• Susse

Nattningsrutiner

Hjälp!

Vi har en liten kille som är 2 år och 3 månader.
    Våra kvällar ser oftast ut så här...kvällsmat kl 17 därefter bad eller bara mys/lek. Kl 19 är det välling och därefter läser vi bok i sängen innan det är dags för att sova.
    Det har aldrig funkat att vi stannar kvar i hans rum under tiden han är vaken för då blir det bara trams och lek och han vägrar att lägga sig. Så länge vi hade spjälsäng var det inga problem för då lade han sig ner direkt och gonade till sig i sängen och somnade efter att vi stoppat om honom, sagt god natt och gått ut.
    Nu stimmar han upp sig så fort boken är färdigläst och vill inte att jag ska gå. Stannar jag....vill han fortsätta leka och stimmar fast jag säger åt honom att han ska lägga sig. Går jag så blir han jätteledsen. Vad ska jag/vi göra?

• Svar på tråden Nattningsrutiner
  • Annelie 76

Sätt dig med ryggen mot. Du är kvar men leker inte. Var så tråkig som möjligt. Se bara till att han är kvar i sängen, i övrigt gör ingenting.

• Susse

Jag brukar inte göra något när jag är kvar utan försöker vara så tråkig jag kan. Men vår tvååring tycker att det är lattjo bara att jag är kvar och försöker att leka med det han kommer åt och försöker även att klättra på mig.
    Ska kanske prova att sätta mig utanför rummet så att han ser mig...jag är där men ändå inte...?

Svar på tråden Nattningsrutiner