Fru Ve skrev 2017-02-03 10:23:16 följande:
Oj, det var bestämda regler. Men om både du och din dotter tycker att det är OK och funkar bra så.
Det är inte så att min dotter tycker reglerna är hårda!
Ber jag henne att stänga av, så protesterar hon i högst 20 sekunder innan hon hittat något nytt att hålla på med. Vill hon sen ändå absolut ha Barnkanalen igång på väldigt låg volym som bakgrundsljud medan hon sitter uppkrupen i soffan och läser Harry Potter så får hon självklart det. Reglerna är ju inte huggna i sten utan reglerna har jag ju skapat för min dotters bästa. Hon tycker inte att hon saknar något och hon tycker det är bra att jag är en närvarande förälder istället
Fast hon inte att mina syskon och mina syskonbarn är riktigt kloka som håller på med Facebook och Youtube vid matbordet på släktmiddagarna... Visst, det är mitt ?fel? att jag låtit min dotter få se med friska ögon att internetspelande och sociala medier är fullkomligt sinnessjukt och totalt onödigt. Men jag tror ändå att jag gjort henne en tjänst som låtit henne växa upp IRL med hjärna, koncentrationsförmåga, tålamod och uppfostran i behåll.
Det är inte ?nu? som jag infört regler för skärmtid, utan min dotter har vuxit upp med det.
När hon var 2,5 år och hos en kompis fick se Barnkanalen för första gången var hon eld och lågor. Jag sa då den vita lögnen till henne att ?tyvärr, men den kanalen funkar inte på vår gamla TV som vi har hemma?. Hon fick istället hålla till godo med att se på VHS och DVD med Rädda Joppe, Nicke Nyfiken, Björnes magasin och liknande tills hon fyllt 6 år. Då först ?råkade? plötsligt Barnkanalen börja fungera på vår egen TV. Likadant ?råkade? min iphone sen inte gå att spela spel på förrän min dotter fyllt 8. Och nej, hon genomskådade det faktiskt inte då.
Det syns i skolan att min dotter är allmänbildad och har mer tålamod i skolarbetet än somliga evigt spelande klasskompisar som vill få samma omedelbar feedback i skolan som de får i dataspelens värld för annars ger de upp direkt. Min dotter lever ju i verkligheten och inte bara på nätet!
I skolan finns det t.o.m. barn som somnar mitt i lektionerna för att de spelat istället för sovit kvällen innan - och sån vill jag inte att mitt barn ska bli.
Skolfröken i skolan ber alltid just min dotter om hjälp när fröken fått problem med skolans ipads och datorer - för det är alltid min dotter som vet hur skol-apparna och de riktiga arbetsverktygen i datorn fungerar.
När Pokemon Go-cirkusen drog igång i somras installerade jag det inte på min dotters smartphone (denna smartphone används enbart hemma eller när jag gett okej till att ta med den nånstans). Men när skolan sen börjat igen, så kände min dotter sig utanför. Då fick hon i oktober(!) givetvis Pokemon Go som ?alla andra?. Men bara i ipaden, eftersom ipadens Pokemon Go bara fungerar via wifi från min mobil och bara när jag är med. Min dotter spelade ett par dagar i veckan på stadsbussen i ett par veckor, men sen var nyhetens behag över.
Det är högst medvetna val jag gjort för min dotters skull.
Jag har programmerat dataspel på universitetet, jag har suttit och programmerat både dag natt och jag har spelat dataspel tills jag tröttat (långt innan min dotter föddes). Jag har jobbat på skolor och sett katastrofen när alla skolans elever fått varsin egen dator och spelat tills skolans wifi lagt av av överbelastning, jag har haft elever som kommit chockade till skolan efter att ha blivit rånade på sina datorer, jag har haft elever som inte kommit in på gymnasiet pga att de blivit spelberoende, jag har elever som Facebookat istället för att plugga och deras betyg gått åt pipan, jag vet elever som blivit jagade av främlingar efter att ha blivit hotade av dem på nätet och jag har sett hur barn bara varit 1 meter från att ha blivit påkörda när de spelat Pokémon Go i trafiken. Därför är spelandet och surfandet begränsat hemma hos oss för min dotters skull.
Jag lämnar tråden nu, för min dotter kommer strax hem från sin kompis. Och nej, jag är inte född på 1800-talet utan på 1980-talet