• Börbrink

Berätta för jobbet

Hur berättar man bäst för jobbet att man är gravid? 
    Jag jobbar som chaufför och är ute och kör med tunga lyft och dom har svårt att hitta personal, ska man då behöva känna att man inte vågar berätta det för dom? 

• Svar på tråden Berätta för jobbet
  • Carambolan

Har man inte tidiga komplikationer är det lättast att vänta tills efter ultraljudet tycker jag, så att man är säker på att allt verkar gå bra. Då har man troligen också hunnit fundera lite tillsammans med partnern kring hur föräldraledigheten ska läggas upp och det har i alla fall mina chefer uppskattat att få veta på i god tid innan.

• Finlandssvensk

Har dom svårt att hitta personal uppskattar dom nog om du meddelar i god tid så att dom har möjlighet att hitta någon :)

• Börbrink

Ja, dom har ju svårt med personal till bilarna. Jag kommer göra ett ultraljud tidigt pga utomkvedshavandeskap förra året. 
    Så kanske efter det då. Men hur säger man att jag är gravid.. Bara att säga det.. 

• flambards

Jag berättade för min chef i vecka 12. Jag ville att min chef skulle få veta en bit in i graviditeten för att komma förbi de värsta missfallsriskveckorna, men jag ville inte vänta så länge att chefen skulle förstå att det är något som jag har gått runt och "undanhållit" under en längre tid. Det gick jättebra och var inte något alls med det så nu i efterhand är det bara jäkligt skönt att jag har gjort det.

• Höstaster
    Carambolan skrev 2017-01-14 12:11:22 följande:

Har man inte tidiga komplikationer är det lättast att vänta tills efter ultraljudet tycker jag, så att man är säker på att allt verkar gå bra. Då har man troligen också hunnit fundera lite tillsammans med partnern kring hur föräldraledigheten ska läggas upp och det har i alla fall mina chefer uppskattat att få veta på i god tid innan.

Jag har iofs känt att det inte spelat så stor roll, skulle det bli missfall skulle jag ändå vilja/behöva berätta för chefen eftersom jag antar att man vill vara hemma några dagar då. Jag har oftast berättat för mina chefer redan runt vecka 7 alla graviditeter. Det är då jag har börjat må dåligt och det har bara varit skönt att de har vetat om jag behövt gå lite tidigare någon dag eller vara hemma om det var en riktigt dålig dag. De närmaste kollegorna har också vetat, resten har däremot fått vänta tills efter UL eller KUB.
  • Höstaster
    Börbrink skrev 2017-01-14 12:24:28 följande:

Ja, dom har ju svårt med personal till bilarna. Jag kommer göra ett ultraljud tidigt pga utomkvedshavandeskap förra året. 

Så kanske efter det då. Men hur säger man att jag är gravid.. Bara att säga det.. 

Ja, jag har också funderat på det innan jag berättat men sen var det enklast att bara säga just så "jag är gravid" eller "jag väntar barn"
  • Carambolan
    Höstaster skrev 2017-01-14 17:45:15 följande:

Jag har iofs känt att det inte spelat så stor roll, skulle det bli missfall skulle jag ändå vilja/behöva berätta för chefen eftersom jag antar att man vill vara hemma några dagar då. Jag har oftast berättat för mina chefer redan runt vecka 7 alla graviditeter. Det är då jag har börjat må dåligt och det har bara varit skönt att de har vetat om jag behövt gå lite tidigare någon dag eller vara hemma om det var en riktigt dålig dag. De närmaste kollegorna har också vetat, resten har däremot fått vänta tills efter UL eller KUB.

Ja, det där är ju otroligt individuellt och svårt att veta på förhand. Jag har haft väldigt lindriga graviditeter så jag har aldrig behövt vara sjukskriven på grund av dem. En gång har jag fått ett tidigt missfall och det var fysiskt inte värre än en vanlig mensvecka, så inte heller det var något jag berättade om på jobbet. Jag förstår att det finns väldigt många omständigheter och måenden som kan göra det relevant att berätta tidigare än vad jag har gjort :)
  • Börbrink
    Höstaster skrev 2017-01-14 17:46:43 följande:
    Ja, jag har också funderat på det innan jag berättat men sen var det enklast att bara säga just så "jag är gravid" eller "jag väntar barn"
    Ja, det är de enda jag kommer på också. Men sen ska man ta mod till sig och göra det också :P
  • flambards
    Börbrink skrev 2017-01-14 18:14:58 följande:
    Ja, det är de enda jag kommer på också. Men sen ska man ta mod till sig och göra det också :P
    Vad är det som du tycker är jobbigt? Är det en svår chef eller ett jobb som inte uppskattar föräldraledighet? Förstår inte riktigt.

När jag berättade för min chef så sa jag bara så "Jag är gravid" och då sa min chef grattis, har gjort likadant under båda mina graviditeter. 
  • flambards

... säkert inte många chefer som uppskattar föräldraledighet, men tänker att det är lag på det så det är bara för dem att låtsas vara glada för ens skull :P

• Börbrink
    flambards skrev 2017-01-14 19:23:56 följande:
    Vad är det som du tycker är jobbigt? Är det en svår chef eller ett jobb som inte uppskattar föräldraledighet? Förstår inte riktigt.

När jag berättade för min chef så sa jag bara så "Jag är gravid" och då sa min chef grattis, har gjort likadant under båda mina graviditeter. 
    Nej det är en bra chef. Tycker bara det är jobbigt för jag håller på att jag lastbils kort.
    Och för tillfället så kör jag en liten lastbil men är snart klar med kortet då vill dom att jag ska köra tung lastbil.
    Så jag vet inte om jag göra dom besvikna då.
  • Börbrink
    flambards skrev 2017-01-14 19:25:04 följande:

... säkert inte många chefer som uppskattar föräldraledighet, men tänker att det är lag på det så det är bara för dem att låtsas vara glada för ens skull :P

Haha helt rätt. Lägg på ett leende och säg grattis :P
  • Carambolan
    Börbrink skrev 2017-01-14 22:58:03 följande:

Nej det är en bra chef. Tycker bara det är jobbigt för jag håller på att jag lastbils kort.

Och för tillfället så kör jag en liten lastbil men är snart klar med kortet då vill dom att jag ska köra tung lastbil.

Så jag vet inte om jag göra dom besvikna då.

Äsch, var tydlig med att du trivs med ditt jobb och att du planerar att komma tillbaka igen efter X månader så ska du se att de inte blir besvikna.
  • Börbrink
    Carambolan skrev 2017-01-15 00:06:10 följande:
    Äsch, var tydlig med att du trivs med ditt jobb och att du planerar att komma tillbaka igen efter X månader så ska du se att de inte blir besvikna.
    Ja, jag får göra det. Men med tanke på att det är en bra och snäll chef så hoppas jag att det ska gå bra.
Svar på tråden Berätta för jobbet