• gisela85

Vi kan inte bestämma oss

Jag och min man har två barn sen innan, de heter Helga och Konrad, men vi kan inte bestämma oss för vad den nya gossen ska heta, det har snart gått en månad nu. Vad tycker ni bäst om?

Ni får också komma med nya namnförslag om ni vill, helst inget som är för populärt. Förresten så är vårt efternamn är Falk, så inget som bara har en stavelse, börjar, eller slutar på F, typ namn som Knut, Frank och Ralf, jag tycker inte de låter bra med vårt efternamn.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vi kan inte bestämma oss
  • gisela85

Det är en sak att tycka att ett namn är fult, det finns massor av namn jag tycker är fula, men det är en helt annan sak att säga till någon att de har ett fult namn, eller att deras barn har det - jag har aldrig någonsin sagt till någon att de eller att deras barn har ett fult namn, kanske att det var nånting annorlunda, eller typ någonting i stil med "jaha, okej, vad fint" fastän jag inte har tyckt det. Jag menar att man ska behandla andra som man själv vill bli behandlad, man ska inte behöva vänja sig vid att folk är beter sig smaklöst eller är otrevliga mot en.

Jag var bara nyfiken på vilka namn du tyckte var fina om du tycker att Egon är fult, jag har väl rätt att fråga vad du gillar för namn?

• fluu
    gisela85 skrev 2017-01-13 18:46:47 följande:

Hej allesammans!

Jag ville bara meddela att jag och min man har bestämt oss för namnet Egon!

Jag vill tacka alla som röstade, resultatet visade att alla namnen förutom Roland gillades, så oavsett vilket av de resterande namnen vi skulle ha gett honom hade det blivit ett bra val.

Underbart val!
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • pinoisme
    gisela85 skrev 2017-01-13 18:46:47 följande:

Hej allesammans!

Jag ville bara meddela att jag och min man har bestämt oss för namnet Egon!

Jag vill tacka alla som röstade, resultatet visade att alla namnen förutom Roland gillades, så oavsett vilket av de resterande namnen vi skulle ha gett honom hade det blivit ett bra val.

Vilket bra val!! Underbart coolt namn. :)
  • rabbes

Jaa håller med de två över mig, Egon är ett sånt himla flott namn!

• Anonym (Va)
    gisela85 skrev 2017-01-13 21:54:39 följande:

Ja vi är säkra. Egon är namnet på en av karaktärerna i Ghostbusters filmerna så kulturintresserade personer känner säkert igen det. Det är även ett danskt och tyskt namn.

Jag tycker att det förekommer en sådan internationalism-hets i Sverige, det är mycket intressantare att någon introducerar sig som Egon i utlandet än Robert och Thomas osv, för folk som inte känner igen namnet kommer att tycka att det är mycket mer intressant och de frågar var man kommer ifrån - och när de hör "Sweden" blir de alltid glada!

Robert till exempel är så intetsägande, var kommer en Robert ifrån? Han skulle kunna komma från åtminstone hundra olika länder. En Sverker och en Ingegerd kan däremot bara komma från Sverige, en Helmut och en Irmgard kan bara komma från Tyskland, en Väinö och en Tuula kan bara komma från Finland, etc. etc. Det tycker jag personligen är mycket mer speciellt och intressant i en allt mer globaliserad värld.

Om svenskar inte ger sina barn svenska namn vem kommer då göra det? Om kineser inte ger sina barn kinesiska namn vem kommer då göra det? Om turkar inte ger sina barn turkiska namn vem kommer då göra det?

Mycket historia och kultur försvinner om man bryr sig mer om internationalism än ens egna unika traditioner och säregenheter.

För någon som bott i Sverige med ett utländskt namn kan jag säga att det är rätt tröttsamt att behöva bokstavera namnet och lyssna på kommentarer om namnet i tid och otid.

Och för att vara någon som i perioder bott utomlands och fått förklara att man kommer från Sverige kan jag berätta att de där leendena man möts av, är långt ifrån smicker. Människor har väldigt förutfattade meningar om Sverige och svenskar.
  • rabbes
    Anonym (N) skrev 2017-01-13 21:18:08 följande:

Ni borde tänka åtminstone lite internationellt. Inte så kul att presentera sig som Egon på sin backpacking-resa.

Anonym (N) skrev 2017-01-13 22:33:11 följande:
    Ja det är ju självklart att ni tycker det är ett toppennamn. Jag har själv traditionella namn på mina barn men Egon är ju verkligen ett oerhört fult namn. Ett sådant namn man skämtar om. Ja men nu har ni ju bestämt er. Och er son får lida för det. Han klarar sig nog toppen ändå.

Varför borde hon "tänka åtminstone lite internationellt"? Jag bodde några år i USA som tonåring och Amerikaner kan jag berätta för dig bryr sig inte alls om vad som är internationellt gångbart - på skolan jag gick på var det jätte många killar som hette saker som Austin, Kyle, Cody, Timothy, Dakota och Hunter, och jätte många tjejer som hette saker som Ashley, Taylor, Brittany, Kayla, Courtney och Paige - varför tänkte inte deras föräldrar lite internationellt? Är de dåliga föräldrar? Lider deras barn? Du är väldigt korkad om du tänker det. Utöver det fanns det jätte många där som hade väldigt konstiga namn jag aldrig hade hört förut, Amerikaner är väldigt vana vid annorlunda namn, de tycker till och med att det är kul med utlänningar som har annorlunda namn! Egon är långt ifrån det konstigaste namnet man skulle kunna stöta på i USA.

• gisela85
    Anonym (Va) skrev 2017-01-14 18:27:43 följande:
    För någon som bott i Sverige med ett utländskt namn kan jag säga att det är rätt tröttsamt att behöva bokstavera namnet och lyssna på kommentarer om namnet i tid och otid.

Och för att vara någon som i perioder bott utomlands och fått förklara att man kommer från Sverige kan jag berätta att de där leendena man möts av, är långt ifrån smicker. Människor har väldigt förutfattade meningar om Sverige och svenskar.
    Jag förstår inte varför det första du sa skulle vara relevant för mig. Egon är ju inte ett utländskt namn, Egon är ett vanligt och etablerat namn i Sverige - jag är säker på att de allra svenskar någon gång har hört det.

Alla nationaliteter har förutfattade meningar om andra nationaliteter - min erfarenhet är att folk utomlands mestadels har en positiv syn på mig som svensk.

Konstigt att du har ett utländskt namn, alla svenskar jag känner och har träffat har alltid haft åtminstone svenskklingande namn även om det kanske är utländskt, jag har till exempel en väninna som heter Sunniva och det är ett norskt namn men det låter ju inte särskilt utländskt för att vara helt ärlig. Min man har än vän vars dotter heter Jolina, inte ett typiskt svenskt namn, men det är lätt att uttala och man skulle kunna tro att det var svenskt om man inte visste bättre. Eller du kanske inte ens är svensk, du är anonym så jag vet inte? Att komma från Sverige och att vara svensk är två olika saker. Är du en arabisk kvinna som bor i Sverige och heter Khadija och åker utomlands kommer du att ses på ett sätt och är du en svensk kvinna som bor i Sverige och heter Åsa och åker utomlands kommer du att ses på ett annat sätt.
  • Gyllenkotlett

Det blir bra!

Jag hade en puckad lärare som hette Egon, men din tråd här fick mig att efter 20 år se det fina i namnet.

• Fjäril kär

Egon är ju jättefint!!

Kul att ett litet bortglömt namn kommer fram igen.

Röstade annars också på Roland,det heter min man.

• fluu

Angående hur det kan vara att ha ett typiskt svenskt namn ute i världen så är det ju olika, men jag drarvändå anekdoten om när Monica Z kom till NY och hennes ciceron bad att få kalla henne för Sven eftersom Monica var ett så tråkigt internationellt namn. Visst, sa Monica och så hette hon Sven under sin tid i NY.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (Va)
    gisela85 skrev 2017-01-14 19:13:10 följande:

Jag förstår inte varför det första du sa skulle vara relevant för mig. Egon är ju inte ett utländskt namn, Egon är ett vanligt och etablerat namn i Sverige - jag är säker på att de allra svenskar någon gång har hört det.

Alla nationaliteter har förutfattade meningar om andra nationaliteter - min erfarenhet är att folk utomlands mestadels har en positiv syn på mig som svensk.

Konstigt att du har ett utländskt namn, alla svenskar jag känner och har träffat har alltid haft åtminstone svenskklingande namn även om det kanske är utländskt, jag har till exempel en väninna som heter Sunniva och det är ett norskt namn men det låter ju inte särskilt utländskt för att vara helt ärlig. Min man har än vän vars dotter heter Jolina, inte ett typiskt svenskt namn, men det är lätt att uttala och man skulle kunna tro att det var svenskt om man inte visste bättre. Eller du kanske inte ens är svensk, du är anonym så jag vet inte? Att komma från Sverige och att vara svensk är två olika saker. Är du en arabisk kvinna som bor i Sverige och heter Khadija och åker utomlands kommer du att ses på ett sätt och är du en svensk kvinna som bor i Sverige och heter Åsa och åker utomlands kommer du att ses på ett annat sätt.

Jag har en svensk förälder, konstigt va? Och ser (tyvärr) väldigt svensk ut, du kan inte ha tillbringat mycket tid utomlands, möjligen i Norge...

Men du, lycka till med namnet Egon.
  • gisela85
    Anonym (Va) skrev 2017-01-16 07:43:49 följande:
    Jag har en svensk förälder, konstigt va? Och ser (tyvärr) väldigt svensk ut, du kan inte ha tillbringat mycket tid utomlands, möjligen i Norge...

Men du, lycka till med namnet Egon.

Tusen tack!

Jag har ju självklart rest och så men nej jag har aldrig bott utomlands, inte min man heller, så vi tog inte riktigt ställning till det när vi bestämde oss för något av våra barns namn - alla föräldrar tänker ju på lite olika saker när de bestämmer sig för deras barns namn.

Äsch konstigt och konstigt, lite annorlunda är det väl bara, de flesta som jag känner som är halvsvenska har alltid haft ett namn som har funkat i båda länderna, så ja lite märkvärdigt är det att dina föräldrar inte hade det i åtanke när de gav dig ditt namn. Vad menar du med att du "tyvärr" ser väldigt svensk ut? Inte finns det väl något fel med att se svensk ut, du är ju halvsvensk och du bor i Sverige så det är väl lika bra att se svensk ut i sådana fall. Jag har en vän som är halvspansk, David heter han, och han ser mer sydeuropeisk ut än svensk och han tycker att det kan vara rätt jobbigt att folk jämt tror att han är en invandrare, hans andra syskon ser mer svenska ut så de har inte riktigt samma erfarenheter som han.

Svar på tråden Vi kan inte bestämma oss