• Jhanna

vild unge som vägrar lyssna på mamma o pappa

Är det bara vi?, känns det som.

Hej jag har en 4 1/2 årig flicka som är så vild fast hon självklart är snäll, rolig, omtänksam och allt det där som är bra. Jag och min man försöker vara konsekventa men man kan ju inte göra nånting med andra barn för att hon är så vild. Vi var på Naturhistoriska museet och vi bjöd med en annan familj som har en son som är jämnårig. Min dotter blev så uppspelt att hur mycket vi än bad henne att inte springa och inte skrika, så gick inget in. Hon fick den andra pojken att bli lika vild som henne och han slutade att lyssna på sina föräldrar. Det är som att hon stänger av. Och efter 1000 ggr så har man tröttnat på sin egen röst. Vi sa åt henne gång på gång, mot slutet började vi varna och även hota med att vi skulle avbryta och gå hem. 3:e gången och vi tog tag i henne, fick på henne ytterkläderna efter en massa sparkar, försök till att slå oss och skrik..... Man blir ju så uttömd på inrekrafterna, aaaaah!

Vad eller hur gör man för att bemöta sitt barn under stunder då de bara vägrar lyssna och sätter man stopp så börjar skrikeriet.

Hon är väldigt högljudlig och vägrar lyssna på aaaallllt man säger åt henne, nästan så att hon verkligen på riktigt tror att det är bara hon som gäller under alla omständigheter. Hon kan jag på ett snällt och bemötande sett ändra på detta galenskap?

Skulle uppskatta lite råd.

• Svar på tråden vild unge som vägrar lyssna på mamma o pappa
  • Kebdö1037

Vi arbetar mycket förebyggande, alltså pratar om besöket och hur vi förväntar oss att sonen ska uppföra sig. Vi pratar om hur vi vill att besöket ska se ut och att det finns andra människor på samma ställe som också vill ha en trevlig upplevelse. Däremot hotar vi inte med att gå hem, det blir en tillsägelse och går inte det in så åker vi hem. De två första gångerna fick vi åka hem (trist javisst men vi kör inte med timma hot) sedan har det inte varit nåt problem.

• FruNyfiken
    Kebdö1037 skrev 2017-01-15 19:28:18 följande:

Vi arbetar mycket förebyggande, alltså pratar om besöket och hur vi förväntar oss att sonen ska uppföra sig. Vi pratar om hur vi vill att besöket ska se ut och att det finns andra människor på samma ställe som också vill ha en trevlig upplevelse. Däremot hotar vi inte med att gå hem, det blir en tillsägelse och går inte det in så åker vi hem. De två första gångerna fick vi åka hem (trist javisst men vi kör inte med timma hot) sedan har det inte varit nåt problem.

Kan bara hålla med. Vi pratar om besöket innan och vad vi förväntar oss. Vi säger till en gång och sedan skulle vi ha åkt! Det kanske tar en eller två gånger, men sedan har de lärt sig att det inte bara är tomma hot. Har två femåringar.
  • Eveelina89

Vi körde att då vår son fick sätta sig i bilen om han inte skötte sig, fick en extra chans efter ca10min i bilen men sen vare sitta i bilen som gällde med en av oss vuxna såklart så fick de andra el den andra föräldern vara inne. Efter några gånger var det inte ett pip .

Svar på tråden vild unge som vägrar lyssna på mamma o pappa