, kan vara för att Kiruna är rätt litet.

Ska gå in och kolla sidan där. Tack så mycket än en gång :)

• Emmiez

Men så kan dom ju inte göra..

Har aldrig hört att man är för ung för att få hjälp juh..

tycker du ska försöka få hjälp iallfall, det har ni rätt till

1 års försök så har man rätt att få hjälp ju..

• Fommpen

Ringer du till en vanlig gyn? Eller har ni någon kvinnoklinik hos er?
    Säg att ni vill göra en fertilitetsutredning. I en sån ingår, gyn undersökning för att se att allt "står rätt till" inga cystor eller dyl. Blodbrover för att se om du bla har ägglossning och att dina hormonvärden är bra. Du ska även få göra en kontraströntgen av äggledarna för att se att det är fri passade. Din man ska lämna spermaprov. Efter det beroende på vad svaren visar ska ni få en passande behandling.

Alltså jag blir så förbannad när jag läser sånt här. Om du vill ha lite hjälp eller så, så kan du titta in i min gästbok eller skicka meddelande.

• norbottenstös

Fommpen: Jag ringer till gyn, så kopplar dom mig till någon barnmorska. Vi har ingen kvinnoklinik tror jag, dom drar ju ner på allt här. Jag blir oxå så förbannad. Jag ska kolla upp allt, ska ringa till Gällivare i morgon så får vi se vad dom säger. Jag lovar att höra av mig, jag är väldigt glad att du vill hjälpa till :) Kram

• xena

Om du inte får hjälp så vänd dig till Läkarhuset Hermelinen i Luleå. Dom har två kvinnliga gynekologer som är underbara och har många års erfarenhet!!!!!

Visst är det lite väl långt, men om ingen kan/vill hjälpa dig på närmare håll så kanske det kan vara ett alternativ.

Lycka till!

Svar på tråden Vad krävs?