tommachalla skrev 2017-01-11 20:19:35 följande:
Jag är (var?) gravid med mitt första barn efter två års försök.
Var inne i en väldigt stressig period och hade varken koll på dagar eller datum för min sista mens. Själv trodde jag att den var försenad pågrund av stress, otroligt lite sömn och inte helt optimalt levnadssätt. Men sen började brösten ömma och jag hade ägglossningstest hemma som jag testade med två mornar. De visade positivt och jag tog mod till mig för att testa med ett clear blue digital.
Den visade positivt 2-3 veckor!
I måndags kom det dock blod i toaletten när jag kissade på morgonen och fortsatte komma blod hela dagen. Endast när jag går på toaletten dock. Vid ett tillfälle kom något annat med när jag krystade för att göra nummer två (sorry för ingående detaljer). Det var dock ingen stor klump men såg ut att ha mer struktur än levrat blod. Jag fick en tid på onsdag (idag) för ett vul.
Vid två tillfällen totalt har det kommit något annat än bara rent blod. Men jag har inte kunnat tolka exakt vad det är.
Ultraljudet visade ingen graviditet sa läkaren, bara en förtjockad slemhinna. Men hon kunde ändå inte konstatera missfall utan jag behövde ta prov på för att utesluta utomkvedes. Ska tillbaka på fredag för att ta fler prover så de kan jämföra med dagens. Sen berättade dom ingenting mer.
Vad menas med att det var tomt? Att dom inte kunde se någon graviditet (trots positivt gravtest?) Borde de inte kunna se om ett missfall har skett? Känns som att det borde ha blött mycket mer och att jag skulle haft mer ont samt att mer "saker" borde ha kommit ut.
Kan jag ha räknat fel och att det är för tidigt att se på ett vul? Är det fler som fått detta besked i vecka 8 men som det ändå gått bra för?
Tror inte direkt att detta får ett bra slut men man har ju alltid lite hopp kvar och väntan känns lång tills på fredag...
Har googlat och läst alla trådar jag kommit över men hittar inte så mycket information som liknar min. De flesta skriver att det har konstaterats ett missfall eller att man sett något på vul (typ hinnsäcken).
Dela gärna med er av era erfarenheter!
Hej tommachalla,
Jag har flera tidiga missfall bakom mig så jag kan berätta vad jag har lärt mig från det... ursäkta om inlägget inte blir direkt optimistiskt.
Om du blöder under tidig graviditet så sägs det ju ofta att det är normalt - men ärligt talat så är det dock ganska ofta så att det betyder missfall. Så tidigt i graviditeten finns det inte heller så mycket mer än blod och slem att blöda ut.
Om du faktiskt är i vecka 8 och det inte syns något foster alls vid VUL - då har kroppen bara inte fattat ännu att det inte kommer bli en bäbis just den här gången, men så småningom kommer du nog börja blöda ut slemhinnan ("missfall") och sen få mens igen. I vecka 8 borde du tydligt se en liten cellklump med pulserande hjärta samt en till liten klump som är gulkroppen.
Om cellerna hade börjat delat på sig men sen har något blivit fel - då bildas det ju tillbaka delvis så det är knappt ngt eller ingenting alls att se. Det är inte så konstigt för det är en jäkla komplicerad process det där att skapa liv utifrån ett ägg och en spermie!
Graviditetshormonerna är dock kvar i kroppen ganska länge, därför visar gravtester även efter missfall ett tag positivt. Hormonhalten sjunker dock när missfall är på gång istället för att snabbt stiga.
Sen så måste läkarna helt enkelt utesluta att ägget har fästs i äggledaren istället för i livmodern (då skulle man ju inte heller kunna se ngt just i livmodern). Som jag skrev ovan så kan man testa det genom att mäta gravhormoner i blodet med några dagars mellanrum: stiger de är det förmodligen utomkveds, sjunker de är det förmodligen missfall.
MEN, och nu kommer den mindre pessimistiska delen av mitt svar: kanske har du ju verkligen RÄKNAT FEL och det är helt enkelt för tidigt att se :)
Jag hoppas verkligen att det går bra för dig, jag vet exakt hur hemskt det känns att inte veta vad som gäller och att sitta hemma och vänta på nästa läkarbesök.
Jag är gravid igen i 17 vecka nu och har fortfarande inte jätte mycket hopp att det går bra den här gången, mina tidiga missfall har verkligen gjort mig extremt orolig. Men, vi såg ett pulserande hjärta i vecka 5 och en liten "räka"simma rund i vecka 8, för första gången. De gångerna jag fick tidiga missfall såg man "ingenting" i vecka 8 (men jag visset exakt när jag hade haft ägglossning).
Håller verkligen tummarna för er och skickar styrkekramar!!!