• Flfråga

Åka bort själv 2 dagar, hur göra med ledighet?

Jag ska med på en resa som ska planeras in antingen över en helg eller två dagar mitt i veckan för att få till lite bättre priser. Jag ska åka utan barnen, och jag är just nu 100% fl och tar ut ca 2 dagar fp i veckan. (Barnet är under 1 år) Min fråga är hur man gör i ett sånt läge med ledighetsfrågan om det nu skulle bli en resa mitt i veckan..? Jag vill inte att det ska bli något "fusk".

Ska jag begära semester hos min arbetsgivare för de dagarna? (Tråkigt om de inte godkänner i värsta fall)

Eller

5 fp-dagar / vecka är ju full sysselsättning, ska jag lägga in 5 dagar fp och då lägga in på helgen och hoppa över just de två dagar jag är bortrest i veckan?

Vet inte om det är otydligt men hoppas ni förstår vad jag menar.

Och som sagt, vill inte göra fel eller fuska osv så det där behöver vi inte gå in på. Tack på förhand!????

• Svar på tråden Åka bort själv 2 dagar, hur göra med ledighet?
  • Carambolan

Eftersom barnet är under 1 år kan du ta 0 dagar i veckan utan att det påverkar din SGI eller din rätt till ledighet från jobbet. Behöver du pengarna så lägg dagarna på helgen istället, annars är det bara att du tar tre dagar istället.

• Carambolan

Förlåt, jag missförstod din fråga, virrade in mig i dina sista stycken om att ta fem dagar :) Men ja, du har fortfarande rätt att vara ledig från jobbet på heltid oavsett vilka fem dagar i veckan du tar hand om barnet.

• Flfråga

Okej så bara jag tar hand om barnen 5dagar under veckan så går det bra ändå? ???? MEN hur hade man gjort om jag skulle bort typ fyra dagar? Då skulle man behövt ansöka om semester väl? Tack för ditt svar????

• Wooden

Vet inte heller om jag missförstår dig, men jag tror inte man ska blanda ihop arbetsgivarens och försäkringskassans intresse i det hela. I min värld är det så att du är föräldraledig från jobbet 100% och arbetsgivaren har inte direkt något intresse i om du vårdar barnet 100% av tiden eller inte och innan barnet är 18 månader har du rätt att vara föräldraledig från jobbet utan att ta föräldrapeng.

(Tror arbetsgivarna senare har lite olika syn på hur man gör fortsättningsvis, men dom flesta har nog nån sorts policy kling att man måste ta ut föräldrapeng om man begär föräldraledigt, annars skulle ju alla föräldrar år efter år kunna ta ut tex jättelång sommarledighet och hänvisa till att man vill vara föräldraledig även fast man har slut på föräldradagar) Ursäkta lång parentes :)

Och gällande försäkringskassan så är väl reglerna att dagar du tar ut föräldrapeng måste du vårda barnet minst 75% av tiden (eller något sånt). Så om du är borta hemifrån onsdag och torsdag utan barn, men inte tar föräldrapeng någon av just dom två dagarna så har du inte gjort fel. 

• Flfråga

Nej du har inte missförstått då, det jag egentligen undrar är ju just det om mitt jobb tycka jag gör fel som är 100% fl därifrån men åker iväg själv ett par dagar. Fp tar jag såklart inte ut när jag inte är med barnen.

• Wooden
    Flfråga skrev 2017-01-13 11:43:20 följande:

Nej du har inte missförstått då, det jag egentligen undrar är ju just det om mitt jobb tycka jag gör fel som är 100% fl därifrån men åker iväg själv ett par dagar. Fp tar jag såklart inte ut när jag inte är med barnen.

Jag har inget lagstadgat svar på det, men jag kan aldrig tänka mig att någon skulle ha synpunkter på det. Den tanken har faktiskt inte slagit mig innan. Jag har flera gånger haft barnvakt både över dagen och natten och därmed varit borta från min son under min föräldraledighet. Föräldraledigheten är ju egentligen en typ av tjänstledighet. Tror inte arbetsgivarna ifrågasätter vad man egentligen gör när man inte är i tjänst (undantaget typ olagligheter, haha) 
  • Flfråga

Tack så mycket för svar???? Precis, jag har inte heller tänkt på det alls förut, men började fundera nu när jag verkligen åker iväg så långt, utomlands. Men precis det är ju en slags tjänstledighet, och jag får ju noll kr dessutom. Tack igen!

• Wooden
    Flfråga skrev 2017-01-13 12:42:16 följande:

Återigen, fattar inte varför det blir massa frågetecken i texten????

Tror det är för att det inte funkar med smileys här på sidan. Dumt men sant, haha. Jag kör gamla hederliga :) Haha 
  • IsabelleLi

Du kan utan problem vara föräldraledig från ditt arbete. Det viktiga för att det inte ska anses som fusk är att du inte tar ut föräldrapenning för just de dagarna då du är bortrest utan barnen. Så om du hade lagt in om föräldrarledighet just de dagarna, ring FK och be dem flytta dem till andra dagar eller ta bort dem helt. Tar du bort dem helt så får du ju såklart lite mindre ersättning just den månaden också.

• AnkiC

Du kan åka utan problem. Arbetsgivaren har inga åsikter om det. Om man ska vara helt korrekt för FK:S skull så åker du inte de dagar du anmält f-pennig men de kan ju knappast kolla upp det heller. Spelar ju ingen roll egentligen om du tar hand om barnet 2 andra dagar istället. Jag skulle inte se det som fusk.

Smileys från telefonen blir frågetecken. Såhär gör man smileys på familjeliv.

= : - ) utan mellanslag
    = ; - )
    = : - D
    = : - o
    = 8 - )
    = : - p
    = : - [

Svar på tråden Åka bort själv 2 dagar, hur göra med ledighet?