• Lundtok

Konisering

Hej!

Jag undrar ifall det är någon som har erfarenhet av graviditet efter konisering?

Jag fick gjord en konisering för 3månader sedan och fick idag ett plus på stickan. Doktorn sa efter koniseringen att det är bäst att vänta med graviditet 6månader efter operationen. Men så blev det inte nu...

Jag är ganska orolig för att det ska bli sent missfall .

//Lundtok

• Svar på tråden Konisering
  • Birgitta02

Behöver det inte alls bli. De kommer kolla dig noga och om det behövs får du ett cerklage så att det inte händer något i förtid. Prata med barnmorskan om det. Jag hade kontaktat barnmorska redan nu om jag haft en konisering så nära graviditeten.

• Lundtok
    Birgitta02 skrev 2017-01-13 15:03:12 följande:

Behöver det inte alls bli. De kommer kolla dig noga och om det behövs får du ett cerklage så att det inte händer något i förtid. Prata med barnmorskan om det. Jag hade kontaktat barnmorska redan nu om jag haft en konisering så nära graviditeten.

Jag ska ringa dom efter helgen. Tack för svaret!
  • klariis

Hej,

Det är nog ingen fara. Jag fick veta att jag hade cellförändringar under min fertillitetsutrednibg. Efter 3 månader och ett normalt cellprov körde vi igång inseminationer. Så där var det bara väntan i 3 månader för dom ville göra ett nytt cellprov. Dock blev jag inte gravid förrän 6 månader efter, men det är en annan historia.

• Elsis00

Jag var gravid i vecka 10 när jag gjorde konisering. Var jätte orolig för missfall pga att jag fick en del blödningar men allt gick bra och bebis föddes 11 dagar innan bf. Cerklage kan behövas om dom har tagit bort mycket men min läkare berättade att det isåfall är 1/3 del av tappen som ska vara borta, för mig var det mindre än så. Fick återkontroll i v 31 och allt såg bra ut då också :)

• Lundtok
    Elsis00 skrev 2017-01-14 07:37:31 följande:

Jag var gravid i vecka 10 när jag gjorde konisering. Var jätte orolig för missfall pga att jag fick en del blödningar men allt gick bra och bebis föddes 11 dagar innan bf. Cerklage kan behövas om dom har tagit bort mycket men min läkare berättade att det isåfall är 1/3 del av tappen som ska vara borta, för mig var det mindre än så. Fick återkontroll i v 31 och allt såg bra ut då också :)

Som jag förstod på doktorn så tog dom bort rejält på mig. 2,5cm (?!). Hur lång är en tapp från början?

Jag ska ringa på måndag för jag skulle vilja att dom kollade upp allt med mig. Vill inte så gärna få missfall i vecka 12 igen.
  • DevilsDaughter

Hej!
    Jag gjorde en konisering (en rejäl sådan), enligt läkaren så skulle det ev inte gå att ta bort mer. Anledningen till att jag skulle vänta 6 månader med att bli gravid var för att de ville göra ett nytt cellprov efter 6 månader och de vill helst inte göra det under graviditet pga oklara resultat. Det var vad de sa till mig iaf så jag tror inte att du riskerar missfall pga koniseringen. På mig har de gjort kontroll av tappen under graviditeterna efter koniseringen för att ha koll så att den inte börjat utplånas/öppna sig något men det har inte varit några problem. 

• Lundtok
    DevilsDaughter skrev 2017-01-24 10:46:20 följande:

Hej!

Jag gjorde en konisering (en rejäl sådan), enligt läkaren så skulle det ev inte gå att ta bort mer. Anledningen till att jag skulle vänta 6 månader med att bli gravid var för att de ville göra ett nytt cellprov efter 6 månader och de vill helst inte göra det under graviditet pga oklara resultat. Det var vad de sa till mig iaf så jag tror inte att du riskerar missfall pga koniseringen. På mig har de gjort kontroll av tappen under graviditeterna efter koniseringen för att ha koll så att den inte börjat utplånas/öppna sig något men det har inte varit några problem. 

Tack så mycket för ditt svar. Jag ringde till dom och frågade, svaret jag fick var precis lika som du skrev .

V.5+6 idag... hoppas det håller i sig nu .
Svar på tråden Konisering