• tuntemattomana

När måste man bestämma hur långt in på graviditeten man ska jobba?

Jag är gravid och barnet är beräknat till 23 april.
    Min chef vet förstås att jag är gravid men jag minns inte om vi sagt nåt speciellt
    datum för mig att gå hem..
    Helst vill jag bara jobba på så länge det går och se hur det går.
    Men de måste ju ha in en vikarie för mig så jag antar att de inte går med på det..
    Vad finns för regler kring detta?
    Vill gärna ha koll innan jag pratar med chefen igen.

• Svar på tråden När måste man bestämma hur långt in på graviditeten man ska jobba?
  • Carambolan
    AnkiC skrev 2017-01-09 20:15:12 följande:

Ja men varför skulle hon ta föräldraledigt?

På mitt jobb är det standard att man går hem, med helt vanlig planerad föräldraledighet, 2-3 veckor innan BF för att chilla och vänta in barnet. Sen finns det några som lite våghalsigt planerar att jobba ändra till BF. Jag tolkade det som att det är det valet TS grunnar över :) Sjukskrivning eller gravidpenning är ju inget man riktigt kan styra över själv.
  • Anonym (B)
    AnkiC skrev 2017-01-09 20:22:04 följande:
    De flesta tar inte föräldraledigt under graviditeten. Hon kan ju ansöka om föräldraledigt redan nu från och med bf. Måste hon gå hem tidigare sjukskriver hon sig eller tar gravpeng om hon är berättigad det.
    AnkiC skrev 2017-01-09 20:24:21 följande:
    Ja det är ju så jag menar också. Ts har ju inte sagt att hon ska lägga in sin planerade ledighet utan att hon vill jobba så länge hon kan och undrar hur hon ska göra.
    Men Carambolans svar var bara att hon måste ansöka om föräldrarledighet två månader innan hon går hem, vilket är helt korrekt, så vad är det du motsätter dig då? En del vill inte berätta för sina arbetsgivare tidigare än de måste, vilket då blir två månader innan de tänkt gå på fl (nu har ju TS gjort det, men exempel bara). Det finns också en hel del som går hem tidigare än precis innan bf, beror på vad man har för jobb och en del mår bättre av att ta det lugnare de sista veckorna innan och två månader innan bf kan man ju ta föräldrarledigt. Alltså, mitt och Carambolans svar till TS: sök föräldrarledigt för två månader innan du vet att du vill vara föräldrarledig - om det är precis på bf eller kanske en vecka innan är helt upp till TS. Om något sedan händer som gör att TS inte klarar av att arbeta så kan hon få bli sjukskriven innan det. 
  • Anonym (B)
    Carambolan skrev 2017-01-09 20:45:11 följande:
    På mitt jobb är det standard att man går hem, med helt vanlig planerad föräldraledighet, 2-3 veckor innan BF för att chilla och vänta in barnet. Sen finns det några som lite våghalsigt planerar att jobba ändra till BF. Jag tolkade det som att det är det valet TS grunnar över :) Sjukskrivning eller gravidpenning är ju inget man riktigt kan styra över själv.
    Ja, precis - lite så. Ville också jobba så nära inpå som möjligt, men ändå inte ända fram till bf. Hade i och för sig ett planerat kejsarsnitt med ett bestämt datum ca 10 dagar före bf - så hade ju ett mer "exakt" datum att gå efter. Men ville ändå vara hemma ca 2-3 veckor innan för att landa lite, styra upp hemma och liknande. Samt ifall förlossningen ändå skulle sätta igång innan planerat kejsarsnitt. 
  • AnkiC
    Anonym (B) skrev 2017-01-09 20:49:28 följande:
    AnkiC skrev 2017-01-09 20:24:21 följande:Ja det är ju så jag menar också. Ts har ju inte sagt att hon ska lägga in sin planerade ledighet utan att hon vill jobba så länge hon kan och undrar hur hon ska göra.
    Men Carambolans svar var bara att hon måste ansöka om föräldrarledighet två månader innan hon går hem, vilket är helt korrekt, så vad är det du motsätter dig då? En del vill inte berätta för sina arbetsgivare tidigare än de måste, vilket då blir två månader innan de tänkt gå på fl (nu har ju TS gjort det, men exempel bara). Det finns också en hel del som går hem tidigare än precis innan bf, beror på vad man har för jobb och en del mår bättre av att ta det lugnare de sista veckorna innan och två månader innan bf kan man ju ta föräldrarledigt. Alltså, mitt och Carambolans svar till TS: sök föräldrarledigt för två månader innan du vet att du vill vara föräldrarledig - om det är precis på bf eller kanske en vecka innan är helt upp till TS. Om något sedan händer som gör att TS inte klarar av att arbeta så kan hon få bli sjukskriven innan det. 
    Jag motsätter mig ingenting. Vi har nog tolkat ts väldigt olika. Jag tolkar det inte som att hon undrar över planerad f-ledighet. Jag tolkar det som att ts helst vill jobba så länge hon kan men att arbetsgivaren inte kommer gå med på det tror hon eftersom det behövs vikarie. Och då påstår jag att det inte finns regler kring det utan att man får jobba så länge man kan och sedan ta gravpeng, sjukskrivning om det behövs innan bf. Hon har nog fått svar på frågan.
  • Anonym (B)
    AnkiC skrev 2017-01-09 20:57:25 följande:
    Jag motsätter mig ingenting. Vi har nog tolkat ts väldigt olika. Jag tolkar det inte som att hon undrar över planerad f-ledighet. Jag tolkar det som att ts helst vill jobba så länge hon kan men att arbetsgivaren inte kommer gå med på det tror hon eftersom det behövs vikarie. Och då påstår jag att det inte finns regler kring det utan att man får jobba så länge man kan och sedan ta gravpeng, sjukskrivning om det behövs innan bf. Hon har nog fått svar på frågan.
    Haha, men vad var då poängen i att fråga varför hon skulle ta föräldrarledighet om du förstod vad Carambolan sa och höll med? Enda regeln är ju just att du måste anmäla föräldrarledighet två månader innan du vill gå hem - vare sig det är precis vid bf eller några dagar eller veckor innan, så var väl ändå en bra grej att påpeka i sammanhanget. Klargör ju frågan helt. 
  • AnkiC
    Anonym (B) skrev 2017-01-09 20:59:42 följande:
    Haha, men vad var då poängen i att fråga varför hon skulle ta föräldrarledighet om du förstod vad Carambolan sa och höll med? Enda regeln är ju just att du måste anmäla föräldrarledighet två månader innan du vill gå hem - vare sig det är precis vid bf eller några dagar eller veckor innan, så var väl ändå en bra grej att påpeka i sammanhanget. Klargör ju frågan helt. 
    Därför att jag inte trodde hon pratade om föräldraledigt. Hon nämner ju inte det öht. De flesta brukar inte ta det innan bf så därför tolkade jag det så. Vill man jobba så länge som möjligt så tar man inget ledigt alls. Jag arbetade ända fram till födseln med mitt ena barn.
  • tuntemattomana

ok..
    Jag undrade hur det brukar/kan/ska gå till.
    Och nu tänker jag att jag anmäler att jag vill gå hem fredagen innan förlossningen är planerad och sen om jag inte orkar så länge så får jag väl sjukskriva mig..
    föräldrapenning kan jag ju plocka ut 60 dagar innan bf men det är ju bara om jag gått hem från jobbet. och det vill jag inte så tidigt.
    tack för engagemanget!

• Aileen Allannah

Det är inte säkert att du kan bli sjukskriven för att du går hem tidigare, tänk på det. Och graviditetspenning måste man söka i förtid. Kanske kan det vara bra att säkra upp med gravpenning i förväg, så du slipper ta föräldradagar innan förlossningen, om det är möjligt?

• AnkiC
    Aileen Allannah skrev 2017-01-09 21:13:40 följande:

Det är inte säkert att du kan bli sjukskriven för att du går hem tidigare, tänk på det. Och graviditetspenning måste man söka i förtid. Kanske kan det vara bra att säkra upp med gravpenning i förväg, så du slipper ta föräldradagar innan förlossningen, om det är möjligt?

Ja precis! Därför undrade jag över ditt yrke ts. Men du har kanske redan koll på det där med gravpeng?
  • Aileen Allannah

Sen är det också så att man, som andra sagt, anmäla att man vill vara ledig senast två månader i förväg, men om det inte går, så snart som möjligt. Det bästa är att du har en dialog med chefen, berätta planen och ta reda på vad du har för möjligheter om du behöver gå hem tidigare än beräknat.

• emme 86

Kolla ert komlektivavtal. Hos mig som jobbar via landstinget måste jag anmäla föräldraledighet 3månader i förväg. 2mpnader är standars, men det finns avvikelser.

• tuntemattomana

Jag är lärare och jag tror det är väldigt svårt att ha rätt till gravpenning då. 
    Ska kontakta min chef så vi har en dialog runt detta.
    Tack!

• Anonym (Ekonom)

Nu har jag en oerhört flexibel tjänst där dessutom min mamma är min chef och min syster vikarierar för mig så hur jag gjort är egentligen ointressant ifall det inte fungerar så i praktiken på andra ställen. Hur som helst så var min grundtanke att jobba fram till BF, vilket jag också gjorde. Jobbade på fredagen, hade BF på måndagen och bebis kom på torsdagen. Däremot flaggade jag tidigt för att jag funderade på att gå ner lite i arbetstid när BF närmade sig. Jag var ledig 1 dag i veckan från v 34 tror jag det var, och två dagar i veckan sista två veckorna. 

Om du är lärare har du väl inte möjlighet att ta ut semester heller? Annars är ju det ett alternativ, att ansöka om semester i anslutning till BF ifall man skulle vilja vara ledig bara ett tag innan barnet planeras komma. 

• Anonym (Personalare)

Jag jobbar också inom det offentliga och vi behöver söka ledigt 3mån innan enligt kollektivavtalet. Dock är min chef väldigt flexibel och vi vet ju när barnet är beräknat så när exakt jag rent praktiskt går in i personalsystemet och söker min ledighet är inte relevant.

Jag tänkte först lägga semester 4v och sen f-ledigt. Utifrån det spelar det ingen roll om barnet föds under en vecka då jag är semesterledig eller efter det att jag gått på föräldraledighet. Arbetsgivaren bryr sig heller inte om ifall man tar ut f-penning eller ej.

Mitt jobb är sånt så att gravidpenning inte är möjlig att få, däremot kan man ju sjukskriva sig en vecka utan läkarintyg. Om man verkligen verkligen inte orkar.

• tuntemattomana

Å vad skönt det lät att ta semester flera veckor innan!
    Tyvärr har jag inte möjlighet till det..
    Jag vill jobba så länge jag kan så att jag får en så bra fp som möjligt :/
    Får se hur det går..

Tack för era tankar/fakta!

• Anonym (Personalare)
    tuntemattomana skrev 2017-01-12 20:28:40 följande:

Å vad skönt det lät att ta semester flera veckor innan!
    Tyvärr har jag inte möjlighet till det..
    Jag vill jobba så länge jag kan så att jag får en så bra fp som möjligt :/
    Får se hur det går..

Tack för era tankar/fakta!

Egentligen är det ju bara min sommarsemester som jag tidigarelägger. Istället för att ha 4v i juli så tar jag 4v från mitten av april och sen lägger jag föräldraledigt.

• tuntemattomana
    Anonym (Personalare) skrev 2017-01-13 09:36:14 följande:
    Egentligen är det ju bara min sommarsemester som jag tidigarelägger. Istället för att ha 4v i juli så tar jag 4v från mitten av april och sen lägger jag föräldraledigt.
    ja precis men det är ju skönt att det går att göra så :)
  • Anonym (Personalare)
    tuntemattomana skrev 2017-01-13 11:26:42 följande:
    ja precis men det är ju skönt att det går att göra så :)
    Ja det känns jättebra. Jag har inget behov av att ha ett jättekonto med intjänad semester att ta av sen efter min ledighet och chefen blir nog bara glad om semesterlöneskulden minskar. Plus att jag sparar föräldradagar!

Svar på tråden När måste man bestämma hur långt in på graviditeten man ska jobba?