• morK

Illamåendet

Hej!

Jag är gravid med mitt andra barn och jag mår så dåligt. Under julledigheten har jag mått illa av och till under hela dagarna men kunnat leva ett lugnt hemmaliv.

Igår skulle jag börja jobba igen och började då kräkas på morgonen och mådde sedan så illa under dagen att jag åkte hem från jobbet. Idag fortsätter det likadant. Vet inte hur jag ska klara detta. Förra gången höll det på fullt ut till vecka 23-24 ungefär och idag är jag i vecka 9.

Finns det någon mer här som har det som jag och vill följas åt i detta? Känns oerhört tröstlöst och ingen förstår riktigt.

• Svar på tråden Illamåendet
  • Anne28

Hej, jag är i vecka 11 nu, förra graviditet jag mådde illa hela graviditet och har inte jobbat alls. Denna graviditet känns sämre, jag mår fruktansvart illa, kan inte sova så starkt illamående är. Kräker jättemycket, ont i mågen, och bara för att försömras, magen slutade funkar, efter 10 dagar utan går på toa, fick lävemang.

Har varit hemma, sjukskriv sen den 12december.

Den sämst är, ibland tror jag att ingen tror på mig.

Jag mår jätte dåligt, orkar inte mer. Undrar om det är bara jag.

• JosSand

Hej! Kämpar med illamående här också. Tredje barnet, fjärde graviditeten pga ett missfall i v11, och har mått illa under alla graviditeter. Sjukskriven från v6 och nu är jag i v16. Förstår din känsla av hopplöshet och att man inte vet om man klarar av det. Svårt för omgivningen att förstå. Har bara kräkts en enda gång peppar peppar, men är ständigt väldigt illamående. Den gången var när jag försökte sluta med medicinen, Ondansetron, för att gå över till Lergigan comp. Bytte snabbt tillbaka. Har du testat Ondansetron? De säger att det inte är testat i studie på gravida, men ger det till gravida som blir inlagda på sjukhus för graviditetsillamående. Min läkare sa att det inte finns några registrerade effekter på barnet av läkemedlet. Det är det enda jag fått lite effekt av, så jag har kunnat äta och slippa kräkningar.
    Den enda trösten är att det går över förr eller senare. Hoppas det redan gått över för dig! Annars så kämpa på!

• morK
    JosSand skrev 2017-01-23 15:32:27 följande:

Hej! Kämpar med illamående här också. Tredje barnet, fjärde graviditeten pga ett missfall i v11, och har mått illa under alla graviditeter. Sjukskriven från v6 och nu är jag i v16. Förstår din känsla av hopplöshet och att man inte vet om man klarar av det. Svårt för omgivningen att förstå. Har bara kräkts en enda gång peppar peppar, men är ständigt väldigt illamående. Den gången var när jag försökte sluta med medicinen, Ondansetron, för att gå över till Lergigan comp. Bytte snabbt tillbaka. Har du testat Ondansetron? De säger att det inte är testat i studie på gravida, men ger det till gravida som blir inlagda på sjukhus för graviditetsillamående. Min läkare sa att det inte finns några registrerade effekter på barnet av läkemedlet. Det är det enda jag fått lite effekt av, så jag har kunnat äta och slippa kräkningar.

Den enda trösten är att det går över förr eller senare. Hoppas det redan gått över för dig! Annars så kämpa på!

Hej! Ingen medicin jag ens hört talas om (fast jag var inlagd förra gången. Lergigan comp ger lite effekt för mig. Sjukskriven denna gång från vecka typ 10 till 16. Än så länge är det inte över (12 nu). Sist höll det iofs på fullt ut upp till vecka 24-25 nåt och då tog annat över.
  • JosSand

Attans att det inte gett med sig än! Fråga din bm eller läkare så får du säkert testa ondansetron om du vill. Det var inget de nämnde för mig, men när jag bad om det var det inga problem att få recept.
    Tiden går så otroligt långsamt när man ständigt mår illa. Hur fördriver ni tiden? Jag har försökt sova bort så mycket tid som möjligt och sen parkerat mig i soffan framför olika serier och wordfeud sörplandes på citronlemonad. Nu när vi kommit lite längre och vågar tro på att det blir bebis i slutändan har jag börjat titta på vagn och bebiskläder på nätet, och drömma om sommaren Cool

• morK
    JosSand skrev 2017-01-27 16:52:02 följande:

Attans att det inte gett med sig än! Fråga din bm eller läkare så får du säkert testa ondansetron om du vill. Det var inget de nämnde för mig, men när jag bad om det var det inga problem att få recept.

Tiden går så otroligt långsamt när man ständigt mår illa. Hur fördriver ni tiden? Jag har försökt sova bort så mycket tid som möjligt och sen parkerat mig i soffan framför olika serier och wordfeud sörplandes på citronlemonad. Nu när vi kommit lite längre och vågar tro på att det blir bebis i slutändan har jag börjat titta på vagn och bebiskläder på nätet, och drömma om sommaren 

Jadu, tittat mkt på barnvagnar. Vet inte om vi ska nöja oss med ståbräda eller inte. Följer diverse löjliga tv-serier. Försöker ta en promenad om dagen. Förra gången läste jag en fantastisk biografi om Astrid Lindgren. :)

Vi gjorde NIPT-test i tisdags så väntar med spänning på resultaten nu för att se om man ska vara glad eller inte.
  • Newbie84

Hej hoppar gärna in. Min andra graviditet med hyperemesis, förstår inte hur jag ska orka igenom en till graviditet med detta illamående. Mår bättre än sist och har börjat jobba 50% men mår konstant illa. Vill jobba lite för att jag blir så deppig av att vara hemma, försöker få tiden att gå snabbare... Äter lergigan, lergigan comp och Ondansetron, har precis plockat bort primperan för den ger mig sån ångest.

Är i v 19 idag så snart halvvägs. Hur har ni det? Vilka veckor är ni i? Någon annan som känner sig deprimerad?

• morK
    Newbie84 skrev 2017-01-27 18:14:01 följande:

Hej hoppar gärna in. Min andra graviditet med hyperemesis, förstår inte hur jag ska orka igenom en till graviditet med detta illamående. Mår bättre än sist och har börjat jobba 50% men mår konstant illa. Vill jobba lite för att jag blir så deppig av att vara hemma, försöker få tiden att gå snabbare... Äter lergigan, lergigan comp och Ondansetron, har precis plockat bort primperan för den ger mig sån ångest.

Är i v 19 idag så snart halvvägs. Hur har ni det? Vilka veckor är ni i? Någon annan som känner sig deprimerad?

Hej och välkommen!

Jag är i vecka 12 och väntar barn 2. Inte fått hypermesis-diagnos spännande nog. Jag tycker att det är lätt att bli lite nedstämd av att vara hemma och umgås med sig själv mkt. Försöker röra på mig mer och mer för att motverka det. :)
  • Niki87

Usch, lider med dig.. Hade samma sak i början av min graviditet..och kände samma hopplöshet, nedstämd och deppig var jag. Kräktes ofta, och det som gått att äta ena dagen kom upp direkt i nästa. Att äta innan du ens klivit ur sängen och ät ofta men lite..ville man inte ens höra om..när man åt enligt det som är lättast att kräkas... Fick primperan, kräktes precis lika mycket av det..samma med sea banden... Var nära att bli inlagd på sjukhus när jag gick på akupunktur.. Trodde jag skulle dö under den timmen..hjärtklappningar, illamående och fyy .. Hela eftermiddagen mådde jag pyton och dygnet efter ..sedan började jag återfå hoppet om att livet skulle kunna gå att leva.. Och nu, 8 veckor senare har jag inte mått illa alls..om jag inte är vrålhungrig.. Och en kväll när jag ätit ägg och bacon, kom allt det upp..men det är enda gången. Har ännu idag sea banden på dygnet runt, och av akupunktören fick jag pyttesmå magneter att ha under fötterna, riktigt små nålar som skulle vara i öronen men som Jag också kan lägga själv på händerna vid behov..

Hoppas du/ni hittar nåt som lindrar !

Bf juni 2017

• Loriyana

Är i vecka 10 och är illamående och fruktansvärt trött! Stannade faktiskt hemma från jobbet idag! Igår gick jag och la mig klockan 19 och sov hela natten. Barnet är efterlängtat men känner mig ändå nedstämd, trött, illamående och allmänt blä. Hoppas det avtar snart!

Svar på tråden Illamåendet