• jentorq

MA missfall - vill bli gravid fort igen

Var på KUB/ultraljud igår I vecka 13 (12+4) och det konstaterades att fostret slutat växa någon gång i vecka 8-9, är otroligt ledsen och besviken. Nu väntar jag på att det ska komma ut av sig själv eller att jag ska få komma in till sjukhuset och få tabletter/skrapning. Så fort det kommit ut, kan man försöka igen? Är det någon här som fått just ett missfall och sen en lyckad graviditet? Eller har de flesta av er fått mer än ett missfall innan ni lyckats bli gravida? Vet inte om jag vill be om tidigt ultraljud nästa gång eller inte (tänk om man får missfall efter det tidiga ultraljudet, samtidigt har jag hört att om man hör hjärtljud tidigt så minskar risken för missfall). Räknade ni missfallet från den dag/vecka fostret dog eller från när det kom ut ur kroppen? Jag vill försöka bli gravid så fort jag kan igen när den här mardrömmen är slut.

• Svar på tråden MA missfall - vill bli gravid fort igen
  • Leeandra

Hej! Jag beklagar verkligen din förlust. Jag har haft två MA, ett i v.12 och ett i v.15, båda gångerna hade fostren dött i v. 9. Upptäcktes när jag började blöda och åkte in till sjukhuset gör att kolla upp det. Jag fick tabletter första gången för att driva ut det, men det behövdes nog inte för det satte igång ordentligt innan jag hann få andra dosen. Andra gången fick jag tid för skrapning ( fast det hann sätta igång själv då också ) vilket var skönt för jag blev sövd och slapp vara med om allt det hemska. Det är hemskt att gå och tro att man är gravid för att sedan få reda på att man burit ett dött foster i flera veckor. De här missfallen kom mellan barn 1 och 2 resp barn 3 och 4/5 ( tvillingar ) och jag blev gravid båda gångerna vid första ägglossningen igen. Hade lite blödningar under de graviditeterna som kom efter missfallen utan att det var någon fara, men det gjorde att jag fick se att jag hade levande barn i magen både v. 9 och 13 vilket var väldigt skönt. Nu är jag gravid med barn nr 6 och blev lite nojig ett tag och vad om ett ultraljud i v. 10 bara för att få se ett levande foster efter v. 9 och det kändes jättebra. Det kan du också göra när du blir gravid igen, för man är ofta orolig efter ett missfall. Jag har räknat mina MA från veckan då det satte igång. Hoppas du snart blir gravid igen med en liten som vill stanna. Många kramar,

Svar på tråden MA missfall - vill bli gravid fort igen