pepsimaxitjej skrev 2017-01-10 10:28:27 följande:
Hej!
Nu ska jag komma igång med lchf. Behöver era råd, tips och framförallt enkla recept på allt från frukost till middag och mellanmål :) Då jag bor i studentbostad har jag ingen ugn :(
Vore väldigt tacksam för svar.
tjohoo för lchf! kunde inte låta bli haha. jag har själv käkat vettig mat, även kallad lchf, i 5 år nu.
på receptsidor finns det hur mycket recept som helst så du kan ju kika där.
det många missar i början är att äta sej mätt på fett. istället så tar dom en extra kotlett eller köttbullar eller kycklinglår. vi klarar oss på mindre protein än vad vi tror! ta istället en extra slev bea eller majo, kryddsmör i varje tugga, grädde eller kokosfett (INTE det silvriga paketet, det kan jämställas med margarin) i kaffet/téet, skinnet på kycklingen, fettranden på kotletten...
kolhydrater: försök att hålla dej till 20 gram kolhydrater/dag. ett nybörjartips är att kolla vilka grönsaker/produkter som innehåller max 5 gram kolhydrater per 100g. kolla därför baksidan på förpackningarna i butiken. det kan ta en stund att handla i början men du lär dej till slut och då kommer det inte ta lång tid.
ovanjordsgrönsaker innehåller i regel mindre kolhydrater än underjordsgrönsaker då sistnämnda har mycket stärkelse i sej vilket är detsamma som socker. men samtidigt använder vi ju inte 100 g vitlök i maten, så att använda vitlök gör knappt nån skillnad kolhydratmässigt. därför äter många av oss vitlök, gullök, rödlök, purjolök etc. gröna grönsaker innehåller oftast mindre kolhydrater
en klassiker till frukost är ägg och bacon. då kommer du lätt hålla dej fram till lunch. andra klassiker:
-turkisk/fet yoghurt, gärna blandad med grädde för att höja fetthalten, med nötter och bär ist för flingor- hallon innehåller minst kolhydrater så den är vanlig bland oss lchf:are
-ost- och skinkrullar
-lchf-tallrik med t.ex tomatbitar, gurkstavar, ost, skinka, avocado, räkor, en klick majonnäs eller creme fraiche. lägg till eller ta bort saker beroende på vad du gillar. en gottetallrik mao
-omelett stekt i mycket smör. ett par ostskivor som får smälta på omeletten smakar mumma!
-äggröra
-rester från gårdagens middag
-makrill i tomatsås med kanske en avocado till om du inte skulle bli mätt
http://lesscarbs.se/lchf-frukost/recept-tio-frukostar-tio-minuter/
lunch och middag:
byt ut pasta/ris/potatis mot t.ex
-sjögräsnudlar (finns på nudelavdelningen)
-kokta eller stekta grönsaker (min favorit)
-riven blomkål (som ris)
-coleslaw
-en sallad med fet dressing
mellanmål har jag slutat käka då jag håller mej mätt tills nästa måltid. men om du behöver nåt mellis:
-en näve nötter (paranötter och macadamianötter är fetast och enl mej godast)
-en eller några ostrullar. testa med smör på
-ett kokt ägg. ha gärna några kokta i kylen i förväg
-avocado med majonnäs
-nån dl vispad grädde
-nån eller några skivor skinka
med tiden så kan du ju anpassa kosten efter vad du mår bäst av, lägga till eller ta bort saker. jag käkar t.ex inte nötter eller ost då jag inte kan hålla mej till nån näve eller några skivor. åt en gång upp ett halvt kg hyvlad ost på två dagar. men ost i maten funkar galant. andra kan käka ostskivor utan att tappa kontrollen
sök på lchf så kommer det att dyka upp massa bloggar och sidor som du kan lära dej mer av och bli inspirerad av. och glöm inte att ställa frågor, hellre en fråga för mycket än att gå omkring undrandes
lycka till!