• Mammamiao

clearblue graviditetstest

Hur rätt visar CB graviditetstest?

Jag hade min mens för 4 veckor sedan exakt. Jag tog ett graviditetstest idag och det visar 1-2 veckor. Hur tänker jag då? Har hört att man kan vara i vecka 5 även om det visar 1-2 veckor? Men jag hade min mens för 4 veckor sedan? Förstår inte...

snälla hjälp mig :) 

• Svar på tråden clearblue graviditetstest
  • Fnollet

När man räknar graviditet räknar man från senaste mensen och inte befruktningen. Clearblues test räknar från befruktningen. Så hade du mens 4 veckor sen så är du 4 veckors gravid (trots att ägget inte var befruktat de första två veckorna).

Jag fattar inte varför det ska vara så, men så är det iaf :/

• Anonym (Räknar sen ägglossningen)

Graviditetstestet visar veckor sen du hade ägglossningen, alltså betyder 1 - 2, alltså betyder det att det är 3 - 4 veckor sen du hade din senaste mens.  

• Mammamiao
    Fnollet skrev 2017-01-19 19:00:30 följande:

När man räknar graviditet räknar man från senaste mensen och inte befruktningen. Clearblues test räknar från befruktningen. Så hade du mens 4 veckor sen så är du 4 veckors gravid (trots att ägget inte var befruktat de första två veckorna).

Jag fattar inte varför det ska vara så, men så är det iaf :/

Men jag förstår inte, blev jag gravid innan mensen eller efter?
  • Anonym (Test)

Du hade mens två veckor senare hade du ägglossning två veckor senare igen [idag] . Så du är två veckor ifrån när ägglossningen var och du blev befruktad och testet visar att du blev befruktad 1-2 veckor sedan vilket stämmer

• Jag är bara jag

Man räknar en graviditet från senaste mens, men man blir i praktiken gravid ca 2 veckor senare vid äl. Och ditt gravtest visar antal veckor från äl/befruktningen Cirka antal veckor ska tilläggas, de där testen är inte alls pålitliga.

• Anonym (Räknar sen ägglossningen)
    Mammamiao skrev 2017-01-19 19:47:50 följande:
    Men jag förstår inte, blev jag gravid innan mensen eller efter?
    En cykel räknas från första dagen i mensen och sedan efter ca. två veckor så har du ägglossning och efter ca. två veckor igen så kommer mensen igen eller så uteblir den pga. graviditet. 

Du blev alltså gravid på ägglossningen som skedde för ca. 1 - 2 veckor sedan, men då det är enklare att hålla koll på när man hade mens senast än att veta exakt vilken dag ägglossningen skedde (även om man kan veta ganska exakt med hjälp av test odyl.), så beräknas alltså graviditetens längd utifrån senaste mensens första dag. Det innebär alltså att du inte var gravid de första två graviditetsveckorna utan blev det vid ägglossningen två veckor senare.'

I ditt fall, om jag räknat rätt, så hade du första dagen i senaste mensen den 22 december, ägglossning kring den 5 januari. Du blev alltså gravid kring den femte januari men själva graviditeten räknas från den 22 november alltså är du i vecka 4 (3+6, 3 veckor + 6 dagar) idag.  Hänger du med?
  • Mammamiao
    Anonym (Räknar sen ägglossningen) skrev 2017-01-19 20:36:04 följande:

En cykel räknas från första dagen i mensen och sedan efter ca. två veckor så har du ägglossning och efter ca. två veckor igen så kommer mensen igen eller så uteblir den pga. graviditet. Du blev alltså gravid på ägglossningen som skedde för ca. 1 - 2 veckor sedan, men då det är enklare att hålla koll på när man hade mens senast än att veta exakt vilken dag ägglossningen skedde (även om man kan veta ganska exakt med hjälp av test odyl.), så beräknas alltså graviditetens längd utifrån senaste mensens första dag. Det innebär alltså att du inte var gravid de första två graviditetsveckorna utan blev det vid ägglossningen två veckor senare.'

I ditt fall, om jag räknat rätt, så hade du första dagen i senaste mensen den 22 december, ägglossning kring den 5 januari. Du blev alltså gravid kring den femte januari men själva graviditeten räknas från den 22 november alltså är du i vecka 4 (3+6, 3 veckor + 6 dagar) idag.  Hänger du med?

Hänger med, tack så hemskt mycket till er alla. Tack :)
  • Mammamiao

Hej alla,

Nu tog jag ett test på morgonen och den visar 2-3 veckor. Hade min första mensdag den 19/12. Då stämmer väl allting ändå? Eller kan jag vara längre gången ändå? Eller då hade inte veckoindikatorn visat 2-3 utan 3+?

Svar på tråden clearblue graviditetstest