• SofiaLundström

Förhöjda prover på Kubtestet

Väntar mitt tredje barn och är över 35 år.
    fick provsvaret om kub i tisdags och det är förhöjt, eller ligger i risk som det sägs.
    1:139
    vägrar fostervattens prov och därför ska jag göra Nipt testet snarast.
    Det kostar 6500:- men jag har tagit reda på att man kan söka vård i annan ort som utför detta och få det gratis.

Men till min oro är att bara gå här i en ovisshet och vänta....
    Tänk om jag måste få avbryta allt?
    Magen växer, det är en kula. Jag känner av den, hur den sprattlar runt...
    Tänk om??

Någon i samma sits, som haft dåliga värden på Kub men att det varit bättre på Nipt?

• Svar på tråden Förhöjda prover på Kubtestet
  • Carambolan

Sannolikheten är ju ändå 138 på 139 att ditt barn är friskt!

• Ankissen

Jag fick 1/22 på mitt KUB. Det berodde på bred nackspalt, och jag gick precis som du vidare med NIPT. Svaren därifrån visade att bebis är frisk från kromosomförändringar. Jag har gjort vanligt RUL med där allt är bra och ett extra organscreeningsultraljud med en läkare eftersom den breda nackspalten tydligen går med hjärtfel också, men inga hjärtfel hittades. Nu är vi helt "friskskrivna" och det behandlas som vilken graviditet som helst. Är i v. 23 nu så vi får se i slutet av maj om bebis är lika frisk och fin som sina syskon, men nu väljer jag att vara positiv.

Det är superjobbigt, men försök ha is i magen tills du får ditt NIPTsvar. Jag är också över 35 och fick jag välja igen skulle jag aldrig ha gjort KUB just för att det är en sannorlikhetsberäkning. Den gav mig inget annat än flera veckor av onödig oro. 

• FruNyfiken

Jag fick 1:20 på mina tvillingar. Vi valde att inte gå vidare på något sätt alls, mycket på grund av att allt såg så bra ut med nackspalt etc. De är två fullt friska femåringar idag.

• Kråkanlee

Hur har det gått TS? Vad visade Nipt-provet? Vad var det som drog ner (upp?) siffrorna för dig?

Jag går själv i väntans tider. Fick 1:7 på Kub pga bred nackspalt på hela 4 mm. =(

Läkaren avrådde mig från att lägga pengar på Nipt i mitt fall eftersom bred nackspalt kan vara markör för andra saker en trisomierna och då är ett fvp bättre :'(

Jag är så rädd för missfallsrisken trots att den är liten..

Någon annan som har mätt bred nackspalt?

• JosSand

1:37 på kub pga blodprovet, jag är också 35 år. Nipt visade normalt prov och en flicka :) Vi fick det gratis i Östergötland.
    Hoppas det går bra för er! Statistiskt sett så är siffrorna på er sida.

• SofiaLundström
    Kråkanlee skrev 2017-01-27 15:29:06 följande:

Hur har det gått TS? Vad visade Nipt-provet? Vad var det som drog ner (upp?) siffrorna för dig?

Jag går själv i väntans tider. Fick 1:7 på Kub pga bred nackspalt på hela 4 mm. =(

Läkaren avrådde mig från att lägga pengar på Nipt i mitt fall eftersom bred nackspalt kan vara markör för andra saker en trisomierna och då är ett fvp bättre :'(

Jag är så rädd för missfallsrisken trots att den är liten..

Någon annan som har mätt bred nackspalt?

I väntans tider fortfarande ???? men vi tjatade till oss det gratis
    Alla har rätt till det!
  • Knyst

Hej!

Vet du vilka landsting nipt är gratis? I vissa är det väl enbart vid hög risk på kub. Googlat mig fram till att i Blekinge är nipt gratis om äldre än 32 år. Något annat landsting med gratis nipt oavsett risk på kub?

Mvh

• SofiaLundström

När jag började söka så fann jag typ inget, men såg att Karolinska tog i mot kvinnor över 35 som har gjort Kub och var i risk.
    Men dom skulle ha en sån konstig remiss som min barnmorska inte kunde göra.

Så lite besviken och känslan att tiden rinner i från oss så bokade vi på mamma mia, dom ligger under Karolinska Landstinget.

Sura miner från oss och ett mejl till vårdschefen eller vem det va så lyckades vi få det betalt ändå.

• zita0303

Ja jag gör fick mitt svar i dag . Jag är i v 13+3 och UL såg bra ut men proverna va ej bra tydligen . 1 av 165 hade jag. Jag vägrar göra Fp så tänkte gör som du , blodprovet. Jag gråtit hela kvällen helt förstörd sjukt orolig.

• SofiaLundström
    zita0303 skrev 2017-02-01 22:37:32 följande:

Ja jag gör fick mitt svar i dag . Jag är i v 13+3 och UL såg bra ut men proverna va ej bra tydligen . 1 av 165 hade jag. Jag vägrar göra Fp så tänkte gör som du , blodprovet. Jag gråtit hela kvällen helt förstörd sjukt orolig.

Vad jobbigt för dig... Ditt första barn?
    Jag väntar fortfarande på svar...
    Håller tummen!
  • SofiaLundström

Äntligen har jag fått svar och det var normalt ????
    Sen fanns det ju en till liten flik man kunde öppna " se kön" men åhhhh kunde inte låta bli fast vi hade bestämt att inte titta efter kön
    Ska få en pojke , så triss i grabbar ????

Svar på tråden Förhöjda prover på Kubtestet