• GrönaDruvan

    Hjälp en blivande tvillingmamma!

    Nu är det ju några månader kvar tills de anländer, men frågorna och funderingarna är många. Är ju inte riktigt som att vänta en.
    Jag väntar två pojkar och har två pojkar sen innan, så kläder och saker har vi gått om..
    Men just saker...vad behöver man egentligen två av?
    Vad behöver jag handla?
    Jag tänker att vi behöver dubbelt av det mesta, men kanske är onödigt?
    Skriv gärna hur ni gjort och vad ni tycker funkat!

    Sen tänkte jag kolla mer er som fött för tidigt. Hur packar man BB väskan? Beroende på hur tidigt de kommer, men behöver man bebis kläder med sig om de tex ska ligga i kuvös? Förberedde ni små kläder ifall de skulle komma tidigare? Och hur små kläder?
    Jag har ett gäng kläder i stl.44, men kanske ska skaffa mer?
    Min första son hade ju stl.50 i flera månader och andra sonen hade väl 50 några veckor, så jag tror ju inte dessa tvillingar kommer vars större direkt även om jag går tiden ut.

    Ja, tusen tankar och kanske är det onödigt att fundera på allt, men det blir ju så ändå.

  • Svar på tråden Hjälp en blivande tvillingmamma!
  • Pedalen

    Grattis till tvillingarna!

    Jag hade inte dubbel uppsättning av särskilt mkt, men babyskydd och babysitter hade jag två. Lite senare hade vi två hoppgungor och två gåstolar.
    Mina killar hade strl 44 första veckorna, sen strl 50 ganska länge. Det går ju att vika upp armar och ben!

  • Aileen Allannah

    I början finns det ingen anledning att köpa två av allt, förutom babyskydd och möjligen babysitters. Mina delade säng rätt länge, senare fick de varsin. En amningskudde för tvillingar var något av det viktigaste vi hade i början, bra att lägga bebisarna i när de matas, varesig man ammar eller inte. Vi hade en hästskoformad med knytband och fylld med små kulor i stället för vadd.

    Vi hade inga kläder i strl 44, de kom i vecka 39 och kunde ha 50 från början. Det vet man ju aldrig. Jag tänkte att om de skulle kommit tidigare så hade maken eller någon annan fått köpa kläder åt oss medan vi var kvar på sjukhuset, eller så hade vi helt enkelt fått vika upp ärmar och ben.

  • Poppy75

    Grattis till tvillingarna!

    Hur gamla är dina pojkar? Det blir ju lätt en intensiv period i början så det är nog bra om ni kan få extra hjälp om era pojkar är små. Att vara lediga båda två skulle jag också rekommendera. 

    Jag blev inlagd efter en rutinkontroll i vecka 27 och sen plockade det ut våra pojkar i vecka 29. Vi hade bara beställt vagn, hade ingenting annat hemma. Det gick det också. Vänner och familj ville gärna hjälpa till. Och just i början behövs inte så mycket egentligen.

    Babyskydd och babysitter hade vi två av. Nappflaskor hade vi ganska många. Våra var små så vi hade 44 och 50 ganska länge. På sjukhuset hade de inga kläder alls förutom mössor men det fick vi där. Jag fick aldrig ordning på dubbelammandet så jag hade hellre kunnat ha en vanlig amningskudde men använde en för tvillingar ändå. Spjälsäng delade de länge och vi hade ett babynest för tvillingar. 

  • Februari16

    Grattis till tvillingarna! Nu har jag inga tvillingar själv men jag har vårdat många iom mitt jobb som neo-ssk så jag svarar på den biten

    Om dom skulle komma tidigt så behövs inga kläder på ett bra tag. Behöver dom kuvös så är det naket (bara blöja) i kuvösen eller hud mot hud mer er föräldrar. Efter kuvöstiden brukar man behöva gå över till värmesäng, vilket är som en varmvattendyna de ligger på, och samma gäller där - inga kläder. Så mitt råd är att inte stressa med att köpa kläder i de minsta storlekarna, det är ju inte ens säkert att de kommer att kunna ha 44 om de kommer i fullgången tid

  • GrönaDruvan
    Aileen Allannah skrev 2017-01-06 13:09:41 följande:

    I början finns det ingen anledning att köpa två av allt, förutom babyskydd och möjligen babysitters. Mina delade säng rätt länge, senare fick de varsin. En amningskudde för tvillingar var något av det viktigaste vi hade i början, bra att lägga bebisarna i när de matas, varesig man ammar eller inte. Vi hade en hästskoformad med knytband och fylld med små kulor i stället för vadd.

    Vi hade inga kläder i strl 44, de kom i vecka 39 och kunde ha 50 från början. Det vet man ju aldrig. Jag tänkte att om de skulle kommit tidigare så hade maken eller någon annan fått köpa kläder åt oss medan vi var kvar på sjukhuset, eller så hade vi helt enkelt fått vika upp ärmar och ben.


    Tack för svar!
  • GrönaDruvan
    Pedalen skrev 2017-01-06 13:04:20 följande:

    Grattis till tvillingarna!

    Jag hade inte dubbel uppsättning av särskilt mkt, men babyskydd och babysitter hade jag två. Lite senare hade vi två hoppgungor och två gåstolar.
    Mina killar hade strl 44 första veckorna, sen strl 50 ganska länge. Det går ju att vika upp armar och ben!


    Vilken vecka kom dina killar? Hur stora va dom?
  • GrönaDruvan
    Poppy75 skrev 2017-01-06 13:52:37 följande:

    Grattis till tvillingarna!

    Hur gamla är dina pojkar? Det blir ju lätt en intensiv period i början så det är nog bra om ni kan få extra hjälp om era pojkar är små. Att vara lediga båda två skulle jag också rekommendera. 

    Jag blev inlagd efter en rutinkontroll i vecka 27 och sen plockade det ut våra pojkar i vecka 29. Vi hade bara beställt vagn, hade ingenting annat hemma. Det gick det också. Vänner och familj ville gärna hjälpa till. Och just i början behövs inte så mycket egentligen.

    Babyskydd och babysitter hade vi två av. Nappflaskor hade vi ganska många. Våra var små så vi hade 44 och 50 ganska länge. På sjukhuset hade de inga kläder alls förutom mössor men det fick vi där. Jag fick aldrig ordning på dubbelammandet så jag hade hellre kunnat ha en vanlig amningskudde men använde en för tvillingar ändå. Spjälsäng delade de länge och vi hade ett babynest för tvillingar. 


    Våra killar kommer vara 8 och den "lilla" fyller 7 i samma veva de är beräknade. Så de går i skolan och har mycket vänner i området, samt att de leker mycket ihop. Så de är hyffsat självgående.
    Mannen har föräldradagar kvar på yngsta sonen, och kommer vara hemma 4 månader med mig. Så det känns som starten är det bästa möjliga!
  • GrönaDruvan
    Februari16 skrev 2017-01-06 13:52:58 följande:

    Grattis till tvillingarna! Nu har jag inga tvillingar själv men jag har vårdat många iom mitt jobb som neo-ssk så jag svarar på den biten

    Om dom skulle komma tidigt så behövs inga kläder på ett bra tag. Behöver dom kuvös så är det naket (bara blöja) i kuvösen eller hud mot hud mer er föräldrar. Efter kuvöstiden brukar man behöva gå över till värmesäng, vilket är som en varmvattendyna de ligger på, och samma gäller där - inga kläder. Så mitt råd är att inte stressa med att köpa kläder i de minsta storlekarna, det är ju inte ens säkert att de kommer att kunna ha 44 om de kommer i fullgången tid


    Åh, tack för svar! Väldigt bra att veta detta! Jag är ju bara i vecka 14 än, så har liksom inte så mycket kunskap i tvillingar än...
    Då borde det räcka med ett gäng kläder i 44 och resten i större.
  • Pedalen
    GrönaDruvan skrev 2017-01-06 23:39:58 följande:
    Vilken vecka kom dina killar? Hur stora va dom?
    Mina kom i v 37+3, 2490 resp 3000 gram.

    Jättebra att ni planerar att vara hemma tillsammans, det är guld värt!
  • LFF

    Oj, det enda vi själva köpte dubbelt upp av var babyskydd, spjälsängar och babysitters. Kläder köpte vi väldigt begränsat av, inget i storlek 44. Hade inte heller massor med nappflaskor, som mest hade vi väl 8st. Inga problem att få rena och diska av efter matning så de var redo till nästa omgång.

    Mina killar kom 40+2 med snitt efter en 40 timmar lång och misslyckad igångsättning. De var 51 och 52cm långa och vägde 3,3 och 3,4kg styck. 

    Vi var hemma tillsammans i 3 månader. Det höll på att ta död på vår relation då killarna var väldigt lätta att ha och göra med men bara skrek när pappa tog i dem vilket gjorde att han kände sig enormt utanför, understimulerad och värdelös. När vi egentligen hade behövt vara två var när de började gå. 

    Nu har ni ju dagar som behöver tas ut på er yngsta men kom ihåg att behöver ni vara lediga samtidigt i framtiden så är det bara att ta på varsitt barn. Ni behöver alltså inte ta ut dubbeldagar. 

  • Calliope

    Jag har dubbelt av babyskydd och babysitter. De sover i samma spjälsäng ännu men jag får skaffa en till sedan. Ska du amma eller ge ersättning? Jag flaskmatar och har fyra flaskor var till dem samt pulverdoserare. Den är guld värd när man har två hungriga bebisar samtidigt.

    Mina killar kom i v. 37+1 (2680 g, 3065 g) och jag använde kläder i storlek 50, köpte aldrig mindre. Det satt ganska löst i början men de växer snabbt i dem. Hade de kommit tidigare skulle jag köpt i 44.

  • GrönaDruvan

    Nu är ju tråden lite gammal och mycket har hänt.
    Förlorade ena tvillingen i tts i slutet på januari, var då i vecka 17.
    Den andra pojken är nu 11 dagar gammal och världens mysigaste bebis!!

Svar på tråden Hjälp en blivande tvillingmamma!