• Anonym (Jävla myndigheter.)

Försäkringskassan. Föräldrapenning. Vad fan???

Jag fattar ingenting!

Lever man t.ex på soc så kräver de att man tar ut 7 dagar i veckan för att få så mycket inkomst som möjligt....

Nu helt plötsligt när jag vill dryga ut min inkomst lite så tänkte jag ta FP lördag och söndag och jobba mån-fred... Men nej då får man inte det enligt ett brev hem??

Jag trodde man fick välja själv hur man vill ta ut sig fp??

Jag blir spyless på dessa myndigheter...

• Svar på tråden Försäkringskassan. Föräldrapenning. Vad fan???
  • Anonym (Jenni)

Du lever på soc och ska jobba mån-fre?

• M1rella
    Anonym (Jävla myndigheter.) skrev 2017-01-06 21:41:51 följande:

Jag fattar ingenting!

Lever man t.ex på soc så kräver de att man tar ut 7 dagar i veckan för att få så mycket inkomst som möjligt....

Nu helt plötsligt när jag vill dryga ut min inkomst lite så tänkte jag ta FP lördag och söndag och jobba mån-fred... Men nej då får man inte det enligt ett brev hem??

Om du har ekonomiskt bistånd så ska du ta ut fp på 100 %, 7 dagar i veckan som föräldraledig. Om du inte har ekonomiskt bistånd kan du göra jur du vill.
  • Anonym (A)

Det finns vissa regler kring detta ja.. du måste ta ut föräldrapenning en vardag ansluten till helg om du vill ta fp på helgen. Det kan tyckas vara lite rörigt och "dåligt", men jag försöker istället se det positiva... t ex att vi bor i sverige och ens har möjlighet att vara hemma med våra barn så länge som vi kan och dessutom få pengar under tiden.. tacka dessa myndigheter för detta.

Men har man det för bra redan så måste man väl hitta något att klaga på.

• LillaJag06
    Anonym (Jenni) skrev 2017-01-06 21:43:13 följande:

Du lever på soc och ska jobba mån-fre?

Det skrev hon inte. Hon skrev att OM man TEX lever på soc.

Kan tyvärr inte så mycket om reglerna men har du frågar varför det är så?
  • Anonym (lolwtf)

Nej, det stämmer att du inte kan ta dagarna på sjukpenningnivå på helgerna (det måste vara en arbetsfri period längre än fyra dagar). Det är iofs fullt logiskt. Tanken med föräldrapenning är att du ska vara hemma med ungen, inte att du ska få extra pengar under perioder när du jobbar.

• M1rella

Jag fattar ingenting!

Om du inte lever på soc utan jobbar som vanligt så måste du ta folsyra även en fredag eller måndag om du skata lördag söndag, iallefall sgi dagar.

Lägsta dagar har jag för mig att man kan ta lördag söndag utan att ta på måndag eller fredag.
  • Anonym (Som vanligt)

Är det inte alltid lika kul. De som lever på bistånd (lever på myndigheters existens) tycker att myndigheter är skit.

Jag som lever på min inkomst tycker faktiskt att man borde ta bort dessa "skitmyndigheterna" som kommunen och fk och låta bidragstagarna hitta någon annan att leva på.

• Anonym (Nja)

Dagarna är ju inte till för att du ska få extra pengar när du jobbar, utan för att du ska kunna va ledig ifrån jobbet och va med barnet istället.

Du kan ta lägsta nivådagarna på helgen, men sgi dagarna måste du ta i samband med en vardag.

• Anonym (Beppo)
    Anonym (Som vanligt) skrev 2017-01-06 21:52:10 följande:

Är det inte alltid lika kul. De som lever på bistånd (lever på myndigheters existens) tycker att myndigheter är skit.

Jag som lever på min inkomst tycker faktiskt att man borde ta bort dessa "skitmyndigheterna" som kommunen och fk och låta bidragstagarna hitta någon annan att leva på.

Humor! Som om du betalar för dig och dina barn.
  • Anonym (lolwtf)

"Ta bort" kommunen? wtf? lol.

Anonym (Som vanligt) skrev 2017-01-06 21:52:10 följande:

• nnnnnnnn
    Jag fattar ingenting!

Om du jobbar heltid vardagar, så kan du inte ta ut FP samtidigt. Du har ju redan en heltidsinkomst då och ditt barn har andra än dej som tar hand om det på de dagar som det annars (beroende på ålder osv) skulle kunna vara på fsk.
    Att du är "föräldraledig" på helgerna räknas som normal ledighet. Är du förälder och är ledig på helgen, så är det väldigt normalt... Inget som ger dej ett inkomstbortfall som föräldrapenningen kan hjälpa till att täcka upp till viss del...

Om du INTE jobbar heltid på vardagarna, så kan du fylla upp med FP. Säg att du jobbar 6 h/dag, så kan du ta ut 1/4 FP-dag varje dag och som en bonus för att du avstår från att jobba heltid kan du även ta ut över helgen om du är ledig i anslutning till helgen.

Sen är det möjligt att ta ut lågnivådagar även på helgen, trots att du jobbar heltid. Otroligt generöst men sant! Det enda är att du/barnet måste uppfylla kraven för att få lov att ta ut lågnivådagarna dvs det ska vara minst 180 SGI-dagarna uttagna för barnet. Sen är det fritt fram att ta ut lågnivådagar på helgen, trots heltidsarbete.
    Men troligen orkar du inte läsa detta, för det verkar inte vara ett seriöst inlägg, tråkigt nog.
  • Anonym (Som vanligt)
    Anonym (Beppo) skrev 2017-01-06 22:18:41 följande:

Humor! Som om du betalar för dig och dina barn.

Vem betalar då?
  • Anonym (Som vanligt)
    Anonym (lolwtf) skrev 2017-01-06 22:22:05 följande:

"Ta bort" kommunen? wtf? lol.

U get the point. De gnäller över " jävla myndigheter" men tar mer än gärna emot deras bidrag.

Istället för att vara glada att det finns sådana myndigheter som ger oss både ersättning vid föräldraledighet eller bidrag om man inte har ekonomiska förutsättningar för att betala för sig.
  • nnnnnnnn

Och jobba må-fre är inte att dryga ut inkomsten lite. Det är att jobba heltid. Om det inte är heltid, så får du ta ut FP för att fylla upp.

Alltså: Du jobbar heltid. Du tigger pengar. Du får nej, då är allt skit?

• Anonym (Word!)
    Anonym (Som vanligt) skrev 2017-01-06 22:36:48 följande:

U get the point. De gnäller över " jävla myndigheter" men tar mer än gärna emot deras bidrag.

Istället för att vara glada att det finns sådana myndigheter som ger oss både ersättning vid föräldraledighet eller bidrag om man inte har ekonomiska förutsättningar för att betala för sig.

Svar på tråden Försäkringskassan. Föräldrapenning. Vad fan???