Anonym (Va) skrev 2017-01-14 18:27:43 följande:
För någon som bott i Sverige med ett utländskt namn kan jag säga att det är rätt tröttsamt att behöva bokstavera namnet och lyssna på kommentarer om namnet i tid och otid.
Och för att vara någon som i perioder bott utomlands och fått förklara att man kommer från Sverige kan jag berätta att de där leendena man möts av, är långt ifrån smicker. Människor har väldigt förutfattade meningar om Sverige och svenskar.
Jag förstår inte varför det första du sa skulle vara relevant för mig. Egon är ju inte ett utländskt namn, Egon är ett vanligt och etablerat namn i Sverige - jag är säker på att de allra svenskar någon gång har hört det.
Alla nationaliteter har förutfattade meningar om andra nationaliteter - min erfarenhet är att folk utomlands mestadels har en positiv syn på mig som svensk.
Konstigt att du har ett utländskt namn, alla svenskar jag känner och har träffat har alltid haft åtminstone svenskklingande namn även om det kanske är utländskt, jag har till exempel en väninna som heter Sunniva och det är ett norskt namn men det låter ju inte särskilt utländskt för att vara helt ärlig. Min man har än vän vars dotter heter Jolina, inte ett typiskt svenskt namn, men det är lätt att uttala och man skulle kunna tro att det var svenskt om man inte visste bättre. Eller du kanske inte ens är svensk, du är anonym så jag vet inte? Att komma från Sverige och att vara svensk är två olika saker. Är du en arabisk kvinna som bor i Sverige och heter Khadija och åker utomlands kommer du att ses på ett sätt och är du en svensk kvinna som bor i Sverige och heter Åsa och åker utomlands kommer du att ses på ett annat sätt.