sextiotalist skrev 2017-01-19 14:32:17 följande:
Jag skulle nog säga, till skillnad från alla andra, att du ska inte ha några "krav"/förväntningar alls, det enda du ska vara tydlig med att är att han ska respektera dina barn och din roll som förälder (och bete sig trevligt).
Sedan ska dina barn och han hitta sina roller, på deras villkor. Du kan absolut stötta både dina barn och honom i detta. Men de ska ha en relation som de är bekväma med, inte vad du önskar, det är ju faktiskt deras relation, precis som du och han hittar en relation med honom som ni är bekväma med.
Om det sedan blir en storebror/farbror/morbror/vuxen kompis/föräldraroll är egentligen egalt.
Men en sak är säkert, om de hittar en relation som de trivs med, så är förutsättningarna till att ni får en relativ friktionsfri nyfamilj än om du pådyvlar en relation som du vill att de ska ha, men de inte är bekväma med.
Tack för bra inlägg.
Jag har inga krav på honom mer än normal artighet, men han är en fantastisk människa och behandlar barnen jättebra.
Det som jag mer tänkte var på... ja, om någon varit i en liknande sits och hur man gjort med allt.
Vi har lekt med tanken på ett gemensamt barn i framtiden och hans syn är väl då att han blir pappa till deras syskon och då deras "bonuspappa". Och att vårt hem är deras hem så mycket de själva vill osv.
Själv tycker jag nog ändå att om man väljer att bli tillsammans med någon som har barn så får man kanske inse att man får en roll som en extravuxen i det/de barnet/barnens liv. Inte nödvändigtvis att man blir en tredje förälder men att man får en plats i barnets liv och att det är ett privilegium på sitt sätt.