• FruMolinder

Resa säkert med barn utomlands

Är det bara jag som tycker att det är viktigt att barnen sitter i bilstol även när man ska åka bil/taxi utomlands?

Jag ska resa till Gran Canaria i början av mars med två av mina barn (3 år respektive 8 månader) och det är svårt att hitta taxi/transfer med bilstolar till barnen... Jag har hittat ETT taxibolag som erbjuder bilstolar och jag har mailat dom för att kolla vad det är för slags stolar dom har.

Det lutar åt att jag måste släpa med mig deras bilstolar på flyget.

Finns det någon här som tycker att det är lika viktigt som jag tycker att det är? Hur har ni gjort?

• Svar på tråden Resa säkert med barn utomlands
  • Mascaraklumpar

Håller med om att säkerheten är viktig. Tar man med stolen riskerar det i andra sidan att bli skador i den i samband med lastning (de är ju inte precis oförsiktiga med bagaget), och även om man kontrollerar stolen noga efteråt så är det inte säkert att skadan är synlig. Ska man ha stolen tills barnet är 4-5 så riskerar man alltså att barnet åker runt flera år i en osäker stol. Sen vet jag inte om den risken är större eller om risken att åka två taxiresor utan stol är större, faktiskt. 

Vi brukar oftast hyra bil när vi åker utomlands (vi åker aldrig på charterresor utan brukar hyra hus eller lägenhet själva och då är bil nödvändigt) och hyr då även stol.

• Dementoria

Vi brukar alltid ta med våra stolar hemifrån eftersom de stolar som finns på plats oftast är framåtvända. Vi brukar aldrig åka charter utan hyr egen bil på plats och åker därmed mycket bil och vill att barnen sitter säkert.

En viktig sak att tänka på att alla remmar och spännen kommer med och att man kanske hellre packar dom i bagaget så de inte ramlar ut om påsen till stolarna går sönder (det har hänt oss, klantigt som sjutton).

• Tow2Mater
    FruMolinder skrev 2017-01-06 12:34:18 följande:

Det lutar åt att jag måste släpa med mig deras bilstolar på flyget.

För stt flyga säkert måste de ju ändå sitta i sina bilstolar på flygplanet.
  • Margaux

Vi har haft med en britax two way och eller baby skydd när vi rest. Vi köpte en "resestol" som väger lite och är lätt att montera.
    Vi har heller inte varit helt nitiska, från 3 har de fått åka framlänges på semester och då gärna i hyrstol....

• modsey

Vi hyr bil när vi är utomlands ( hyr också hus/ lägenhet och behöver oftast bil hela tiden) och första året hyrde vi barnstol, som inte var ok kändes det som. Efter det har vi haft med bilkuddar som vi sen lämnat kvar faktiskt
    När de var tre år hamnade vi i en situation som jag inte alls gillade. Vi var tvungna att åka taxi två timmar till flygplatsen från Barcelona pga ändrade busstider. Kl 5 på morgonen kom taxin och de saknades en plats, så jag fick sitta med ena tre åringen i knät. Kändes sådärObestämd

• ABC73

Jag har haft med mig babyskydd och bakåtvänd stol i bagaget. Packade dem i bubbelplast och sedan i kartonger för att se till att de inte skulle skadas i bagagehanteringen.

Sist vi reste hade jag med mig en delbar framåtvänd stol i resväskan åt min 4-åring och en bälteskudde åt 8-åringen.

Svar på tråden Resa säkert med barn utomlands