En sak angående populära namn
År 1998 fick 2,8% av alla pojkar namnet Filip som var det populäraste namnet det året och 3,3% av alla flickor fick namnet Emma som var det populäraste namnet det året.
År 2015 fick 1,6% av alla pojkar namnet William som var det populäraste namnet det året och 1,6% av alla flickor fick namnet Elsa som var det populäraste namnet det året.
År 1998 fick 1,6% av alla pojkar namnet Daniel som var det 13de populäraste namnet det året och 1,6% av alla flickor fick namnet Felicia som också var det 13de populäraste namnet det året.
Alltså det populäraste namnet förra året var lika vanligt som det 13de populäraste namnet år 1998.
År 2015 var det 100de populäraste pojknamnet Levi som 0.24% av alla pojkar fick och det 100de populäraste flicknamnet var Anna som 0.24% av alla flickor fick.
År 1998 var det 74de populäraste pojknamnet Leo som 0.24% av alla pojkar fick och det 84de populäraste flicknamnet var Daniella som 0.24% av alla flickor fick.
Så vad man ser är att det de senaste par åren har skett en bättre fördelning på namnen föräldrar ger sina barn, de populäraste namnen är inte lika populära och de mindre populära namnen har blivit mer populära.
Vad tror ni att denna förändring beror på?
Det enda som jag kan komma på är att föräldrar tänker att de inte vill att det ska finnas några andra barn i deras barns klass när de börjar i skolan som har samma namn som deras barn, vilket är lättare nu än förr eftersom att det varje år kommer ut topp 100 listor över de populäraste namnen, och tack vare internet kan man titta på listor och hitta lite ovanligare namn till sina - men jag vet inte om detta skulle kunna påverka statistiken så pass mycket.
Tror ni att denna förändring kommer att fortsätta så att de populäraste namnen alltid ges till mindre och mindre barn, eller kommer det att återgå till samma sätt som det var förr med att de populäraste namnen blir populärare igen, eller kommer det att vara ungefär på samma sätt som det är nu framöver, jag är nyfiken, vad tror ni? Kommer det i framtiden inte finnas något barn i Sverige som delar namn med någon annan i deras klass?