Svensk Företagsmentalitet
Sök på nätet efter vindkraft eller nått på engelska och de kommer upp 500 företag som säljer vindkraft. Söker du på svenska kommer 500 sidor från tidningar som diskuterar " fenomenet vindkraft ". Vill du köpa en flygmotor möts av en proffsig hemsida med proffsigt upplagda moment 22 länkar. Varje gång du vill köpa en produkt möts du av en ny sida som berättar att produkten är bättre än andra länders produkter. Men produkten går ej att Köpa. Svensk marknadsförimg i ett nötskal är att alltid erbjuda offerter ( ett fint sätt att säga om du erbjudor ett fint önskemål om vara eller tjänst så kan vi beöda oss att höra av oss om 2 veckor med ett förslag på dåligt pris som kan förhandlas ).
Svenska företag lämnar aldrig eller sällan en Prislapp. Skulle den finnas finns ingen kassa eller köpknapp och även om den fanns redovisas sälkan priser med moms vilket känns lurigt.
Går du in på OnOff och vill köpa en diskmaskin får du 50 motfrågor som syftar till att enbart dumförklara dig som handlare. Inga svar på egns frågor. I sverige jobbar inte butikshandlare med att sälja varor, de jobbar på provision och även om du bara ska köpa ett tuggummi så ska det bokföras innan kassan. Dock inte säljarens fel.
Är det bara jag som får intrycket att svenska företagare är kassa på att marknadsföra sig och tycker att kunder borde vara tacksamms för att de får handla deras varor när de mot förmodan lyckats hitta till en websida som inte däger ett dyfft om att det rör sig om ett företag eller vad de erbjuder. Noll info. Som konsument bestämmer man sig rätt omgående. Klick klick lägg i varukorg handla....Nu vill jag inte ens dra upp svenska lata hantverkare. Om de ens hör av sig. De har totalt monopol och kunder i all framtid.