• DianaWittenby

Sålt min hund och mamma kräver hälften?!

Hej, ska försöka fatta mig kort.

Jag är 32 med två barn och en sambo i en lgh. Min mamma bor i samma trapphus med två av mina bröder på 18 respektive 34 år gamla.

Det började med att jag hade en liten dvärgpinscher-tik och mamma hade en collie-hane. Plötsligt köpte mamma en billig blandras-tik med problematisk bakgrund och den kom i löp direkt. Min mamma var slarvig och det blev en oplanerad tjuvparning mellan hennes hundar.

Jag var ifrågasättande mot att hon skaffade tiken, besviken över parningen och misstänksam över framtiden just då. Men hela tiden stöttade jag och hjälpte till med hennes hundbestyr. 

Det blev sex valpar, dö-söta såklart! Fem svarta och en ljusbrun.

Jag va helt bestämd med att inte köpa en valp och när mamma sa att min yngre bror skulle få välja en valp så argumenterade jag emot detta då han har ingen kunskap, inget intresse och har Aspergers syndrom och därmed svårt med skolan och depressioner. 

Slutade med att min bror valde den ljusbruna hanen och jag efter en massa tjat från barnen och önskan från sambon faktiskt köpte en svart hane... duktiga jag liksom....

Där var mamma oerhört hygglig och lät mig köpa valpen för en mindre summa. I avtalet krävde mamma att han skulle lämnas tillbaka och fick inte säljas. Från början sa jag att jag skulle kastrera och operera bort hans sporrar inom ett år så det va jättebra att mamma begärde 1000kr istället för 6500kr som de andra köparna gav. Min bror gav inte en krona men mamma övertog den hunden rätt snabbt då mina varningar stämde och min bror inte levde upp till att vara en hundägare. Han vill hellre vara lekfarbror hemma och hjälpa till ibland med rastningar bara. 

Mitt i allt detta mysiga med att skaffa valp och få den rumsren med mera så hamnade jag i en svår sits. Jag blev ögonvittne till en hundmisshandel utanför mitt fönster och jag filmade alltihopa. 24blekinge.se/2016/06/12/tv-och-text-fruktansvard-hundmisshandel-i-kungsmarken/

Efter detta levde jag under stress och ångest samt hot och otrevliga människor runtomkring ute. Jag ångrade att jag skaffade valpen. Tiden gick, vi kämpade, han kastrerades och fixades för nästan 7000kr. Men hela tiden kom ja till slutsats att jag ska inte ha hund för jag mår inte bra av det. Jag vågade inte säga det rakt ut till mamma men jag såg till att min syster skvallrade till mamma om mina tankar. Fick veta att detta gjorde mamma upprörd och bara tänkte på pengar och hennes rättigheter och så.

I slutet av november blev denna killen dömd för djurmisshandel samt fick hundförbud och hans hund omhändertogs då han vägrade sälja den själv. Helgen efter drack jag och gick ut själv, kom hem och fick ett ångestanfall och försökte ta livet av mig. Misslyckades fett med det och gick och la mig. Min sambo var orolig och polisen kom och hämtade mig. Allt gick bra och jag hade en jävla baksmälla inne på psykiatrins låsta del.... lol.

Detta fick mig att inse att jag måste göra nåt åt mitt liv då detta inte va en så bra reaktion för min del... Hundarna måste väck.

Berättade för mamma om självmordsförsöket, hon va sympatisk. Berättade att jag skulle ge bort min lilla hund till en bekant, mamma va sympatisk. Men att säga att den stora skulle säljas var svårare. Till slut gav jag mamma en lapp med två alternativ innan jag smet hem och duckade.

1. Hon får köpa tillbaka han för 1000kr och jag lämnar över han direkt i hennes ansvar.
    2. Jag säljer honom via annons för 5000kr.

Efteråt smsade vi och hon ville inte ha honom själv men krävde att jag skulle avlasta henne med hennes hundar. Jag skrev att om hon hjälpte mig sälja honom så kunde vi dela på pengarna och jag gärna hjälper till med hennes hundar men inte att det skulle vara ett krav utan för att jag vill. Hon skrev ok.

Den kvällen la jag ut annons och dagen efter hade jag flera intressenter. En kvinna kom dagen därpå och tittade på min hund och ville ha honom. Mamma fick vara med i hela den processen och godkänna köparen.

Nu är min hund såld för 5000kr med ett avtal mellan tre parter, mig, köparen och mamma som är uppfödare. Mamma kräver förköpsrätt för 2500kr ifall de nya ägarna ska sälja igen. Allt är påskrivet och ordnat med alla papper. Hunden mår bra och det verkar som han har en ny kärleksfull familj och bättre liv än hos mig.

NU till frågan.

Mamma kräver 2500 kr av mig trots att hon vet att jag har veterinärräkningar att betala för hans kastration samt sporrar. Tog den på avbetalning och 5000 kr skulle nolla den fakturan.

Vi diskuterade innan på telefon och jag sa att jag ska föra över hennes del men frågade om hon kan leva med det för det känns inte rätt, hon borde inte tänka så.

Nu känner jag mig lite tjurig och funderar på att föra över alla 5000 kr så att hon inte "förlorat" ett enda öre på att ha sålt han till mig. 500 kr kan jag få behålla då jag kört hennes hundar samt henne hit o dit jämt och ständigt.

På så vis får jag själv stå med min kostnader från misstaget från att ha köpt hund och hon kan gå med sin vinst.

Men jag kan inte se det på annat sätt att när mamma tackat nej till min hund så borde hon tänkt på helheten och tackat nej till att dela på pengarna då hon vet att jag har veterinärskuld!

Kan någon bara hjälpa mig att reflektera över detta innan jag jag gör nåt överilat..... Är inte gjord av pengar då jag har sjukpension på halvtid, har sjukhusbesök och mediciner som kostar sitt samt den som står för bil och resor och alltid betalar när inte mammas pengar räcker till i mataffären bl.a.

Kortfattat eller hur... 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-01-05 19:19
    Förtydligar om att jag undrar två saker.

Gör min mamma rätt mot mig eller är hon egoistisk?

Borde jag ge henne HELA summan istället för halva?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-01-05 19:54
    Ok, jag ska inte va tjurig och ge henne alla 5000 för att bevisa nån poäng. Bra att höra det från flera här.

Ni som likställer att köpa hund med att få barn, era åsikter har jag överseende med. Det är lugnt, ni är säkerligen perfekta och jag ser upp till er.

Nu ska det skickas pengar och sen hem till mamma och dricka kaffe. Vet att hon är upprörd för hon liksom en del av er tror att jag vägrar betala. Varför är alla så rädda att bli lurade jämt?

Jag vill bara att det ska kännas rätt för detta har varit ett stort företag för mig personligt att komma hit.

För mig är allt levande oerhört viktigt att visa respekt för och att hjälpa varandra. Civilkurage och empati saknas det av tycker jag.

Tack för all hjälp och tråden är färdig.

• Svar på tråden Sålt min hund och mamma kräver hälften?!
  • Anonym (A)

ger du henne hela summan så har hon fortfarande förlorat 500kr på hela historien..

En gåva? Var det inte ert beslut att köpa hunden? Hade ni inte velat köpa hunden så hade hon ju sålt den för 6500kr, hade ni fått 5500kr av de pengarna då? Eller hur tänker du?

Din mamma verkar dessutom inte kräva hela summan, så jag tycker din mamma verkar rätt schysst mot dig ändå.

• Anonym (A)

Om det är någon som skapar dålig stämning här är det ju du

• DianaWittenby
    Anonym (A) skrev 2017-01-05 19:42:11 följande:

ger du henne hela summan så har hon fortfarande förlorat 500kr på hela historien..

En gåva? Var det inte ert beslut att köpa hunden? Hade ni inte velat köpa hunden så hade hon ju sålt den för 6500kr, hade ni fått 5500kr av de pengarna då? Eller hur tänker du?

Din mamma verkar dessutom inte kräva hela summan, så jag tycker din mamma verkar rätt schysst mot dig ändå.

Skrev innan att de 500 kunde jag ha för att jag legat o kört henne o alla valparna hit o dit i början... ;)
  • DianaWittenby
    Anonym (A) skrev 2017-01-05 19:42:11 följande:

Hon erbjöd mig en valp. Jag skulle ju inte ha egentligen.
  • DianaWittenby
    Anonym (A) skrev 2017-01-05 19:43:29 följande:

Om det är någon som skapar dålig stämning här är det ju du

Hur? eller skitsamma.
  • Anonym (F)

Problemet här är väl egentligen inte pengar utan att du går ut och super, kommer hem och försöker ta livet av dig och sen skrattar bort det. Ta tag i det problemet istället. Om inte för din egen så för dina barns skull.

• Anonym (lojsan)
    DianaWittenby skrev 2017-01-05 19:46:37 följande:
    Hon erbjöd mig en valp. Jag skulle ju inte ha egentligen.
    I ts står det att din sambo och barn tjatade till sig den.
    Anonym (F) skrev 2017-01-05 19:49:33 följande:

Problemet här är väl egentligen inte pengar utan att du går ut och super, kommer hem och försöker ta livet av dig och sen skrattar bort det. Ta tag i det problemet istället. Om inte för din egen så för dina barns skull.

Håller med.
  • DianaWittenby

Vill du ha hela min livshistoria dessutom? Skrev jag inte att jag är sjukskriven på halvtid samt är på sjukhuset jämt. Det kan ju vara en ledtråd till att jag har hjälp redan. Den helgen efter rättegången va de mycket som behövde komma ur och jag föll i ett destruktivt beteende. Nåt mer du vill veta?
  • Anonym (A)
    DianaWittenby skrev 2017-01-05 19:47:20 följande:

Hur? eller skitsamma.

Märker du inte det själv? Ni verkar ha en överenskommelse men nu vill du ge henne hela summan... varför?? Och så menar du att det blir dålig stämning då för att hon förmodligen kommer tacka och ta emot. Det är dig det blir dålig stämning för då, eller hur??

Sen att hon erbjöd er hunden är ju bara löjligt att komma med, det är ju inte som att ni gjorde henne en tjänst. Det var en vänlig gest av henne att ge er hunden billigare, men förmodligen trodde hon då att hunden skulle komma till ett tryggt hem som varade.

Lite självinsikt borde du väl ha.

Du skriver också att du hjälper henne med hundarna för att du själv vill, men nu menar du att du ska ha ersättning ändå? Du är ingen snäll dotter.
  • DianaWittenby
    Anonym (lojsan) skrev 2017-01-05 19:53:46 följande:
    I ts står det att din sambo och barn tjatade till sig den.

Håller med.
    DE tjatade på mig, men jag höll emot tills mamma erbjöd mig en valp och då blev jag kär i den tanken.

Mitt beslut ja men mamma erbjöd en valp, jag bad aldrig om en. Inte viktigt i denna frågan dock.
  • DianaWittenby
    Anonym (A) skrev 2017-01-05 19:56:32 följande:
    Märker du inte det själv? Ni verkar ha en överenskommelse men nu vill du ge henne hela summan... varför?? Och så menar du att det blir dålig stämning då för att hon förmodligen kommer tacka och ta emot. Det är dig det blir dålig stämning för då, eller hur??

Sen att hon erbjöd er hunden är ju bara löjligt att komma med, det är ju inte som att ni gjorde henne en tjänst. Det var en vänlig gest av henne att ge er hunden billigare, men förmodligen trodde hon då att hunden skulle komma till ett tryggt hem som varade.

Lite självinsikt borde du väl ha.

Du skriver också att du hjälper henne med hundarna för att du själv vill, men nu menar du att du ska ha ersättning ändå? Du är ingen snäll dotter.
    Jag har en otroligt bra självinsikt men att skriva så att ni inte tröttnar är svårare,, knepig bakgrund men frågan va väl rätt så enkel.

Gör hon rätt?
    Ska jag ge halva som sagt eller "slå" till med hela summan?

Jag har fått svar och det känns bra, ni har fått mig på en bra bana igen. 
  • Anonym (K)
    DianaWittenby skrev 2017-01-05 20:02:58 följande:

Jag har en otroligt bra självinsikt men att skriva så att ni inte tröttnar är svårare,, knepig bakgrund men frågan va väl rätt så enkel.

Gör hon rätt?

Ska jag ge halva som sagt eller "slå" till med hela summan?

Jag har fått svar och det känns bra, ni har fått mig på en bra bana igen. 

Hela din tråd visar ju dock att du inte har självinsikt för fem öre. Tycker synd om dina barn ärligt talat
Svar på tråden Sålt min hund och mamma kräver hälften?!