Anonym (Jävla myndigheter.) skrev 2017-01-06 21:41:51 följande:
Jag fattar ingenting!
Lever man t.ex på soc så kräver de att man tar ut 7 dagar i veckan för att få så mycket inkomst som möjligt....
Nu helt plötsligt när jag vill dryga ut min inkomst lite så tänkte jag ta FP lördag och söndag och jobba mån-fred... Men nej då får man inte det enligt ett brev hem??
Jag trodde man fick välja själv hur man vill ta ut sig fp??
Jag blir spyless på dessa myndigheter...
Om du jobbar heltid vardagar, så kan du inte ta ut FP samtidigt. Du har ju redan en heltidsinkomst då och ditt barn har andra än dej som tar hand om det på de dagar som det annars (beroende på ålder osv) skulle kunna vara på fsk.
Att du är "föräldraledig" på helgerna räknas som normal ledighet. Är du förälder och är ledig på helgen, så är det väldigt normalt... Inget som ger dej ett inkomstbortfall som föräldrapenningen kan hjälpa till att täcka upp till viss del...
Om du INTE jobbar heltid på vardagarna, så kan du fylla upp med FP. Säg att du jobbar 6 h/dag, så kan du ta ut 1/4 FP-dag varje dag och som en bonus för att du avstår från att jobba heltid kan du även ta ut över helgen om du är ledig i anslutning till helgen.
Sen är det möjligt att ta ut lågnivådagar även på helgen, trots att du jobbar heltid. Otroligt generöst men sant! Det enda är att du/barnet måste uppfylla kraven för att få lov att ta ut lågnivådagarna dvs det ska vara minst 180 SGI-dagarna uttagna för barnet. Sen är det fritt fram att ta ut lågnivådagar på helgen, trots heltidsarbete.
Men troligen orkar du inte läsa detta, för det verkar inte vara ett seriöst inlägg, tråkigt nog.