• Fru Ve

Fråga till er som haft foglossning

Är gravid för tredje gången men första gången jag fått foglossning. Det smög sig på från v. 25 någonting och jag är nu i v.34. Sedan i onsdags har jag fått lov att ha kryckor (som jag lånat av en släkting) för att ta mig fram mer än 50 meter. Annars gör det sjukt ont. Jag jobbade fram till igår med kryckor men kände sen att det går inte. Så nu är jag hemma första dagen och har sjukskrivit mig. Jag får ju denna vecka på "egen" sjukskrivning och sen kan ju arbetsgivaren betala ytterligare en vecka om man har läkarintyg. Men sen då? Jag har BF 6 mars och att gå tillbaka och jobba innan det känns ju omöjligt. Tror ni jag kommer beviljas sjukskrivning åtminstone februari ut av FK? 

• Svar på tråden Fråga till er som haft foglossning
  • Fru Ve
    Tofflans skrev 2017-01-17 11:49:29 följande:

Det beror lite på vad du har för jobb och hur det påverkas av din foglossning.

Är sjuksköterska i kommunen, åker runt mellan olika boenden. Har jour ensam så jag kan inte få hjälp. Det är ju dessutom ett problem att jag inte kan skynda mig utan går i snigelfart (kan ibland vara bråttom om patient mår dåligt och behöver mig). Har väska med packning jag måste bära med mig också vilket inte går med kryckor.... Så dessa faktorer borde väl spela in tänker jag. Har skrivit detta i ansökan om graviditetspenning också. Gällande mitt administrativa jobb är ju huvudbekymret att det är långt mellan parkeringen och mitt arbetsrum (500 meter) och jag är helt slut redan efter den sträckan. Själva jobbet går ju att sköta hjälpligt.
  • MagiskMamma

Har du ett bälte som komplement till kryckorna? Jag hade det och det gjorde underverk, behövde inte kryckor då ens.

• Fru Ve
    MagiskMamma skrev 2017-01-17 12:59:18 följande:

Har du ett bälte som komplement till kryckorna? Jag hade det och det gjorde underverk, behövde inte kryckor då ens.

Nej jag har inte det. Vart får man tag på ett sånt?
  • norrlandsflicka

Det som kan vara bra att göra är att gå till sjukgymnast också för att visa att man försöker göra nåt åt foglossningarna. Jag har haft med alla tre barnen, värre och tidigare för varje gång. De två sista graviditeter var jag sjukskriven. Sist fyra månader... det var inga problem då för fyra år sedan få igenom sjukskrivning. Det är FK som betalar efter de veckor arbetsgivaren betalar.

Bälte brukar finnas att köpa hos sjukgymnast. Gula rehab hette mitt bälte. Vattengymnastik för gravida med foglossningar kan vara bra. Det var den enda motion jag fick en gång i veckan under den tid jag hade så illa med foglossningar jag knappt tog mig fram. Gjorde jag nåt så dumt som att följa med och handla hade jag så ont sedan att jag knappt tog mig tio meter från sängen till toan.

• sommarbär

Jag är heltidssjukskriven sedan v 35. Bokadetid hos en av läkarna som finns på min mvc (privat) som är hur bra som helst, var även hos en sjukgymnast, som skrev en gravidstatus (där det stod i princip exakt likadana saker som i sjukskrivningen från läkaren). När jag fyllde i själv på fk's hemsida var jag verkligen nogrann med att belysa vilka arbetsuppgifter jag har, och vilka av dem som inte är lämpliga att utföra delvis som gravid - men även med foglossningar (och i mitt fall även karpaltunnelsyndrom). Eftersom jag redan var omplacerad, var jag noga med att få med det också - att ytterligare en omplacering inte var möjlig, då det inte finns några anpassade arbetsuppgifter för det.

Man får anstränga sig lite, och hålla tummarna för att de godkänner en 100%ig sjukskrivning. Lycka till!

• MagiskMamma
    Fru Ve skrev 2017-01-17 13:23:42 följande:
    Nej jag har inte det. Vart får man tag på ett sånt?
    Hos sjukgymnast.
  • älskarlivet81

Med första barnet var jag sjukskriven på halvtid från vecka 20-t.o.m. bf
    Med andra barnet var jag sjukskriven på halvtid vecka 15-21, 75% vecka 21-29 och heltid fr.o.m vecka 29 t.o.m bf. Hade inga problem med Försäkringskassan..

• Fru Ve
    MagiskMamma skrev 2017-01-17 14:38:01 följande:
    Hos sjukgymnast.
    Kanske jag ska ringa VC då och se om jag kan få komma till sjukgymnast där. Det kanske ser bra ut också om jag behöver sjukskrivning framöver att jag testat "allt" innan. Vattengympa låter ju skönt! Jag känner igen detta med att man t.ex. följer med och handlar och sen blir helt slutkörd. Jag jobbade mina två sista skift torsdag och fredag. På lördagen låg jag sen utslagen hela dagen. Idag mår jag betydligt bättre då jag egentligen legat och vilat hela dagen. 
  • Fru Ve
    Emmaborås skrev 2017-01-17 13:53:27 följande:

Sök gravidpenning?

Har gjort det men inte fått svar än =( Vet inte hur länge de ska handlägga.
Svar på tråden Fråga till er som haft foglossning