• Ellina

Insemination i Sverige

Hej! Vi är två tjejer som vill börja planera insemination. Är det någon som kan berätta lite hur vägen dit ser ut? Vart börjar man, hur lång tid kommer det ta, saker att tänka på? Vi bor i Västra Götaland om det hjälper.

Har googlat lite men vore skönt att prata med någon som har gått igenom det!

• Svar på tråden Insemination i Sverige
  • AstridL

Hej på er!

Kul att ni börjat tänka på barn! Väntetiden är rätt lång - upp till 2 år i Sthlm i allafall - och det när alla prover och sånt är inne. Råder er att sätta igång direkt :). Boka tid hos en/er gynekolog, det är så man startar det hela. Berätta att ni vill ställa er i kö så vet de vilka prover som ska tas etc. Lycka till!

• fritil9

Härligt! Hur gamla är ni?

Är ni under 25 år får ni kontakta en privat klinik, annars tar ni kontakt med närmsta universitetssjukhus. (Tror jag, vi bor vid ett, man kanske börjar hossin vanliga kvinnoklinik annars? Vi började direkt på fertilitetsenheten iallafall.)

Lycka till!

• Ellina
    AstridL skrev 2017-01-17 11:43:44 följande:

Hej på er!

Kul att ni börjat tänka på barn! Väntetiden är rätt lång - upp till 2 år i Sthlm i allafall - och det när alla prover och sånt är inne. Råder er att sätta igång direkt :). Boka tid hos en/er gynekolog, det är så man startar det hela. Berätta att ni vill ställa er i kö så vet de vilka prover som ska tas etc. Lycka till!

Hej! Tack för ditt svar! Så man gör alltså alla prover och sånt innan man blir uppsatt på väntelista? Har du/ni också inseminerats eller hur långt har ni kommit? :)
  • Ellina
    fritil9 skrev 2017-01-17 12:03:48 följande:

Härligt! Hur gamla är ni?

Är ni under 25 år får ni kontakta en privat klinik, annars tar ni kontakt med närmsta universitetssjukhus. (Tror jag, vi bor vid ett, man kanske börjar hossin vanliga kvinnoklinik annars? Vi började direkt på fertilitetsenheten iallafall.)

Lycka till!

Hej! Min sambo är 32 om några veckor, jag som förhoppningsvis ska bära barnet fyller 25 i sommar. Måste vi vänta då? Ringde till fertilitetscentrum, visste ej att de var privat men hon sa att de också har en minimum ålder på 25 men eftersom min sambo är äldre så behövde vi inte vänta.
    Tack för ditt svar! :) Hur långt har ni kommit i processen? Vill gärna ha mer "information" om hur vägen dit ser ut, om du orkar!
  • fritil9
    Ellina skrev 2017-01-21 16:16:23 följande:

Hej! Min sambo är 32 om några veckor, jag som förhoppningsvis ska bära barnet fyller 25 i sommar. Måste vi vänta då? Ringde till fertilitetscentrum, visste ej att de var privat men hon sa att de också har en minimum ålder på 25 men eftersom min sambo är äldre så behövde vi inte vänta.

Tack för ditt svar! :) Hur långt har ni kommit i processen? Vill gärna ha mer "information" om hur vägen dit ser ut, om du orkar!

Om det är via landstinget måste ni vänta tills du fyllt tror jag!

Vi har gjort ett inseminationsförsök som misslyckades :( Vi hade gjort klart hela utredningen via landstinget, men när vi skulle hamna på listan blev vi avbrutna för att 25års gränsen tillkom.. Dock skulle det gälla fr.o.m. oktober, och vi blev avbrutna i september. Vi och vår jurist som hjälper oss överklaga tror det är något fuffens.

Utredningen började med en undersökning på den av oss som skulle bära! Ett vul. Fick superdålig info om allt och efter att det gått 5 månader efter första besöket, ringde vi och undrade när vi skulle på nästa besök. Då var det kuratorsutredning som gällde, och de hade glömt oss. Efter det var det en äggledarundersökning! Även den dröjde längre än den skulle gjort.

När vi kontaktade en privat klinik fick vi göra ett vul och blod+ urinprov på båda, även där och skriva upp info om min tjej, utseendemässigt alltså! Sen veckan efter åkte vi dit på ett info möte inför ägglossningstest! Sen två veckor senare var det dags för äl och då gjorde vi en insemination! :)

Kanske blev luddigt nu!
  • Anonym (Gravid med annan man)

Ett förslag, annonsera efter en sperma donator så får ni garanterat napp fortare och större urval

Mvh

I

Svar på tråden Insemination i Sverige