• Elliot1

Hur ska jag veta när jag inte haft mens på flera år?

Hej!

Jag har ätit minipiller i flera år, både när jag haft förhållanden och när jag varit singel. Jag har i princip aldrig mens och har svårt att känna när jag har ägglossning också. Brukar typ få lite humörsvängningar och lätt mensvärk i ryggen mot slutet av månaden?

Hur som helst, nu är jag 28 år och i ett stabilt förhållande och bestämde mig därför för att sluta med mina piller och låta naturen ha sin gång. I samråd med min kille såklart ;) Jag slutade med dem i mellandagarna (2016) och har väl haft sex som vanligt efter det, inte tänkt på nåt speciellt eller typ "åh nu ska vi skaffa barn". Utan bara kört på liksom.

Vips så börja jag få ömma bröstvårtor, brösten känns lite tunga, har ganska brutala humörsvängningar (????) och lite ont/bubbligt i magen.

Jag förstår att jag mycket väl inbillar mig men jag måste ändå kolla liksom, hur fort kan det egentligen gå? Vet att effekten av piller försvinner direkt när man slutar med dem men vad är liksom oddsen på att jag slutar ta piller, har sex några gånger utan att ha någon aning om ifall det är "rätt i tiden" och helt plötsligt blir gravid?

Kan ingenting om sånt här, läser om BIM hit och dit men med tanke på stt jag inte haft mens och knappt ens några känningar på flera år så vet jag inte om jag kan lita på min kropp eller när det är rätt läge att testa sig?

Tacksam för svar!! :)

• Svar på tråden Hur ska jag veta när jag inte haft mens på flera år?
  • Carabellis kusp

Det du beskriver känner ju många innan mens också, så det kan ju vara det lika väl som en graviditet. Ett gravtest kommer ge dig svaret

• Elliot1

Ja absolut det har du rätt i, det är bara det att jag aldrig haft dessa känningar innan mens och om jag någon gång får tecken på mens (även om det inte kommer någon blödning) så brukar det vara i slutet av varje månad.. Glömde nämna att jag även haft ganska mycket flytningar de senaste dagarna. Så förvirrande!

Kan ju testa mig men läser så mycket om att testen inte stämmer om det inte gått tillräckligt lång tid osv. Men jag har ju liksom ingen aning om hur lång tid det har gått sen ägglossning och allt vad det är som "ska stämma" :')

• Carambolan

Det är också väldigt vanligt att få graviditetsliknande symptom när man slutar med minipiller, eftersom det också ger en stor hormonomställning i kroppen.

• Elliot1

Okej, ja så långt kom jag aldrig i mitt googlande gällande vad som händer när man slutar med piller ;) Jag ville mest veta hur länge pillrena gav effekt.

Om ni är fler som läser så dela gärna med er av erfarenheter! :)

• SNB

Hej. ????

Jag har lite samma symptom och slutade med Cerazette 20/12.

Man hoppas ju att det ska gå fort men samtidigt så vill man ju inte ta ut något i förskott. Känns lite lurigt med biverkningarna man får efter att man slutat med tabletterna. Har i princip nästan aldrig haft blödningar under åren med Cerazette, dock har jag fått lite blödningar om jag missat ta några tabletter.

Ingen mens här ännu heller. Men en hel del konstiga symptom än så länge.

• Elliot1
    SNB skrev 2017-01-13 18:45:06 följande:

Hej. ????

Jag har lite samma symptom och slutade med Cerazette 20/12.

Man hoppas ju att det ska gå fort men samtidigt så vill man ju inte ta ut något i förskott. Känns lite lurigt med biverkningarna man får efter att man slutat med tabletterna. Har i princip nästan aldrig haft blödningar under åren med Cerazette, dock har jag fått lite blödningar om jag missat ta några tabletter.

Ingen mens här ännu heller. Men en hel del konstiga symptom än så länge.

Hej!

Jag förstår verkligen hur du känner. Jag har precis som du läst massor om biverkningar och även massa trådar här om symtom och liknande. Jag tror tyvärr det mesta är inbillning eller hormoner. Jag har dessutom fått massa symtom typ varje gång jag läst här på Familjeliv. Man känner liksom efter..

Hur som helst så fick jag mens idag. Känns skönt såklart men ändå trist. Men jag är glad att kroppen fungerar så att man liksom kan sätta igång på riktigt :)

Jag tror inte man ska hoppas på att det sla ta sig direkt även om det är svårt att låta bli. Så försök håll ut till första mensen, testa dig inte för graviditeter förrän i slutet på januari om den inte skulle kommit.

Håller såklart tummarna för att det är nåt!!!! :D
  • Sanderson

Jag käkade också minipiller cerazette i flera år utan mens och noll koll på min cykel. Så när vi började försöka så använde jag mig av ägglossningstester, det tog 3 månader innan mensen kom igång och jag började få stegring på ägglossningsstickorna sedan ytterliggare 2 månader till plusset. Ägglossningstestet ger ju utslag på graviditet också och jag misstänkte att jag inte kunde ha ägglossning 2ggr på samma månad så tog ett digitalt graviditetstest som meddelade gravid 1-2 veckor. Tror jag tog testet ganska exakt 2v efter ägglossning och nu ska jag ha bebis om 3 veckor :)

Jag läste lite om detta när jag själv slutade med mina piller och som jag förstod är man oskyddad direkt men att det inte är ovanligt att det tar tid för kroppen att återhämta sig. Jag tyckte såklart att det kändes som en evighet innan jag fick tillbaka min mens men det är kanske inte så konstigt egentligen när den funktionen varit avstängd i flera år.

• Mirelle

Ingen erf av piller, men tipsar om att köpa en bunt med teststickor från typ testlagret eller nåt så du kan slösa med dem. Så slipper du undra:

• blairw
    Elliot1 skrev 2017-01-07 14:22:54 följande:

Ja absolut det har du rätt i, det är bara det att jag aldrig haft dessa känningar innan mens och om jag någon gång får tecken på mens (även om det inte kommer någon blödning) så brukar det vara i slutet av varje månad.. Glömde nämna att jag även haft ganska mycket flytningar de senaste dagarna. Så förvirrande!

Kan ju testa mig men läser så mycket om att testen inte stämmer om det inte gått tillräckligt lång tid osv. Men jag har ju liksom ingen aning om hur lång tid det har gått sen ägglossning och allt vad det är som "ska stämma" :')

Om du väntar ca 4 veckor efter att du slutade med cerazette så borde du utan problem kunna ta graviditetstest då (om din menscykel nu brukar vara kring 4 veckor lång då). Givet att din menscykel (och kanske ägglossning) satte igång direkt så borde det vara iallafall senast runt då du skulle kunna förvänta dig att få mens. Så då borde ett graviditetstest visa rätt säkert om du är gravid eller inte. Du kan ju ta innan också om du vill, men finns en risk att om det är negativt att det är ett falskt negativt. 
  • Elliot1
    blairw skrev 2017-01-13 21:38:24 följande:

Om du väntar ca 4 veckor efter att du slutade med cerazette så borde du utan problem kunna ta graviditetstest då (om din menscykel nu brukar vara kring 4 veckor lång då). Givet att din menscykel (och kanske ägglossning) satte igång direkt så borde det vara iallafall senast runt då du skulle kunna förvänta dig att få mens. Så då borde ett graviditetstest visa rätt säkert om du är gravid eller inte. Du kan ju ta innan också om du vill, men finns en risk att om det är negativt att det är ett falskt negativt. 

Hej! Tack för svar! Fick mens idag så nu slipper jag tänka på det :) Känns skönt att veta att kroppen fungerar som den ska :) Nu är det bara köra!
  • SNB

Idag kom även min mens igång. Känns ändå skönt att veta att kroppen fungerar som den ska efter många år utan mens. Hade dock glömt av lite hur jobbiga menssmärtorna kan vara haha :)

Så nu är det ju bara att köra på och fortsätta försöka tills det blir positivt :)

Svar på tråden Hur ska jag veta när jag inte haft mens på flera år?