• Neysie

Kvällsjobb - tider på förskolan?

Ska byta schema och jobba 7-16 varannan vecka och 14/15-22 varannan. Pappan jobbar nätter och hämtar barnen kl 15.

Jag vet inte hur jag ska göra med förskolan de veckor jag jobbar kväll. Blir ju konstigt om dom lämnas för en timme? Och helt utan förskolan varannan veckan känns ju inte heller optimalt. Barnen är 3 och 4.

Hur gör alla andra som jobbar kväll?

• Svar på tråden Kvällsjobb - tider på förskolan?
  • Froken Lokens
    stenbock85 skrev 2017-01-13 21:23:43 följande:

Jobbar kväll 1-2 gånger i veckan, men är även ledig minst 1 vardag då barnen är hemma med mig. Jobbar i hemtjänsten så har oregelbunden arbetstid.

Så då träffar du dom knappt 1-2 dagar i veckan? Det är ganska mycket tid du förlorar med dom.
  • Erikanin

Börjar ofta 15 (jobbar bara tre kvällar på tio veckor). Har körtid en halvtimme men lämnar redan ca 13.30 för att de inte ska missa mellanmålet (önskning från förskolan).

Pappan hämtar då vid 16.30-17-tiden så då får de vara där 3 timmar i alla fall..

• IsDimma

Vi har ett barn hos oss som vissa dagar går mellan 14-18. Sen har vi barn som kommer klockan elva för att det barnet sen ska få sova hos oss efter lunchen (föräldern börjar klockan 14 och har typ en halvtimmes resväg vilket blir mitt i vilan om han ska lämna 13.30).
    För vissa barn funkar det bra att gå eftermiddagar bara. För vissa fungerar det inte alls, det kan vara att dom är där för kort tid för att komma in i gruppen eller att dom tycker att det är jobbigt att säga hej då till alla andras mammor och pappor som hämtar innan tex.
    Så det behöver inte nödvändigtvis bli katastrof för att ni lämnar 12-15. Våra äldrebarnsavdelningar gör en hel del även mellan 12-14 när det kommer till projekt och gå iväg och sånt.

• stenbock85
    Froken Lokens skrev 2017-01-14 10:29:42 följande:

Så då träffar du dom knappt 1-2 dagar i veckan? Det är ganska mycket tid du förlorar med dom.

Beror på hur man ser på det. Mina barn vaknar kl fem, så då har vi ca fyra timmar på morgonen innan jag lämnar på förskolan när jag jobbar kväll. Jobbar jag dag, så har vi en stressig timme på morgonen och ca tre timmar på kvällen innan det är läggdags, så det är ju lika många timmar, bara fördelade olika över dagen.
  • modsey
    Froken Lokens skrev 2017-01-13 20:42:47 följande:
    Men då träffade du ju knappt barnen?
    Min man lämnade också så när han började kl 17, de fick alltså gå till dagis redan kl 9 eller 9.30
    Varför valde vi så? Jo dels behövde han sova innan nattjobb med pass på 15 timmar vaken natt. Och sen blev det så hattigt för dem att lämnas när kompisarna var på väg hem typ...
    Det fina med skiftjobb är ju att han hade många helt lediga dagar sen och de kunde sen i lugn och ro vara hemma tillsammans flera dagar.
    stenbock85 skrev 2017-01-13 12:59:02 följande:

När jag jobbar kväll (15:30-22:00) så lämnar jag kl 9:00, för att de inte ska missa de aktiviteter som är på förskolan. Sambon hämtar 16:00.

• tjockobbe
    Neysie skrev 2017-01-13 12:48:43 följande:

Ska byta schema och jobba 7-16 varannan vecka och 14/15-22 varannan. Pappan jobbar nätter och hämtar barnen kl 15.

Jag vet inte hur jag ska göra med förskolan de veckor jag jobbar kväll. Blir ju konstigt om dom lämnas för en timme? Och helt utan förskolan varannan veckan känns ju inte heller optimalt. Barnen är 3 och 4.

Hur gör alla andra som jobbar kväll?

Lämna på förmiddagen så pappan kan hämta dem som vanligt. Ordna med pappan så att de veckor du jobbar kvällen så har han dem.
    V 130923 | M 151025 | Läs tinastandar.blogg.se
  • Froken Lokens
    stenbock85 skrev 2017-01-14 11:32:32 följande:

Beror på hur man ser på det. Mina barn vaknar kl fem, så då har vi ca fyra timmar på morgonen innan jag lämnar på förskolan när jag jobbar kväll. Jobbar jag dag, så har vi en stressig timme på morgonen och ca tre timmar på kvällen innan det är läggdags, så det är ju lika många timmar, bara fördelade olika över dagen.

Jag tror inte på att dina batteri vaknar klockan fem på morgonen och att du inte försöker få dem att somna om. Varför skulle du hitta på? För att du då lättare kan försvara varför du lämnar bort dem hela dagen när du går hemma.
    modsey skrev 2017-01-14 15:36:03 följande:

Min man lämnade också så när han började kl 17, de fick alltså gå till dagis redan kl 9 eller 9.30

Varför valde vi så? Jo dels behövde han sova innan nattjobb med pass på 15 timmar vaken natt. Och sen blev det så hattigt för dem att lämnas när kompisarna var på väg hem typ...

Det fina med skiftjobb är ju att han hade många helt lediga dagar sen och de kunde sen i lugn och ro vara hemma tillsammans flera dagar.

Att jobba natt är inte samma sak som att jobba em.
  • modsey
    Froken Lokens skrev 2017-01-14 16:28:09 följande:
    Jag tror inte på att dina batteri vaknar klockan fem på morgonen och att du inte försöker få dem att somna om. Varför skulle du hitta på? För att du då lättare kan försvara varför du lämnar bort dem hela dagen när du går hemma.
    modsey skrev 2017-01-14 15:36:03 följande:

Att jobba natt är inte samma sak som att jobba em.
    förvisso, men vi hade valt att lämna dem kl 9 även om det bara varit ett kvällspass
  • Froken Lokens
    modsey skrev 2017-01-14 16:32:58 följande:

förvisso, men vi hade valt att lämna dem kl 9 även om det bara varit ett kvällspass

Och jag står fast vid att det för mig är obegripligt att ha sina barn på förskolan när man själv går hemma. Tråkigt att vissa föräldrar sätter såpass lite värde på tiden de kan ha med sina barn.
  • modsey
    Froken Lokens skrev 2017-01-14 16:40:33 följande:

Och jag står fast vid att det för mig är obegripligt att ha sina barn på förskolan när man själv går hemma. Tråkigt att vissa föräldrar sätter såpass lite värde på tiden de kan ha med sina barn.

Ja du. Kanske för att det blivit jäkligt hastigt för barnen att komma när kompisarna är på väg hem.

Med en vistelsetid på 25 timmar har jag inte det minsta dåligt samvete att vi gjorde så
  • Fru Ve

Ska någon av oss jobba kväll börjar vi 14.00. Då lämnar vi 11.30 så sonen hinner äta lunch på förskolan och leka innan han hämtas av den andra föräldern vid 16. Rent teoretiskt skulle vi kunna lämna kl 13.30 men det blir så lite tid på förskolan så det blir inte bra. Nu är jag hemma pga graviditet/föräldraledighet men jobbar både jag och mannen så blir det 2 dagar per vecka någon jobbar kväll och dessutom 1-2 dagar någon av oss är helt ledig. Så då skulle sonen få jättelite tid på fsk om vi inte lämnar lite tidigare de dagarna.

• Fru Ve
    Froken Lokens skrev 2017-01-14 16:40:33 följande:

Men det beror väl på hur mycket barnen är på förskolan. Som jag skrev, är man två skiftarbetande föräldrar så kanske det faktiska behovet av förskola bara är ett fåtal timmar i veckan. Men det är ju för barnets skull man lämnar mer så de får en rimlig chans att ha kompisar och vara en i gruppen. Att bara komma ett par timmar på eftermiddagen är inte alltid så bra.
  • MissMf

När jag började vid 16 och sambon slutade 16 så lämnades sonen på fsk vid 11 för att vara med på maten o vilan. Sambon hämtade senast 17 och jag behövde åka till jobbet vid 15. Är fl nu och har bytt fsk så får se vad nya fsk säger när jag börjar jobba sen. Blir nog samma tider då "sonens pedagog" oxå bytte till den fsk :)

• 2009
    MissMf skrev 2017-01-15 01:01:13 följande:

När jag började vid 16 och sambon slutade 16 så lämnades sonen på fsk vid 11 för att vara med på maten o vilan. Sambon hämtade senast 17 och jag behövde åka till jobbet vid 15. Är fl nu och har bytt fsk så får se vad nya fsk säger när jag börjar jobba sen. Blir nog samma tider då "sonens pedagog" oxå bytte till den fsk :)

Vi gjorde samma sak när jag jobbade kvällar, lämnade innan lunch så vårt barn fick äta lunch, vila och leka en stund innan pappan hämtade vid 16.
Svar på tråden Kvällsjobb - tider på förskolan?