• Deadea

Film/serie

Mår väldigt dåligt och att inte ha någonting att göra gör allting värre så skulle verkligen uppskatta tips på filmer och serier som jag kan fördriva dagarna med.

Är rätt kräsen och blir lätt rastlös och är det något jag inte gillar börjar jag dona med annat, tappar fokus helt och intresse. Har Netflix.

FExempel på filmer/serier jag har gillat är: House, Svärdet och spiran, Wentworth, Stallkompisar, En dag i livet, Bron till Terabitia och Because of Winn-Dixie. Har också nyligen sett klart Stranger things (vilket annars inte alls är min typ av genre).

• Svar på tråden Film/serie
  • Deadea
    5by5 skrev 2017-01-07 09:12:24 följande:

Vilket avsnitt såg du av Black Mirror? De är väldigt olika nämligen.

Såg första. Eller halva första
  • Minervav

The Americans och The Fall är två av de bästa serierna jag har sett, båda finns på Netflix. Angående Black Mirror så tycker jag att man inte fattar avsnittet (ibland överhuvudtaget) förrän man har sett hela. Så kolla ett helt avsnitt om du ger det en till chans, kanske Shut Up and Dance (säsong 3, avsnitt 3) eller San Junipero som är åt det gladare hållet (säsong 3, avsnitt 4).

• Klickerträna

Har du inte sett Suits så MÅSTE du se den på Netflix.

• Klickerträna
    Klickerträna skrev 2017-01-08 10:07:19 följande:

Har du inte sett Suits så MÅSTE du se den på Netflix.

Suits är en klipsk serie om en ung man som av en slump lyckas få jobb på en advokatbyrå utan att vara utbildad.

Karaktärerna är fantastiska och man kan inte slötitta utan behöver vara med på vad som sker. Jag älskar den. Och i stil med House levereras smarta repliker och ironi/sarkasm. Av snygga män i kostym.
    Alltså. Se den. Det är värt det. Bästa serien någonsin. Plot twistsen är grymma.
  • 5by5
    Minervav skrev 2017-01-08 10:04:47 följande:

The Americans och The Fall är två av de bästa serierna jag har sett, båda finns på Netflix. Angående Black Mirror så tycker jag att man inte fattar avsnittet (ibland överhuvudtaget) förrän man har sett hela. Så kolla ett helt avsnitt om du ger det en till chans, kanske Shut Up and Dance (säsong 3, avsnitt 3) eller San Junipero som är åt det gladare hållet (säsong 3, avsnitt 4).

San Junipero är mitt favoritavsnitt. Nosedive och fifteen million merits är också fantastiska, det första är ett av de sämsta avsnitten tyvärr.
  • flygrl

Utöver bra serier som redan nämnts som "Sherlock" gillar jag "Homeland" skarpt. Ingen feelgood serie kanske men väldigt spännande om dagens war on terrorism. Det e ffa psykologisk spänning när man får följa CIA agenten Carrie Mathison och hennes medarbetares försök att avslöja och stoppa terrorist verksamhet världen över.

Claire Danes gör en fantastisk skådespelar insats som intelligent och modig agent, som samtidigt måste brottas med sin bipolaritet.
    Samtliga säsonger (ny säsong på gång som ev visas på SVT) ligger på Netflix.

• Solstråle0001

Håller med om Orphan Black!

Skam på SVT play var också beroendeframkallande trots att det var en ungdomsserie!

• Deadea

Homeland såg jag till säsong 3 på och den var okej men det var svårt att hänga med. Var på sjukhuset hela den tiden också och det hände en sak som gjorde att jag tappade minnet (vissa minnen) och jag kände inte för att se om alla 3 säsonger för att fatta någorlunda så den går bort.

Orphan Black har jag börjat titta på och den verkar bra. :) Är alla säsonger och avsnitt bra eller tröttnar man?

Suits låter lite långtråkig men det kanske är annorlunda att se den? De måste verkligen gripa tag i mig för att jag ska titta annars tappar jag fokus och intresse.

• Dementoria
    Deadea skrev 2017-01-10 22:28:50 följande:

Homeland såg jag till säsong 3 på och den var okej men det var svårt att hänga med. Var på sjukhuset hela den tiden också och det hände en sak som gjorde att jag tappade minnet (vissa minnen) och jag kände inte för att se om alla 3 säsonger för att fatta någorlunda så den går bort.

Orphan Black har jag börjat titta på och den verkar bra. :) Är alla säsonger och avsnitt bra eller tröttnar man?

Suits låter lite långtråkig men det kanske är annorlunda att se den? De måste verkligen gripa tag i mig för att jag ska titta annars tappar jag fokus och intresse.

Suits har en sjukt bra och rapp dialog. Den är absolut inte tråkig!
  • Aniiee

Se Death Note. Men se för fan inte Netflix-filmen. Ser anime-serien och filmerna från 2006/7. Om Death Note: 17-årige Light Yagami hittar en liten skrivbok utanför sin skola. Den tillhör egentligen Ryuk, en shinigami (eh... dödsängel? Bästa översättningen jag kommer på just nu. Reaper, skulle väl vara den engelska), men när en människa får tag i en shinigamis death note så får människan använda den till han dör. Light upptäcker snart vad man kan göra med boken. Samtidigt försöker den unge, briljante detektiven och poliskonsulten L lösa mysteriet om hur och varför ett stort antal dömda brottslingar plötsligt dör i hjärtattacker.

Se Code Geass

Se Kuroshitsuji
    När 10-årige Ciel Phatomhives föräldrar dör i en brand lovar den unge earlen sin själ till en demon i utbyte att få leva ett tag till. Demonen tar skepnaden och rollen som Ciels butler och med hans hjälp löser Ciel farliga uppdrag och mystiska gåtor ii ett aleternat-Viktorianskt England.

Se Serial Experiment Lain

Se Shingeki no Kyojin
    För 100 år sedan kom jättarna. De dödade och åt nästan hela mänskligheten. I desperation bygde de kvarvarande människor 3 "ring"murar: Maria, Rose och Sheena. I nära hundra år levde männsikorna i relativ frid mellan murarna, men plötsligt en dag faller Maria under en attack från jättarna. En av dem äter upp Carla Yeager, mor till Eren och fostermor till Mikasa. Eren svär att döda alla jättar och han, hans fostersyster och deras bästa vän Armin sällar sig till Survey Corps, de enda som ger sig ut utanför murarna.

Se Ouran High School Host Club
    Haruhi börjar på Ouran Academy, en prestigefylld skola där mest de rika och priviligierade går. Av misstag råkar Haruhi vandra in på skolans Host Club där 6 ynglingar roar skolans unga damer. I förvirringen som uppstår slår Haruhi sönder en vas, och klubbens ledare kräver betalning.

Se Junjo Romantica
    Nu orkar jag inte skriva mer..... kan kanske återkomma...

Se Cowboy Bebop

Se Fullmetal Alchemist

Se UraBoku

Se Vampire Knight

Men men, det är ju anime.....

Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • Haiduchi

Jag älskar Gilmore girls, Jane The virgin.

Homeland är riktigt bra. Serien firefly, typ vilda västern i rymden, är så bra, måste ge den något avsnitt för att fastna. Penny dreadfull är bra. Första säsongen iaf.

Sons of anarcy, breaking bad, Buffy The vampierslayer. Finns massa bra.

Lättsamma komedier är ju new Girl grym

• Klickerträna
    Dementoria skrev 2017-01-10 22:32:40 följande:
    Suits har en sjukt bra och rapp dialog. Den är absolut inte tråkig!
    Exakt. Detta jag menade med att man inte kan "slötitta". Dialogen är A och O. Man måste vara lite skärpt Längtar SÅ tills nya avsnitt!
  • Deadea

Lost finn inte på Netflix. :(

Fortsätt gärna tipsa om saker man kan göra på dagarna, om filmer, serier, spel och böcker som är bra.

• Aniiee
    Deadea skrev 2017-01-12 23:03:22 följande:

Lost finn inte på Netflix. :(

Fortsätt gärna tipsa om saker man kan göra på dagarna, om filmer, serier, spel och böcker som är bra.

Ger lite andra tips än du efterfrågade, nämligen några av de 110 youtubekanaler jag prenumererar på. Hoppas det är ok.

Här är en av varje bokstav (som jag har....)

Armoured Skeptic
    diskuterar och besvarar religiösa och (tok)feministiska påståenden med lika delar humor, vetenskap och åsikter. Han har också två andra kanaler, av vilka jag rekommenderar Armoured Media, där han och ofta hans flickvän recenserar och diskuterar film.

Brentalfloss gör musikvideor med musik från TV-spel. Hans stora serie heter "With lyrics". Han är inte jätteaktiv längre, men då och då poppar det upp något.

Channel Awesome (har även en ännu större hemsida) har flera olika användare och delar, bland annat Nostalgia Critic, som recenserar framför allt dåliga filmer från -80 och -90talet. Han har även gjort Disneycember i 6 år, där han gått igenom snart sagt alla disneyfilmer som finns. Andra serier på kanalen är Sibling Rivalry där Nostalgia Critic, men som sig själv, Doug, och hand bror Rob, recenserar nya filmer, Tamara's never Seen, där Tamara ser kultklassiker som "alla har sett" för första gången och pratar om dem och Awesome Comics som är mer en paneldiskussion om serietidningar och sånt.

Farfromsubtle spelar TVspel från soffan. En kille och en tjej, eller bara killen. En gång i månaden ha de "Show and Trailer" där de och ter av deras vänner tittar på månadens trailers och snackar.

GameSpot är främst en spelnyhets- och trailerkanal, men de har även paneldiskussioner och lite livestreming. De har även börjat kladda med film och TV. Förra säsongen av Game of Thrones hade de recaps och teorisnack varje vecka.

How it should have ended gör tecknade alternativa slut av storfilmer. Bland annat har de gjort Lord of the Rings, Star Wars och Big hero 6. De gör annat filmrelaterat också.

Jim Sterling pratar spel. Lite mer udda spel, som Steam Greenlights. Han gör även Jimquisition, där han pratar om industrin som sådan, mer än spel.

Logicked är religionskritiker och pratar om sånt.

MundaneMatt tar upp nyheter från hela världen, oftast ganska underliga eller skruvade sådana. Han har också en serie, 3 buck theatre, där han pratar om filmnyheter av olika slag och då och då recenserar han en film.

Peter Hollens är sångare och gör allt endast med sin röst och kropp. Inga instrument. Han gör mest covers, men då och då har han något själv. Ibland har han gästsångare eller gör större collabs.

Renegade cut analyserar film, riktigt på djupet. Han har även 2 poddar, Wordfunk och Dicefunk, men de har jag faktiskt inte lyssnat på, så jag vet inte vad de handlar om.

Jag hade jättemånga på S men slår ändå ner på Screenjunkies. De har en panel"tävling" varje vecka där de diskuterar olika ämnen om film. De har en champions belt och alltihop. Ämnena föreslås av deras fans på twitter. De har även Honest trailers (superkul, leta efter Honest Trailers Frozen för ett litet smakprov)

The Film Theorist och The Game Theroist tänker jag slå ihop. Samma skapare, samma idé, bara olika ämnen. MatPat presenterar olika förklaringar och förslag om filmer och spel, till exempel "Hur man överlever Hungerspelen", "Skönheten och Odjurets bortglömda tragedi", "Luigi är Mario-spelens rikaste karaktär" och "Binding of Isaacs olika slut förklarade". På engelska, förstås, även om jag översatt titlarna. Även andra saker finns på kanalerna.

Wisecrack gör en del olika saker, men bland annat har de en serie där de analyserar film ur en utomjordings perspektiv i en tid där mäniskor inte längre finns, utan filmerna är arkeologiska fynd. Humor.

Japp, det vart ett långt inlägg. sorry.
    Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • Glinda från Oz

Som någon annan skrev, Call the Midwife. Det är en gäng barnmorskor som jobbar i Londons slum på 50- talet. Serien är baserad på verkliga händelser. Man får följa barnmorskorna både på jobbet och på fritiden.

Svar på tråden Film/serie