• wizard19

1000 kcal om dagen

Hej, 

Jag vill veta om det är någon som har ätit 1000kcal om dagen, hur mycket gick du ner och på hur lång tid?

Började äta enligt mitt kostschema för några dagar sedan och har inte vägt mig än, men känner att jag har mycket mer energi och är inte hungrig.

Väger all mat och blippar in det i en app på telefonen. 

Kost

Frukost- Kvarg 200g och lite funlight för smaksättning
    Lunch- Kvarg 250g och lite funlight
    Middag- Vitt kött omkring 225-250 kcal, grönsaker och en klick turkisk yoghurt
    Mellanmål- Kvarg 150kcal och funlight
    Dryck- Kaffe och vatten

Kommer att börja variera lite mer när jag känner mig varm i kläderna. 

Vet att 1000kcal är väldigt lite, men mår bra av det och slutar självklart om jag börjar må dåligt. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-02-01 23:30
    Update

1/2 17 dagar

Mår super bra och äter inte riktigt strikt, men får i mig ca 1000 kcal om dagen. Äter mycket kvarg och kött (väger såklart), äter grönsaker då jag har det hemma.

Vågen visar -8kg efter 17 dagars dietande och har inte rört på mig speciellt mycket förutom någon promenad när jag har varit tvungen.

Får på mig jeans som jag tidigare inte fått igen. Känns superbra!
    Har ännu inte haft en cheat-day, men kommer att ha det den 15/2 :)

• Svar på tråden 1000 kcal om dagen
  • wizard19
    Anx123456 skrev 2017-01-16 13:59:45 följande:

Alltså är ni medvetna om att om ni äter så för att rasa i vikt så måste ni fortsätta äta 1000 kalorier om dagen?

Äter ni mer än det i typ 1-2 veckor så kommer ni gå upp flera kilon

Säkrast är ju att gå ner långsamt så är du också säker på att du behåller siffran

Det stämmer inte. Det beror på hur mycket man väger och vad ens dagliga kaloribehov är(behålla vikten), de som är överviktiga äter alltså mer än ens dagliga kaloribehov vilket gör att man går upp i vikt. Håller man sig till sitt dagliga kaloribehov så går man inte upp i vikt, kalorier in, kalorier ut.  Glad
  • Eri89
    wizard19 skrev 2017-01-17 01:28:59 följande:
    Grattis! Hur länge har du hållt igång? 
    Jag började två veckor innan jul och har hittils gått ner 9 kilo (med en hel del julätande och lite på helgerna) så jag är nöjd :)

Magsäcken krymper så otroligt fort så man plågas inte av hunger heller Glad
  • azamdideh

bättre att äta nyttigt med mycket - och samtidigt träna och röra på sig mycket... och leva, må bra o ha kul!

• feliciaka
    wizard19 skrev 2017-01-17 01:31:56 följande:

Tränade du något?

Har också planer på att kunna unna mig, men ska köra strikt fram till den 15/2 för att se hur mycket kroppen kan förändras under ca en månad 

Nej tränade inget mer än att jag gick med hunden
  • wizard19
    azamdideh skrev 2017-01-17 19:22:20 följande:

bättre att äta nyttigt med mycket - och samtidigt träna och röra på sig mycket... och leva, må bra o ha kul!

Äta nyttigt men mycket? Hur går det ens ihop. Även nyttig mat har kalorier. Förstår dock vad du menar. Jag lever, mår bra och har kul även fast jag får i mig strax under 1000kcal, mår inte direkt dåligt av det eller går runt och är hungrig :) 
  • blairw
    wizard19 skrev 2017-02-01 23:25:17 följande:
    Äta nyttigt men mycket? Hur går det ens ihop. Även nyttig mat har kalorier. Förstår dock vad du menar. Jag lever, mår bra och har kul även fast jag får i mig strax under 1000kcal, mår inte direkt dåligt av det eller går runt och är hungrig :) 
    Går bra att äta nyttigt men mycket :) Äter helt veganskt och äter enormt mycket mat :) Vet inte hur mycket kcal jag får i mig, räknar inte, men mycket mat blir det iallafall.
  • Dixie

Alltså är ni medvetna om att om ni äter så för att rasa i vikt så måste ni fortsätta äta 1000 kalorier om dagen?

Säkrast är ju att gå ner långsamt så är du också säker på att du behåller siffran

Hur menar du nu? Om man i några veckor äter 1000 kal om dagen måste man sedan för all framtid alltid äta 1000 kal om man inte vill gå upp i vikt?

Förklara gärna hur det fungerar - för jag hänger inte riktigt med??
  • wizard19
    blairw skrev 2017-02-01 23:27:50 följande:
    Går bra att äta nyttigt men mycket :) Äter helt veganskt och äter enormt mycket mat :) Vet inte hur mycket kcal jag får i mig, räknar inte, men mycket mat blir det iallafall.
    Visst gör det de :) 
    Äter nyttigt men inte i stora mängder eftersom jag vill ligga på ett kaloriunderskott :) 
  • blairw

Inte sant, det händer många - men inte på grund av att "det måste" hända. Det första är att går man ner i vikt så minskar ju ens kaloribehov, många inser inte det och äter så mycket som de gjorde innan de började går ner i vikt. Problem ett med det är att det dels blir för mycket kalorier eftersom man gått ner i vikt och det andra problemet är att troligen åt man lite för mycket kalorier innan eftersom man gått upp så man bestämde sig för att minska kalorier under en period.

Men om man legat på kaloriunderskott för viktnedgång så bör man inte direkt gå tillbaka till fullt antal kalorier när man nått sin målvikt. Istället öka sakta  med mer kalorier för varje vecka tills man kommit upp i så mycket kalorier man vill äta. På så sätt kan man undvika risken att gå upp över sin målvikt. 

Vad många också gör är att de verkligen ser det som en diet och äter då bra och nyttigt och restriktivt, men sedan när de nått sin vikt så släpper de på allt det och äter mer än de faktiskt behöver. 
    wizard19 skrev 2017-02-01 23:34:46 följande:
    Äter nyttigt men inte i stora mängder eftersom jag vill ligga på ett kaloriunderskott :) 
    Jovisst! :) Då är det ju såklart annorlunda! Men ett hett tips (om du vill äta mer, annars kan du ju strunta i det) är att skippa alla mejeriprodukter och ersätta med mat från plantor. Gör en hel del för vikten och man kan äta rätt mycket - även med kaloriunderskott :) 
  • wizard19
    blairw skrev 2017-02-01 23:46:03 följande:
    Inte sant, det händer många - men inte på grund av att "det måste" hända. Det första är att går man ner i vikt så minskar ju ens kaloribehov, många inser inte det och äter så mycket som de gjorde innan de började går ner i vikt. Problem ett med det är att det dels blir för mycket kalorier eftersom man gått ner i vikt och det andra problemet är att troligen åt man lite för mycket kalorier innan eftersom man gått upp så man bestämde sig för att minska kalorier under en period.

Men om man legat på kaloriunderskott för viktnedgång så bör man inte direkt gå tillbaka till fullt antal kalorier när man nått sin målvikt. Istället öka sakta  med mer kalorier för varje vecka tills man kommit upp i så mycket kalorier man vill äta. På så sätt kan man undvika risken att gå upp över sin målvikt. 

Vad många också gör är att de verkligen ser det som en diet och äter då bra och nyttigt och restriktivt, men sedan när de nått sin vikt så släpper de på allt det och äter mer än de faktiskt behöver. 
    wizard19 skrev 2017-02-01 23:34:46 följande:
    Jovisst! :) Då är det ju såklart annorlunda! Men ett hett tips (om du vill äta mer, annars kan du ju strunta i det) är att skippa alla mejeriprodukter och ersätta med mat från plantor. Gör en hel del för vikten och man kan äta rätt mycket - även med kaloriunderskott :) 
    Haha jag försökte ersätta kvargen med något annat, men det blev så omständigt. Vet iaf att jag får extremt dålig hy av mejeriprodukter. Funderar på att börja med havregrynsgryn istället, men det är så lätt att tröttna på :) 
  • blairw
    wizard19 skrev 2017-02-01 23:49:20 följande:
    Haha jag försökte ersätta kvargen med något annat, men det blev så omständigt. Vet iaf att jag får extremt dålig hy av mejeriprodukter. Funderar på att börja med havregrynsgryn istället, men det är så lätt att tröttna på :) 
    Jag med, fattade aldrig varför jag fortsatte få finnar och plitor trots att jag lämnat puberteten långt bakom mig. Var först när jag plockade bort mejeriprodukter jag märkte skillnad. Eller, slutade också med mitt cola zero beroende och ersatte det med vatten - det kan säkert ha hjälpt till en del också, vad vet jag :)

Ja, havregrynsgröt är gott - men håller med, i sin enkelhet går det snabbt att tröttna på. Brukar smaksätta den på olika sätt för att det ska bli lite roligare. "Morotskaka" (riven morot, kanel, lite agave), blåbär och citron osv. Lite godare, lite roligare - knappt några extra kalorier plus lite extra vitaminer beroende på vad man har i :)

Chiapudding är också väldigt nice som omväxling! :) Du tar bara chiafrön och lägger de i någon slags vätska (brukar ha havremjölk, ibland mandelmjök) och ställer in det i kylenpin innan du går och lägger dig så sväller de till sig till en pudding lagom till frukost. Jag brukar också smaksätta de på något sätt, med frukt, bär, kokos, ibland lite kakao eller något annat. Bra näring, gott och kan växla om med olika smaker hela tiden :) Googla "chia seed pudding" så kan du få upp massor med smakvariationer!
Svar på tråden 1000 kcal om dagen