• PeterLindsson

Favorit sportbilen och skillnader

Hej!
    Har kollat en del på olika sportbilar och har fastnat för tre olika. Maserati Granturismo S, Jaguar F-type Coupe och Audi R8 Manuell. De tre bilarna kan hittas begagnat för ungefär samma belopp pengar. Vilken bil skulle ni valt med tanke på driftkostnad, utseende, motorljud etc. Kanske ni har någon av dessa?
    Tack i förhand!

• Svar på tråden Favorit sportbilen och skillnader
  • Monchichier

Ingendera, och speciellt ingen bil från VAG.

Jag skulle ha väntat tills jag hade råd med en Vanquish

• Rabarbapuppa
    Intressant start du tar på ditt framtida sportbilsägande. Familjeliv, där folk frågar om någon har mediala krafter att hitta borttappade bilnycklar till Volvo V70 som de inte har råd att serva. 
    Bortsett från denna något vimsiga start, och med en förhoppning om att du faktiskt också söker kunskap på mer välrennomerade bil- och motorsportforum, så tror jag du måste fundera på vad du söker i sportbilsägandet. Vad ska du göra med bilen? 
    Är det bara en dyr posör som kan korsa kontinenter Grand Tourer-style, så funkar väl Jaguar och Maserati i olika former utmärkt bra. Jag tycker ju tyvärr att de inte blir någon ögonbrynshöjare idag då andra lägre prissatta tillverkare har alternativ med liknande slanka karosser och i viss mån prestanda/design. Jag tänker på kända tyska biltillverkare med coupér och "fastbacks". Mercedes, BMW, Audi etc.
    Riktiga sportbilar kommer från fabrikat som Ferrari, Porsche, Lotus, McLaren. 
    Så återigen, är det en _sport_bil du vill ha, eller en sportig bil från ett exklusivt märke? (Aston, Jaguar, Maserati mfl)
    En bil jag hellre tar i så fall är ju en BMW 650Ci. 
    Ska du av dem du räknar upp välja det som fortfarande har sportbilskaraktär OCH viss Grand Tourismo-flair över sig så är det naturligtvis Audi R8 du väljer. Och du låter den växla själv för det gör den betydligt bättre än en människa kan. Mycket mycket kompetent på bana, men också mycket bekväm (för att vara sportbil) och "snäll" att använda till annat än "åka-fort". 
    Ska du ha en renodlad sportvagn köper du en manuell Porsche. 996, 997, 991. 
    Ska du ha en renodlad sportvagn och sticka ut liiite mer, men samtidigt få betala motsvarande ännu mer för service och underhåll än de övriga, så satsar du på Ferrari. 
    /Puppa
Svar på tråden Favorit sportbilen och skillnader